• emhu

Låga AMH-värden, hur går jag vidare nu?!

Hej,

Kände att jag behövde skriva av mig lite och leta efter någon med liknande upplevelser.

Jag slutade äta p-piller i oktober 2015 för att förbereda kroppen på att bli gravid så småningom. Vi skyddade oss de första månaderna på annat sätt då vi inte kände att det var helt optimalt att bli gravida just då. I somras (alltså 2016) sa vi "ok-nu slutar vi skydda oss så får vi se vad som händer". Vi jobbade alltså inte aktivt för att bli gravida utan mös när vi kände för det.

I november hade jag dock inte haft mens sedan i juli, vilket började göra mig lite nervös så jag tog kontakt med MammaMia i Stockholm för att kolla upp vad som var fel. Jag fick komma dit och läkaren gjorde en VUL och misstänkte då PCO. Jag fick dessutom göra olika prover för att kolla sköldkörtel hormon etc. Proverna visade då låga värden vilket gjorde att läkaren vill göra fler prover under tiden som jag hade mens. Fick då äta hormoner för att framkalla en blödning och gick dit och gjorde fler prover.

Idag fick jag provsvaren vilka visade gränsvärden för låga skölkörtelhormon samt låga värden av AMH (vet dock inte hur låga). Allt detta fick jag på MAIL!!! inte ens ett telefonsamtal. Jag tolkar detta som att jag kommer ha svårt att bli gravid på naturlig väg vilket också min läkare bekräftade...också på mail.

Nu sitter jag här på jobbet och är helt förtvivlad...jag vet inte hur jag ska gå vidare...borde jag ta kontakt med en fertilitetsmottagning med en gång? Om jag inte kan bli gravid på naturlig väg vill jag ju veta det så snart det bara går...har förstått att IVF-försök kan ta flera år. Jag är trots allt 30. Kan man ha vanlig ägglossning med låga AMH-värden och bli gravid på naturlig väg? Känner mig helt vilsen!

...och till sist...förstår inte läkare att dom levererar tunga livsavgörande beslut? Varför ringer man inte upp sin patient? Varför bokar man inte ett uppföljningsbesök? Måste allt ansvar ligga på patienten? 

Någon som har liknande erfarenheter? Några tips på hur jag ska gå vidare?

• Svar på tråden Låga AMH-värden, hur går jag vidare nu?!
  • emhu

På mitt provsvar står det "AMH<0,05" så väldigt väldigt lågt för att vara 30 år gammal. Jag har dock mens fortfarande om än oregelbunden så jag antar att jag fortfarande har ägglossning. Känner även att jag har ont i brösten och äggstockarna ibland och ca 14 dagar efter det brukar jag få en blödning så det stärker min hypotes om att jag fortfarande har ägglossning.

Jag och min sambo har en tid bokad på Sophiahemmet i Stockholm nästa vecka så blir spännande att se vad som händer. Sedan jag fick mitt besked har jag läst en massa och ställt in mig mer och mer på att det kanske kommer sluta med en äggdonation för mig del. Men vi får väl se. Jag hoppas att min klinik tillåter mig att göra en provstimulering för att se hur många äggblåsor som bildas trots att jag har så lågt amh-värde.

Har du regelbunden ägglossning tror du?

• emhu

Jag har inte mina sköldkörtelvärden i huvudet nu mer än att dom ligger på gränsen för att vara för låga så det kanske blir Levaxin för mig om det blir tal om ett ivf-försök. Mitt FSH-värde på dag 3 är iaf "normal".

Vi försöker hej vilt här hemma..vem vet, ett mirakel kan ju ske när man minst anar det :) men tidigare idag när vi hade en liten snabbis så började jag blöda efteråt :/ så nu är jag jätteorolig! Hypokondrisk som jag är så har jag ju antagligen livmoderhalscancer nu...och kommer ju då självklart på att jag inte har gjort cellprov på fyra år! Tur att jag ska till kliniken på onsdag. Kände dock att sambon kom lite för djupt in så misstänker att han kommit åt livmodertappen kanske. Brukar dock inte börja blöda av det...någon som vet om man kan ha lite extra känsliga slemhinnor när man har ägglossning? Skulle nämligen kunna vara så att jag har ägglossning också...aja, den som lever får se :)

• emhu

Kan uppdatera tråden med att jag den 6:e april plussade när jag väntade på att börja en ivf-behandling. Slutade tyvärr i missfall 2 veckor senare men jag är ändå väldigt glad över att vi lyckades blir gravida på naturlig väg.

• emhu
    Anonym (Leva) skrev 2017-05-01 15:17:07 följande:

Vad bra att ni iallafall kunde bli gravid.

Det blev så för oss i april förra året, men slutade på samma sätt.

Tror även att jag blev gravid månaden efter med missfall. Men då åt jag Provera.

Sedan har det inte hänt något, jag känner mig helt förtvivlad. Vet inte vad man ska göra för att lyckas!

Tråkigt att höra! Är det inte dags för er att göra en ivf-behandling när nu har försökt så länge?
  • emhu

Vi har en behandling hos Sophiahemmet i Stockholm som vi inte hann påbörja innan jag blev gravid så jag hoppas på att vi kan göra den innan sommaren.

Har ni berättat om era försök för någon? Har ni inte någon runt omkring er som skulle kunna ta barnen om ni åker iväg och gör äggplock och återförande? Jag tyckte perosnligen att allt blev väldigt mycket enklare efter att vi hafe berättat för vår omgivning om våra svårigheter att få barn.

Svar på tråden Låga AMH-värden, hur går jag vidare nu?!