• mamsen76

Bred nackspalt i tidiga ultraljudet

Min dotter är gravid i vecka 31 imorgon tisdag, på det tidiga ultraljudet i vecka 13 så hade bebis bred nackspalt, hon ville inte ta några prover men har varit på en massa extra ultraljud då de kollat tillväxt och hjärta, inget av dessa har visat att något är fel på grabben i magen... tror ni att vi behöver vara oroliga?

• Svar på tråden Bred nackspalt i tidiga ultraljudet
  • Kråkanlee

Spontant: det verkar inte som om ni behöver vara oroliga.

Jag menar, om din dotter inte gick vidare med fler prover så tolkar jag det som att risksiffran inte var så hög ändå? Jag är 32 år och vi mätte precis nackspalten till 4mm, det gav oss en risksiffra på 1:7. Det innebär att det är 86% chans att det inte är någon trisomi på bebisen.

Sen tolkar jag det som att din dotter har varit på flera kontroller där professionella tittar på alla tänkbara kända markörer, så som näsben, njurar, hjärta, lårben osv. Om dom inte har sagt något så måste det betyda att de inte hittar något avvikande.

Så jag tror att det är heeellugnt för er del. Men jag förstår att man oroar sig ändå. Jag är jätteorolig för min egen del men försöker hela tiden tänka på att 86% av alla barn som haft en nackspalt på 4mm har föds friska... jag håller tummarna för ditt barn och barnbarn!

• mamsen76

Nej det känns inte som att det är något fel på bebisen eftersom det inte visar något alls på ultraljud en, de har kollat hjärta och andra organ, de har kollat ansikte, längd och vikt, inget visar något avvikande men man blir ju ändå orolig pga nackspalten, den va 4mm i vecka 13 och sen i vecka 18 va den borta men det va normalt säger dom... det spelar ingen roll för henne eller oss om han har Downs, han blir lika älskad ändå ????

• Kråkanlee

Åh den var till och med borta vid senare kontroller, va härligt! Då tycker jag att ni ska känna er helt lugna gällande den biten. Jag har läst mycket om det här de senaste dagarna eftersom jag sitter i samma båt, och vad jag kan tyda så kan nackspalten vara lite förstorad på grund av att mamman har en helt ofarlig infektion just vid mättillfället, eller att en liten portal vid ryggraden inte hunnit mogna och öppnat upp sig helt ännu och att spalten återgår till sitt normala lilla utrymme så fort det andra har löst sig av sig själv. Sen finns det dom fall där nackspalten är lite förstorad hela graviditeten och skapar oro, men att bebisen sen kommer ut helt frisk fast med en tjock nacke som sen försvinner. Ja och så finns de fallen när spalten inte försvinner utan kanske blivit ännu större och då är det nog alltid någon av trisomierna.

Jag är avundsjuk på er som kommit så långt i processen. Jag önskar min tid gick snabbare nu så att jag också kan få veta. Känns oerhört bra att höra om din dotter som fick samma besked som jag och som enligt min tro och tolkning kommer få en välbehållen liten plutt.

• mamsen76

Tack Goa du för uppmuntrande ord, hon va super förkyld och hostade nästan lungorna ur sig i samma veva som de 2 första ultraljudet som va med 5 dagar mellan bara så då är det väl kanske därför då ???? känns mycket bättre nu så tack igen goaste du...

Vilken vecka är du i? Hoppas du snart får lite svar och kanske några lugnande ord själv ????

• mamsen76

Förlåt för alla?? I slutet det va meningen att det skulle vara hjärtan

• Kråkanlee
    mamsen76 skrev 2017-01-30 17:25:21 följande:

Tack Goa du för uppmuntrande ord, hon va super förkyld och hostade nästan lungorna ur sig i samma veva som de 2 första ultraljudet som va med 5 dagar mellan bara så då är det väl kanske därför då ???? känns mycket bättre nu så tack igen goaste du...

Vilken vecka är du i? Hoppas du snart får lite svar och kanske några lugnande ord själv ????

Aha där har ni en högst trolig anledning eftersom spalten försvann sen, så skönt! Det var så lite, det känns bara skönt att kunna dela med mig av all information jag läst på senaste tiden. Särskilt kul när informationen stämde in så bra i ert fall :)

Jag är i vecka 14 och har precis fått en tid för moderkaksprov om exakt en vecka. Vi har valt att göra det för att få svar, men jag är samtidigt livrädd för missfallsrisken pga provtagningen.. mitt mantra just nu är att mer än 99% får inte missfall..

Tack för omtanken, jag hoppas också att fler i min situation skriver av sig här så att man slipper känna sig så ensam. Det har faktiskt varit skönt med den lilla utväxlingen vi haft om din dotters situation. Men nu önskar jag er all lycka till med den nya familjemedlemmen!
  • mamsen76

Håller alla tummar för dig och att allt går bra med graviditet och bebis, det är ju ren tortyr att behöva gå och vänta på att först ta proven och sen behöva vänta ytterligare på provsvaren... dottern valde att inte ta några prover pga missfallsrisken plus att hon är otroligt spruträdd...

Tack vare dina kommentarer om det du lyckats läsa dig till vågar vi hoppas och tro lite mer på att det mest troligt kommer ut en frisk liten grabb om ca 2 månader :)

• mamsen76

Hur har det gått för dig kråkanlee? Min dotter födde en alldeles perfekt grabb 20 april i år... han är min lilla prins ????

Svar på tråden Bred nackspalt i tidiga ultraljudet