• Lariz

Utomkvedshavandeskap

Hej! 

Någon här som varit med om utomkvedhavandeskap och som kan informera mig lite om det?

Vad hos läkaren idag efter en månad med gravsymtom och utan mens, är på BIM+8 nu, och hon misstänkte just utomkvedshavandeskap. Så får jag ingen mens/blödning snart ska jag tillbaka för ultraljud. 

Vill gärna veta vad ni haft för symtom, vad för behandling som getts och hur det påverkat er efter? 

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • Femblirsex

Hej!

Jag hade det sep 2015.

Jag hade vanliga grav symtom och pulsade.

För min del brast det i v 12 typ, helt ärligt minns jag inte exakt vecka.. Fick av det en blödning så dom fick operera bort en äggledare och fostret.

Jag fick barn igen i november så jag kunde bli gravid igen.

Du har ju koll på läget, så det kommer väl inte gå lika långt som det gjorde för mig :)

Har du plussat?

Svarar gärna på frågor om du undrar något

• Lariz
    Femblirsex skrev 2017-01-31 13:30:16 följande:

Hej!

Jag hade det sep 2015.

Jag hade vanliga grav symtom och pulsade.

För min del brast det i v 12 typ, helt ärligt minns jag inte exakt vecka.. Fick av det en blödning så dom fick operera bort en äggledare och fostret.

Jag fick barn igen i november så jag kunde bli gravid igen.

Du har ju koll på läget, så det kommer väl inte gå lika långt som det gjorde för mig :)

Har du plussat?

Svarar gärna på frågor om du undrar något

Nej inget plus varken för en vecka sen eller idag, men hon misstänkte det ände, som sagt får jag ingen blödning inom 1-2 veckor ungefär så ska jag på ultraljud!

Tack så mycket för ditt svar! :)
  • Meriall

Jag hade molvärk då och då i magen i ca 2v. Kom kanske 2-3 ggr om dagen och var först okej (kunde sitta på föreläsning) men sen spenderade jag 1-2 timmar på soffan och gnällde av smärta. Då tog jag gravtest som var positivt. Gick till gynakut och just då hade jag inte ont alls. Blev akutopererad. Vet inte vilken vecka jag var i men de sade att man såg ett hjärta som slog.

• Lariz

Jag kan Max vara vecka fem om man räknar från senaste mensens första dag, skulle avvakta 1-2 veckor till och se ifall det kom ut med en blödning..

har inte kännt något i magen förutom när jag va hos läkaren idag och hon undersökte magen och det gjorde fruktansvärt ont i vänster sida nertill i magen

• Intekul

Hej,

Jag fick utomkvedshavandeskap våren 2016. Jag visste inte att jag var gravid (barnlöshet i 4 år vid den tidpunkten) och fick en blödning precis då jag skulle ha mens. Trodde först det var mens men blödningen var inte så "kraftig" som mens och fortsatte (blödde  i slutändan i ca 2 månader). Blev väldigt trött och hade ont i magen (mensliknande värk). Testade efter ett tag och fick positivt på gravtest, men fortsatte blöda. Hade andra typiska gravidsymptom som kissnödig, ömma bröst mm.

Fick göra ultraljud och de trodde först att det var tidigt missfall. De höll koll sen på mitt hcg genom blodprov och eftersom det gick upp och ner kunde  utomkveds konstateras.  Jag behandlades sedan med metotrexat (en injektion) som är ett svagt cellgift, som fick det lilla att sluta växa.

Innan den behandlingen hade jag fått ganska ont. Behandlingen lyckades och behövde inte operera, fick efteråt fortsätta att lämna blodprov i ca en månad tills dess att hcg-nivån hade sjunkit till mycket lågt.

• Intekul

Glömde tillägga att efter behandlingen jag fick med injektionen som jag fick i början av maj, så fick jag inte mens förrän sista veckan i juli. (dock fortsatte jag att blöda fram till början av juni).

Hoppas det ordnat7ordnar sig för dig. Har det inte gått så långt i ett utomkvedshavandeskap, så kan metotrexat användas istället för operation enligt de läkare jag pratade med. Efter metroxatbehandling sa det att det är extra viktigt att äta folsyra innan man blir gravid igen.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap