• Anonym (Skäms)

Hemorrojder eller cancer?

Under graviditeten fick jag hemorojder. Två stycken. En var ca 5 cm i diameter och en betydligt mindre. De kom på slutet, blödde som en gris efter förlossningen men sedan försvann de. Men jag har inte av vana att studera mitt eget anus så jag vet inte när de försvann. Förlossningen var för 3 1/2 år sedan.

Men känslan av att något är kvar har funnits. När jag sätter mig på hårt underlag får jag känslan av att sitta på något. Avföringen är oftast normal eller så ser den hård och som fåror i den.

Inget blod på pappret. Däremot blir jag aldrig ren där bak trots rejält torkande och tvättande med Tvättlappar. Det är precis som det kryper fram avföring efter att jag bajsat och torkat mig.

Var till vc och nämnde avföringsändringen. Fick lämna avföringsprover från tre olika dagar. Visade inget blod. Alla andra prover ser också bra ut.

Nojig över cancer.

Kan det vara cancer eller är det mer troligt att besvären hemrör från hemorojder?

Försvinner hemorojder eller blir de alltid kvar spår av dem?

• Svar på tråden Hemorrojder eller cancer?
  • Anonym (Skäms)
    Nyfikna72 skrev 2017-01-30 11:29:41 följande:

5cm? Det har ingen liten en direkt......

Nä. Den gjorde ONT. Måttet kommer från journalen efter förlossningen.
  • Anonym (Skäms)

Är det vc? Eller finns det något annat ställe?

Tycker det är skämmigt och känner mig obekväm på vc då många bekanta jobbar där.

Vad gör de på vc? Har de så de kan titta in därbak?

• Långbenopluto
    Anonym (Skäms) skrev 2017-01-30 13:01:25 följande:
    Är det vc? Eller finns det något annat ställe?
    Tycker det är skämmigt och känner mig obekväm på vc då många bekanta jobbar där.

Vad gör de på vc? Har de så de kan titta in därbak?
    Ja, det är VC. Tycker du det är skämmigt även om det skulle vara cancer?

De undersöker och tittar in i analen, därefter skickar de en remiss till kirurgen om det skulle behövas.

Ta kontakt så snart som möjligt, för att OM det är cancer eller annat allvarligt är det viktigt med tidig behandling.
  • Anonym (Skäms)

Låter symtomen som cancer?

Gjorde en magnetröntgen för 10 månader sedan på bäckenet, då fanns inget tumörmisstänkt.

• Anonym (Standardiserade vårdförlopp)

Har du nyligen gjort MR över området så låter det osannolikt att det skulle vara någonting (hade du besvär med avföringen även då?). Enklast är att gå till vc igen, så kan de undersöka utanpå och med ett s k rektoskop inuti.

Det finns numera nationella vårdprogram kring de vanligare cancertyperna. Enl detta så är följande symtom sådana som inger "misstanke" om analcancer.

nytillkommen knöl/förändring analt

anal smärta

anala sår och fissurer (sprickor)

atypiska eller tätt återkommande perianala abscesser (varbölder)

blod i avföringen

nytillkomna trängningar till avföring eller läckage.

Misstanke i detta sammanhang betyder just att man ska undersökas på sin vårdcentral, så kan de där och då bedöma om det finns en anledning till besvären. Är det då efter visuell undersökning fortfarande misstänkt gör man vidare utredning, annars kan man avvakta och ev behandla (om det exv är hemorrojder som ställer till det).

• Anonym (Vc)

En chansning är att du är så ung, eftersom du födde barn för tre år sedan, att risken för tarmcancer är väldigt liten. Låter som hemorrjder. Konstigt att vårdcentralläkaren inte gjorde någon rektoskopi eller åtminstone tittade/kände efter.

• Anonym (Skäms)
    Anonym (Vc) skrev 2017-01-31 19:05:13 följande:

En chansning är att du är så ung, eftersom du födde barn för tre år sedan, att risken för tarmcancer är väldigt liten. Låter som hemorrjder. Konstigt att vårdcentralläkaren inte gjorde någon rektoskopi eller åtminstone tittade/kände efter.

Är inte ung Nyss fyllda 45 år.
  • Anonym (Skäms)

Har en magnetröntgen om en månad inbokad på mitt bäcken (kontroll efter förlossningen). Kan de se ändtarmscancer på en sådan? Alltså om jag nämner frågan före? Eller måste man in i tarmen tro för att se sånt? Syns hemorojder på en magnetröntgen?

• Anonym (Standardiserade vårdförlopp)

Syns och syns.. en måttligt stor tumör syns ju antagligen, men det är ju inte standardutredning av en anledning. Letar man tumörer i tjocktarmen med röntgenundersökning ska man ju dessutom ha kontrastmedel i tarmen (vet inte exakt vad som gäller vid MR och ändtarm eftersom det inte är standard). Om du nämner det i förväg så tror jag ändå att de istället kommer rekommendera yttre inspektion, det är lättare att se mindre förändringar. Och som bekant brukar ju just cancer tillhöra de sjukdomar man vill upptäcka redan innan de blir stora.

Som jämförelse kan jag nämna att vi på kirurgen ibland gör CT istället för koloskopi (flexibel inre kameraundersökning) just på äldre där vi bedömer att dels undersökningen är för besvärlig, och dels patientens resterande livstid är såpass kort att det inte är hela världen även om en minimal tumör missas. Trots detta avslutar röntgenläkarna här allt som oftast med "vid stark misdtanke bör istället koloskopi genomföras" just för att det statistiskt är bättre. Vet inte om ändtarmscancer är jämförbart, men sannolikt borde det vara det. Och du tillhör ju inte heller ålderskategorin där det skulle vara "ok" att missa en mindre förändring.

• Anonym (Skäms)

Okej. Får samla mod och ringa vårdcentralen.

Svar på tråden Hemorrojder eller cancer?