Låga AMH-värden, hur går jag vidare nu?!
Hej,
Kände att jag behövde skriva av mig lite och leta efter någon med liknande upplevelser.
Jag slutade äta p-piller i oktober 2015 för att förbereda kroppen på att bli gravid så småningom. Vi skyddade oss de första månaderna på annat sätt då vi inte kände att det var helt optimalt att bli gravida just då. I somras (alltså 2016) sa vi "ok-nu slutar vi skydda oss så får vi se vad som händer". Vi jobbade alltså inte aktivt för att bli gravida utan mös när vi kände för det.
I november hade jag dock inte haft mens sedan i juli, vilket började göra mig lite nervös så jag tog kontakt med MammaMia i Stockholm för att kolla upp vad som var fel. Jag fick komma dit och läkaren gjorde en VUL och misstänkte då PCO. Jag fick dessutom göra olika prover för att kolla sköldkörtel hormon etc. Proverna visade då låga värden vilket gjorde att läkaren vill göra fler prover under tiden som jag hade mens. Fick då äta hormoner för att framkalla en blödning och gick dit och gjorde fler prover.
Idag fick jag provsvaren vilka visade gränsvärden för låga skölkörtelhormon samt låga värden av AMH (vet dock inte hur låga). Allt detta fick jag på MAIL!!! inte ens ett telefonsamtal. Jag tolkar detta som att jag kommer ha svårt att bli gravid på naturlig väg vilket också min läkare bekräftade...också på mail.
Nu sitter jag här på jobbet och är helt förtvivlad...jag vet inte hur jag ska gå vidare...borde jag ta kontakt med en fertilitetsmottagning med en gång? Om jag inte kan bli gravid på naturlig väg vill jag ju veta det så snart det bara går...har förstått att IVF-försök kan ta flera år. Jag är trots allt 30. Kan man ha vanlig ägglossning med låga AMH-värden och bli gravid på naturlig väg? Känner mig helt vilsen!
...och till sist...förstår inte läkare att dom levererar tunga livsavgörande beslut? Varför ringer man inte upp sin patient? Varför bokar man inte ett uppföljningsbesök? Måste allt ansvar ligga på patienten?
Någon som har liknande erfarenheter? Några tips på hur jag ska gå vidare?