Inlägg från: josssa |Visa alla inlägg
  • josssa

Gravid Bf Oktober 2017

Mammamu1517 skrev 2017-10-04 20:19:57 följande:

Hallå tjejer! Ursäkta väldigt sent inhopp och hoppas det är okej. Är gravid i v. 37+6 med andra barnet, var hos bm idag och vi undersökte samt försökte med hinnsvepning vilket inte gick då kotten inte är fixerad och sitter väldigt högt upp. Min bm sa dock att jag är öppen för ett finger, undersökningen var inte obehaglig alls eller så och hon påtalade efteråt för mig att om något händer efter det här så är det inte för att hon varit där och rotat. Jag kom hem, inget blod eller något tecken på någonting. Gick och la mig och fick märkliga molvärkar. Vaknade ca en timme senare, fortfarande svaga molvärkar. Efter ett tag så kände jag blodlukt och när jag torkade mig så kommer det rosa-röda blodblandad flytning, ser nästan ut som slemproppen som släppte för mig samma kväll som jag fick värkar med första barnet. Jag vill inte hoppas helt i onödan, vad är oddsen att något faktiskt är på gång och inte bara blödning efter undersökningen? Tog trots allt timmar innan dess att det kom något blod och det fanns inte minsta lilla spår av blod på handsken, verkar inte riktigt som att hon ens kom åt. Vad tror ni tjejer? Lugna mina nerver!!!

Är i precis samma sits som dig! Är i v.40 nu (BF på söndag) och skulle få göra två hinnsvepningar idag. Men bebisen huvud var fortfarande ruckbart och efter att två barnmorskor gick in och kände så konstaterade dom att det inte gick göra något idag. Fick iaf veta att att tappen var helt mjuk och att jag var 1cm öppen. Var där vid 14 och nu för två timmar sedan fick jag också rosa-röda flytningar. Men inget mer sen dess och inga känningar alls. Segt detta.
  • josssa
    Mammamu1517 skrev 2017-10-05 00:16:36 följande:

Men Gud vad skönt!!! Då är jag alltså inte ensam, just nu har jag små små känningar men ingenting påtagligt alls. Tror det kan vara pga tarmrörelser eller liknande för det känns verkligen inte som värkar. Bara väntar på att den där magiska känslan ska infinna sig men antar att det kanske inte blir inatt. Haha vad kul att du var där vid 14, jag var hos min bm kl 13 och kl 16 upptäckte jag de rosa röda flytningarna som än inte avtagit alls. Det kommer dessutom små slemklumpar, men det ser inte ut som slemproppen gjorde med första barnet. Oerhört förvirrande. Känns nästan inte ens värt att förvänta sig något men jag kan inte släppa att barnmorskan konstaterade att pm något händer så är det inte hon som orsakat det. Har inte blödit vid tidigare undersökningar eller liknande alls så förstår inte varför jag skulle göra det nu och dessutom efter så lång. Vi får la hålla tummarna och följas åt! :D

Jag hade sådana höga förväntningar inför hinnsvepningen att jag knappt sov något natten till igår, och inatt sov jag dåligt för att jag låg och hoppades på att något skulle hända. Men icke. Min barnmorska sa däremot motsatsen från vad din tycks ha sagt. Hon sa att det kunde räcka med att dom varit där och känt, för att få igång förlossningen :)

Det är också intressant att man kunnat vänta i 9månader men kan knappt stå ut med tanken att kanske behöva gå över tiden med 1-2v! Blir nog mest arg för att min dotter sov hos farmor och farfar inatt för att jag hade hinnsvepningen inbokat. Så nu sov hon där "i onödan" och vi måste be om hjälp snart igen.
  • josssa
    erijon skrev 2017-10-05 09:03:22 följande:

Men det är intr för sent! Man vill ju se att något sker inom 48h efter svepning för att det ska vara den som gjorde effekt!

Jah gjorde svepning på torsdagen. Blodblandad flytning direkt som höll i. Fick stark molvärk /mensvärk. Timmar senare svagare värkar.. men dem avtog. Inget mer hände.

