• Poledra

Vaccinera mot mässling varje gång man ska ut och resa, biverkningar, farligt?

SweetJune skrev 2017-02-02 11:08:48 följande:
    Hej! Kan inte komma in på länken, krävs autentisering med anvnamn o lösen?

Vi reser i juni när hon är 7 mån och nästa gång i dec (13 månader). Ska vi inte ta om den inför dec? Ta den sen vid 18 mån igen?
    Hej! Jo, ni ska i så fall ta om den inför andra resan men eftersom hon är över ett år då behöver hon inte ta om den igen vid 18 månader :)
  • Poledra
    SweetJune skrev 2017-02-04 13:40:01 följande:
    Tack, kan man hitta denna info nånstans på nätet? BVC säger nämligen att man tar om den vid 18 mån..
    Jag vet inte, kan se om jag hittar senare. Har jobbat som skolsköterska och barnen ska ju ha en andra dos i åk 2. Inför det kollar vi så alla fått de vaccinationer de ska och har de fått MPR innan ett får de en till "första dos" men om de fått den efter de fyllt ett räknas den som första dos även om de fått den tidigare än 18 mån.
  • Poledra
    SweetJune skrev 2017-02-04 13:40:01 följande:
    Tack, kan man hitta denna info nånstans på nätet? BVC säger nämligen att man tar om den vid 18 mån..
    Bifogar en bild över tidsgränser på olika vaccin där bla lägsta ålder står. Googla annars tex smittskydd allmänt vaccinationsprogram.
  • Poledra
    SweetJune skrev 2017-02-05 04:06:45 följande:
    Tack så om jag förstått det rätt.. Vi vaccinerar nu innan avresa (flickan 7 mån) och sen innan jul när vi åker igen (flickan 13 månader) och därefter hoppar vi över 18 månaders vaccinet. Nästa gång när hon går i skolan.
    Ja exakt!
Svar på tråden Vaccinera mot mässling varje gång man ska ut och resa, biverkningar, farligt?