Anonym (Elisa) skrev 2017-01-31 23:04:59 följande:
Det är omöjligt att veta innan en abort hur en kommer att må och känna för det efteråt...
Men visst är det lika illa åt båda hållen om två vill olika i denna fråga. Någon måste offra sig och leva med det beslutet resten av livet.
Ja det är klart man kan bli överraskad över sin reaktion efteråt. Men man vet ju trotts allt hur man ser på en abort och ett ofött barn i tidiga stadium. Jag tror det är få som är helt oberörda efter att ha gjort en abort.
Men min personliga åsikt kvarstår. Ett barn ska vara önskat av båda föräldrarna i den största möjliga mån. Ett nej i barnplaneringen väger tyngre än ett ja, inte bara för den parts skull som inte vill men också för det framtida barnets skull. Det förtjänar att man skapar de bästa förutsättningar man kan utefter förmåga och det innefattar för mig ett minimum av att få vara välkommen och önskad av båda sina föräldrar.
Därför har båda parter ett lika stort ansvar att skydda sig ifrån graviditet, även om den ena vill ha barn. Fram tills båda är överens om att skaffa barn.
Skulle man trotts detta bli gravid så har kvinnan enligt mig ett ansvar att tänka över ifall hon kan tänka sig en abort ifall mannen inte vill ha barn. Hon får då överväga om sitt eget dåliga mående triumfar konsekvenserna bland alla inblandade om hon väljer att behålla.
Den som är villig att köra över sin partner kommer nog göra det oavsett vad främlingar online säger hur som helst.