Lördag ny svepning. Inte ens mensvärk... blodblandad flytning efter kanske 5-6 timmar. Lite tryck/ilningar i ljumskar. Men där stanna det. Gick på Leos lekland i cirklar i tre timmar.. natten mellan söndag och måndag drog värkarna igång! Tisdag morgon är han född (med akutsnitt)

Så det behöver uppenbarligen inte Skr något direkt efter svepningen för att det ska ha verkan.

Tack för peppen! Dessvärre gjorde dom ingen hinnsvepning då barnets huvud gick att "bolla med" när dom gick in och kände.
  • josssa
    Mammamu1517 skrev 2017-10-05 09:39:51 följande:

Jag sov knappt heller inatt, somnade först långt efter 2 och hade svårt att somna för att jag var så spänd på att något kanske skulle hända och minsta lilla känning fick mig att spärra upp ögonen. Fortfarande blodblandade flytningar och något som såg ut att vara slemproppen kom också men den kan ju gå hundra år innan förlossningen (senast gick den runt 17-18 tiden och första värken kom 22). Det är så olika från barnmorska till barnmorska, jag har haft samma båda graviditeterna och tycker att hon från gång till gång känns lite förvirrad eller osäker och ibland kastar ur sig saker som inte riktigt stämmer. Det låter ju mer troligt att något skulle kunna hända när man varit där och rotat, att det liksom sätter igång något. Känner också besvikelse över den misslyckade svepningen, känns så himla hopplöst. Men å andra sidan är man omföderska så får man väl räkna med att bebis fixerar sig senare än vanligt och därför försvårar svepningar eller dyligt. Jag gick inte över tiden med första, läkaren på mvc sa att jag inte går övertid med den här då heller. Min bm igår sa ?jag tror inte du går över tiden?, återigen ett sånt där osäkert svar. Gud vad jag börjar bli bebis sjuk :(

Men så länge du ser blodblandade flytningar och något som liknar slemproppen så finns det ju fortfarande en chans för dig! Jag såg det bara en gång igår kväll, men ingenting sen dess. Min dotter föddes v.39+5 så jag gick inte heller över tiden. Min barnmorska sa samma sak till mig, att oftast blir det samma för barn nr 2. Men jag har gett upp hoppet och tror att jag kommer gå över tiden haha.
  • josssa

Jaha, BF idag men ingen bebis. Har inte ens märkt av slemproppen. Känns som att det kommer dröja det här.

• josssa

Idag köpte jag Ricinolja... vågar jag, vågar jag inte... bara några droppar i ett glas juice kanske... BF för två dagar sedan.

• josssa
    Pemmis88 skrev 2017-10-09 21:02:53 följande:

Hej! Är helt ny i tråden och har beräknad BF idag.. Har älskat att vara gravid fram tills i helgen, nu känns det som att jag är nära döden! Tungt, svårt att andas, svårt att sova men är ändå trött. 

Upplever ni andra sömnproblem? Jag sover ca 5timmar per natt med massa toabesök och nattamat inkluderat och har svårt att sova på dagen också. Vill ju vara utvilad tills förlossningen drar igång men det är ju svårt när man inte kan sova.. Har även en känsla av att jag håller på att bli sjuk med lätt huvudvärk och allmän sjukdomskänsla med det är säkert "helt normalt" att känna precis som allt annat konstigt :) 

Så skönt att få beklaga sig lite inför er andra som känner liknande saker just nu!

Haha kan skriva under på att du säger. Vaknar hela tiden, springer på toa, blir hungrig, törstig, nästäppa, halsbränna. Alltid något som håller en vaken om nätterna. Gått över tiden med två dagar och är less på detta nu. Har inte ens sett röken av någon slempropp utan bara en del flytningar. Har din slempropp släppt?
  • josssa
    Pemmis88 skrev 2017-10-12 18:04:29 följande:

Nej det har den inte.. 3 dagar över tiden för min del nu, var heeelt säker på att det skulle sätta igång igår., Hade ont i ryggen, som mensvärk och sammandragningar som i princip alla jag pratat med haft precis innan det satte igång för dem. Men icke, idag har jag mer energi än någonsin och födandet känns milslångt bort! Hur går det för dig?

