Inlägg från: Linnnn |Visa alla inlägg
  • Linnnn

Gravid Bf Oktober 2017

Tulipan skrev 2017-06-02 13:02:45 följande:

Idag fick vi äntligen besked om fostervattenprovet och det verkar som att bebisen inte har några kromosomfel!!! Känns som att man kan andas ut lite igen

Vad skönt! Såg allt annat bra ut på ul, så att ni slipper fler undersökningar nu?
  • Linnnn

Härligt att det är fler som varit på rul. Vi är ganska många som är beräknade i slutet av oktober. Jag hade bf 27/10 enligt sista mens, men har fått 20/10 vid alla ul. Kanske skulle vi göra en lista med alla bf-datum snart?

Grattis till vagnköp BFoktober2017! En sak på listan avprickad. Har tänkt jag ska åka till bebisafffär och titta, men det är så fullt upp med allt annat just nu.

• Linnnn

Någon som har tips kring järntabletter?

Jag mår annars väldigt bra just nu, men har kämpigt med att få i mig järn. Tar niferex strax innan jag ska sova, men efter några dagar med tabletter vaknar jag med ont i magen och illamående. Kommer jag ihåg tar jag också blutsaft vid maten. Järnrik mat tycker jag är svårt då vi dragit ner på kött och jag inte gillar vare sig blodpudding eller leverpastej som bm tjatar om. Däremot tycker jag mycket om mjölkprodukter som fil och keso som hämmar upptaget... Någon som har tips som fungerat för er?

• Linnnn
    Lany skrev 2017-06-07 16:28:55 följande:

Jag tar Niferex och har haft/har till viss del en rätt känslig mage. Hade väldigt mycket ont och andra problem innan graviditeten men blev faktiskt bättre i och med att jag blev gravid.

Jag tar min tablett en timme innan jag äter middag, två timmar efter maten eller i samband med maten om inte middagen innehåller kalcium. Tog senare på kvällen en gång när jag hade glömt och upplevde då precis det du skriver. 

Kanske kan vara värt att testa att ta det på en annan tid och inte precis innan sängående?

Tack för tipset! Jag ska prova att ta tabletten lite tidigare. Min bm tipsade om att det brukar vara lättast precis innan man lägger sig och att jag helst inte ska ta den med mat, men om alternativet blir att jag inte tar den alls är det nog bättre att ta den i närmare anslutning till maten... Tyvärr hade jag nog järnbrist redan innan jag blev gravid och det är därför det är extra kämpigt att få upp hb.

Min syrra hade massa problem med magen innan hon blev gravid, men det blev också bättre under graviditeten och sen försvann det. Precis som min migrän som i princip försvann i o m min första graviditet.
  • Linnnn
    BFoktober2017 skrev 2017-06-07 14:42:13 följande:

Då har jag oxå varit på rul, allt så bra ut fast att den inte ville visa allt som bm ville se. Men till slut gick det :) fortfarande samma bf, jag frågade om det va samma och hon sa att det brukar dom aldrig ändra på. Utan om det ändras så är det väl då vid första Ul. Vi frågade inte om kön, min man satt snällt brevid och va tyst, han ville ju gärna veta.. men det va väldigt svårt att få till en bra bild bebis, då den låg lite konstigt.

Skönt att veta att allt är bra, nu väntar vi lite mera rörelser i magen

Skönt att det såg fint ut! Visst har väl du också moderkakan i framvägg? Trots att jag känner bebis tycker jag att det är en tydlig skillnad mot tidigare graviditeter då jag hade den i bakvägg.
  • Linnnn
    BFoktober2017 skrev 2017-06-08 08:33:19 följande:

Ja det stämmer, den ligger i framvägg och gjorde även det med barn nr2. Med första minns jag faktiskt inte hur den låg. Men jag var säkert uppskrivet när första rörelserna/sparkarna kom. Va mycket duktigare på att dokumentation och fixa med första än med andra.

Men har du känt något än? Är du i v 23 nu? Jag går in i v21 enligt Preglife appen.

Vecka 21 nu. Jag kände första rörelserna för många veckor sedan, men det är inte alls på samma sätt. Dels har jag först nyligen börjat känna rörelser mitt på magen och inte bara högt upp, dels är det inte lika regelbundet. V 21 med de andra barnen kunde andra känna sparkar och se magen röra sig, men så är det inte nu. Det positiva är förhoppningsvis att nattsömnen blir mindre störd den här gången eftersom rörelserna känns mycket mindre
  • Linnnn

Om man har barn sedan tidigare är andra besöket hos bm v 25 här också. Jag ska dock dit i veckan (v 22) för att följa upp mitt dåliga hb. Hoppas att jag ligger över 100 nu iaf...

• Linnnn
    Minigurkan89 skrev 2017-06-12 18:49:19 följande:

Jag ska dit imorgon, är i v 21. Är det någon som har börjat få problem med foglossning? Jag jobbar i butik i 10-timmars pass och börjar känns av hur allt låser sig i ryggen och strålar ner från svanken typ. Men känns lite tidigt med sådana problem :/

Det känns ju onekligen som att 10-timmarspass då du står upp är en del av problemet. Det kanske inte kommer att gå att jobba heltid om det fortsätter/blir värre. Hör med din bm.
  • Linnnn

Bm som jag träffade vid inskrivningen har semester, så nu ska jag träffa en annan. Det kändes inte riktigt rätt första gången, men det kan förstås haft mer att göra med hur jag mådde (låg ner med spypåse i handen hela besöket), men jag hoppas det ska kännas bättre den här gången. Min första bm har också konstant glömt att återkoppla resultat av provsvar, boka in tider för provtagning och då jag frågade om de inte kunde få min journal från tidigare graviditeter (annat landsting) tyckte hon bara att jag kunde beställa dem själv i så fall. Mest är det nog för att min andra förlossning gick väldigt fort och jag vill vara säker på att få komma in direkt och inte få dåliga råd om alvedon och bad. Trivs ni andra med era bm?

Bm jag träffade vid min andra graviditet var verkligen fantastisk, medan jag inte alls kom lika nära bm vid första graviditeten.

• Linnnn
    Musetti skrev 2017-06-13 17:37:02 följande:

Fick fragan om jag ville ha naturlig forlossning eller epidural (kejsarsnitt finns bara for riktiga akutfall har) och valde epidural. Det som lockar med naturlig forlossning ar dock att da far man ett specialrum med en liten bassang i, som later ganska trevligt. 

Ska ivag till New York nasta vecka och gruvar mig for flygresan, men BM hojde inte pa ogonbrynen alls, skrev dock ut nagra par stodstrumpbyxor pa recept. 

Vad svårt att redan nu välja hur man vill ha förlossningen. För mig är det fortfarande så tidigt att jag nog inte riktigt fattat att barnet ska ut än och jag har inte börjat fundera på hur jag vill ha det. Iof hade valet mellan epidural och inte varit ganska lätt. Tror en av mina allra största rädslor inför första förlossningen var epidural + kejsarsnitt. Nu tror jag att jag är lite lugnare, men det kan som sagt bero på att jag inte landat i att det ska bli en förlossning än

Att flyga långt är ju alltid jobbigt, men eftersom du mår bra tror jag inte att det blir värre än vanligt. Min erfarenhet av att resa som gravid är att de flesta är extra omtänksamma och man erbjuds gå före, sittplats, vatten osv. Det ska nog gå fint!
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017