Inlägg från: cool mamma67 |Visa alla inlägg
  • cool  mamma67

Hur ska man reagera

Jo vi hade utvecklingssamtal men det var inte så illa då! Lärarna sa till henne att komma mer i tid till lektionerna men sen var det inte mer med det.

Visste ej att det skulle gå så långt.

Jag ska ha utvecklingssamtal med henne V.6

• cool  mamma67
    dfuoih skrev 2017-01-31 21:31:22 följande:

Att hon måste följa de regler ni satt upp och sköta sig i skolan. Ifrågasatt vart hon får pengar till att röka och hur hon får tag på cigaretterna. Osv.

Det var en bra idé.

Tänkte ut lite mera straff till henne.

Typ: ta mobilen från henne en viss tid så hon inte kan hålla på med den.

Har sagt ifrån att hon måste följa reglerna men kommer undan på något sätt endå!
  • cool  mamma67

[quote=77366668][quote-nick]Det kommer bli bra skrev 2017-01-31 21:56:26 följande:[/quote-nick]Varför har ingen kontakta er om frånvaron tidigare och varför har ni inte reagerat på det på det intranät som skolan har där man som förälder kan följa barnets frånvaro. Eller har er skola inget intranät? (vilket verkar konstigt). Tror de flesta skolor har sådana intranät där föräldern direkt kan se all frånvaro idag.

Jag tycker också det är konstigt. Jag blev så arg på min dotter när jag prata med han så jag glömde fråga

• cool  mamma67

[quote=77366668][quote-nick]Det kommer bli bra skrev 2017-01-31 21:56:26 följande:[/quote-nick]

Jag skulle genast begära samtal med mentor i första hand och sedan också med kurator. Detta måste tas tag i. Jag skulle också tagit ledigt från jobbet och följt med under en skoldag, kanske flera för att bilda mig en uppfattning om vad som händer. Och uppföljningssamtal med mentorn. Veckovisa rapporter. 

Ett allvarligt samtal med dottern så klart, där ni föräldrar markerar att ni vet detta, inte accepterar det, osv, men också att ni lyssnar på vad er dotter har att säga om sina tankar och känslor. 

Sedan tänker jag konsekvenser för om förseelserna fortsätter. Indragen månadspeng, etc.[/

Jag ska ta tag i skolan och prata mer med dom i morgon.

• cool  mamma67
    BahHumbug skrev 2017-01-31 21:26:08 följande:

Låter som om ni behöver ha ett samtal med läraren på skolan. Sedan låter det även som om ni behöver hjälp utifrån. Detta är inget man löser genom en natt, har hon varit så innan? Har hon hamnat i fel umgånge? Är hon lätt påverkad av andra? Detta är inget ni löser ett samtal med dottern själva. Ni borde ta kontakt med BUP eller en familjerådgivning då detta kom från ingenstans.

Jag fattar ju att hon hamnat i fel umgänge
  • cool  mamma67
    BahHumbug skrev 2017-01-31 21:26:08 följande:

Låter som om ni behöver ha ett samtal med läraren på skolan. Sedan låter det även som om ni behöver hjälp utifrån. Detta är inget man löser genom en natt, har hon varit så innan? Har hon hamnat i fel umgånge? Är hon lätt påverkad av andra? Detta är inget ni löser ett samtal med dottern själva. Ni borde ta kontakt med BUP eller en familjerådgivning då detta kom från ingenstans.

Jag behöver hjälp! Det har du rätt i!

Jag ska som sagt kontakta mento och rektor. Vi har inte märkt att hon är lätt påverkad innan eftersom hon gick på en liten skola låg och mellan stadiet. Där alla var vänner och alla hade kul.

Det hade ju inte tillgång till cigg eller något annat
Svar på tråden Hur ska man reagera