Händer inte så mycket här borta heller mer än att slemproppen lossande igår! Gick till parken med min dotter och studsade på en studsmatta som en galning. Några timmar lossnade proppen och jag blev så pirrig och säker på att något skulle dra igång. Men inte det. Hatar denna ovisshet, sker det inatt eller måste kag vänta en vecka till? Inga känningar i övrigt.
  • josssa
    Göteburgare skrev 2017-10-12 23:20:26 följande:

Också 40+3 idag. Har accepterat mitt öde nu. Kommer förmodligen vara gravid livet ut!

Ja lite så känns det... det som stressar mig är att bebisen växer hela tiden och kommer vara jättestor när den kommer ut... är också rädd för att bli igångsatt. Hört att det är hemskt.
  • josssa
    LitenBlomma skrev 2017-10-13 08:13:33 följande:

Jag har 4 vaginalt och 1 snitt, denna 6:e blev igångsättning pga snabba förlossningar. Det var den bästa och smidigaste förlossningen!

Tack för peppen! Ska till barnmorskan nu vid 14, vid får se om hon tar upp det.
  • josssa
    Pemmis88 skrev 2017-10-13 12:10:23 följande:

Ja jag har också hört massa skräckhistorier men fokusera på vad litenblomma skrev! Det behöver inte gå illa bara för att man bli igångsatt även om det såklart inte är ultimat. Dessutom vet vi ju inte att det kommer ske, risken är trots allt ganska liten. Skulle gissa att vi kommer ha våra bebisar snart utan problem 

Hoppas att du har rätt! :)
  • josssa
    Pemmis88 skrev 2017-10-13 13:12:35 följande:

Hör av dig om vad hon sa när du har varit där :)

Jag fick göra en hinnsvepning! Gjorde inget ont alls. Har inte känt någon skillnad sen dess mer än att bebis varit väldigt aktiv. Men det brukar den vara om kvällarna så ska inte hoppas för mycket. På måndag ska jag få göra ultraljud och kommer då bli erbjuden att bara med i en studie som handlar om att bli igångsatt. Vill jag vara med i den kommer jag bli lottad om att hamna i grupp A eller B. Hamnar jag i grupp A kan jag bli igångsatt redan den dagen eller dagen därpå och hamnar jag i grupp B så blir jag igångsatt veckan efter. Så hur som helst börjar man se ljuset i tunneln nu :)
  • josssa
    LitenBlomma skrev 2017-10-13 14:06:15 följande:

La in min fl berättelse igen. Som du ser så var det jättesmidig förlossning. Jag hade med mig min mamma och vi traskade runt i korridorerna, lyssnade på musik och skojade med varandra så att vi nästan kissade på oss. Det var en knapp timme med värkar som kändes. Hade kunnat göra om det 10 ggr till men nu är bebisarna slut.

Låter som en drömförlossning!
  • josssa

I lördags 14/10 kom lillasyster!

Från att haft en förlossning som varade i tre dagar med första dottern till att knappt hinna in till sjukhuset med denna tjej.

Gjorde hinnsvepning på fredagen. Lördag morgon vaknar jag med värkar var 7e min som påminner om mensvärk. Ganska snabbt blir dom mycket mer intensiva och när jag ringer förlossningen vid 12 får jag en värk var 90e min. Får veta att det är fullt på Danderyd! Men dom lyckades flytta på en patient och ge nig ett rum.

Väl på plats får jag värk efter värk. Då är kl.13. Dom tar hål på säcken och jag öppnar mig från 4cm till 10cm på två minuter och krystvärkarna drar igång direkt. Kl.14.27 är hon född.

Lustgasen gav ingen effekt och epidural hann dom aldrig lägga. Det gick så fort att jag knappt hann förstå att jag var där.

Men trots att jag fortfarande är i chock så är jag glad att allt gick så fort och att man kan känna sig trygg med barnmorskorna trots fullt hus på förlossningen.

En bitig tjej på 3900g och 51cm har kommit till oss och vi är förälskade :)

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017