• Anonym (Förälder)

Ångest & sömnproblem

Jag är mitt uppe i en vårdnadstvist och det påverkar mig så negativt. Har så svårt att sova, känner sån ångest och oro.

Jag är så less på att må så här helt enkelt. Jag blir lidande, familj och jobb blir lidande.

Finns det någon möjlighet att en läkare skulle kunna hjälpa en med ångestdämpande och insomningstabletter under en kort period ca 1-2 månader som max. Jag vill klara mig själv men det blir allt mer ohållbart. Det äter upp mig innifrån och hela tiden.

Tankarna, de negativa tankarna bara maler om nätterna och jag kan för allt i världen tänka på något annat, tro mig jag försöker men hamnar tillbaka i allt malande direkt. Jag försöker låta bli att tänka på ingenting med samma effekt. Varje kväll är den andra lik.

Har ont i magen varje dag för vad som komma skall. Jag hatar det!

Jag äter bra, motionerar och är ute mycket i friska luften.

Det finns inte på kartan att jag backar i min ståndpunkt, inte nu. Det har gått alldeles för långt så jag och motpartern måste troligtvis löpa linan ut.

• Svar på tråden Ångest & sömnproblem
  • cmapa

Jag var av naturen att aldrig använda sömnpiller. Jag var är som du. Tankar som bara snurrar och kunde inte sova. Fick sömnmedel och är nog beroende av det nu. Det funkar men man sover inte så bra på morgonen med dessa. Jag har mycket ångest och privata problem både känslomässigt och praktiskt.

Men jag slipper hjärtklappning på natten av dessa.

SÖK!

• Anonym (Nyskild)

Just när mitt ex och jag separerade hade jag extremt svåra sömnproblem. Jag mådde väldigt dåligt, var stressad och orolig. Jag kontaktade vårdcentralen, fick träffa en läkare som skrev ut insomningstabletter. Hjälpte mig jättemycket. Jag kunde sova bra, vilket gav mig energi att bearbeta allt jobbigt under dagtid.

• Anonym (Förälder)

Tack för era svar. Jag är bara rädd för att dom inte ska ta mig och problemen på allvar. Jag är bara så trött jämt och ständigt och det märks överallt.

När jag väl somnar sover jag ändå ganska bra. Det är just bara det där med att kunna somna som inte fungerar. Varje natt är det samma visa, även om jag är så trött så jag spyr spinner tankarna bara runt, runt.

• Anonym (varning för benso!)

Jag har varit i samma situation som dig, och tiggde och bad om sömntabletter, för en kortare tid, på vårdcentralen. Men jag fick inget p.g.a. beroenderisken.
    Gick till en privatläkare som skrev ut, och det var mitt livs misstag.

Fick till 2 månader, och gjorde ett upphåll efter 3-veckor. Jag fick en fruktansvärd abstinens, kunde inte gå ut på en månad.
    Fick även veta att detta kan ske redan efter 2-3 veckor.
    Dessutom så tillkommer något som kallas "toleransökning", och det redan efter
    ett par veckor. Kroppen vill alltså ha, och spottar ur sig abstinenssymtom.
    Jag fick mediciner för rusande hjärta, som sedan visade sig vara just toleransökning. Hjärtat skenade för att kroppen ville ha dosen höjd. Aldrig någonsin mer att jag tittar åt sömntabletter. Det låter så bra, men det är rena fördärvet. Även om ex. Imovane bara är en benzodialog så ger det ändå fruktansvärd abstinens.

Det är en jättebra medicinering för korttidsbruk. Men det blir så lätt att man tänker "den där lilla tabletten kan väl inte vara så farlig. Jag tar bara en natt till".
    Och så håller det på. Sedan så brakar helvetet loss!
    Socialstyrelsen har skickat ut mycket hårda åtstramningar på vårdcentralen p.g.a. abstinensen, och toleransökningen. Hade jag förstått vad jag skulle få gå igenom, så skulle jag aldrig ha hämtat ut dem!

Svar på tråden Ångest & sömnproblem