Inlägg från: Pripps Vichy |Visa alla inlägg
  • Pripps Vichy

Vad tycker ni kvinnor om långhåriga män egentligen?

Börjar det inte bli ute med långt hår på män? På 90-talet var ju var och varannan ung kille långhårig eller åtminstone halvlånghårig. Idag ska ju alla ha snaggat huvud med vikingaskägg. Var själv långhårig förr men fick klippa mig pga en arbetsgivare som inte tyckte att jag kunde gå omkring och se ut som en knarkare eller ett drägg. Han ville att de anställda skulle ge en positiv, ordentlig och städad bild utåt.

• Pripps Vichy
    lessman skrev 2017-01-29 16:01:42 följande:

Det är snarare mer accepterat nu för män att vara långhårga än för bara 20 år sedan. Sedan så finns det ju äldre arbetsgivare med en gammaldags syn där alla män bara ska vara kortsnaggade. Är man bara trevlig, glad och positiv mot alla så förstår jaginte vad somär problemet med långhåriga män på olika jobb. Dom flesta kunder bryr sig faktiskkt inte, bara man är trevlig och respektfull mot dem. Det är bara ett hjärnspöke hos  vissa arbetsgivare att duska vara kortsnaggad. M an kan även sätta håret i en hästvans omdet nu stör arbetsgivaren så där mycket. Men som sagt, moderna människor struntar i om man är långhårig bara det ser välvårdat ut. Du måste ha en väldigt gammaldags arbtsgivare, eller en med gammaldags syn.

Har väl blivit ANINGEN mer accepterat, men tror det har att göra med personlighet och hur man ser ut i långt hår. Själv blev jag nekad arbete efter arbete efter att de fått se hur jag såg ut. I telefonen lät allt så positivt först men när jag visade mig med mitt långa hår var det som om de backade direkt, och detta var i mitten av och sent 90-tal. Så till sist fick jag jobb på ett tryckeri, och det var arbetsgivaren på tryckeriet  som tyckte jag borde klippa mig. Fast å andra sidan var jag ju hårdrockare med och gick i band-T-shirts och skinn- eller bomberjacka så det var väl det som gjorde han tyckte jag såg dräggig ut.

Han ville liksom att det skulle vara "städade gossar" som jobbade i hans team.

• Pripps Vichy
    lessman skrev 2017-01-29 18:51:33 följande:

Jag är övertygad om allt det berodde på din klädsel. Man ska nog helst inte bandtröjor,nitbälten o annat på arbetsintrevjun. Hade duh aft vanliga kläder hade du nog klarat dig. På 90talet upplevde jag att det var totalt ute med långt hår,ja hade det ändå och jag fick lite pikar där det här o där...för det. Nu  är detmer accepterat ja.

Ute var det definitivt inte. Tänk grunge, Nirvana, Metallica, Guns n roses,  death och black metal som hade ett enormt uppsving då. Var ju många som åtminstone började spara till långt hår genom att toppa håret. Sedan var det inte alla som lät det växa ut. Trenden med rakad skalle kom först på allvar på 2000-talet.

Jo, det var nog själva stilen och kläderna som gjorde att jag fick nobben. Men jag har alltid haft en känsla av att kortklippta, äldre svenssons tittar snett på en om man är långhårig öht. Som om de tycker man är en oborstad snorunge eller nåt.

• Pripps Vichy
    lessman skrev 2017-01-29 20:09:11 följande:

D et må handa att bland banden som då fanns var långt hår fortfarande populärt. Men bland privatpersoner var det rätt ute på 90talet, i alla fall i mindre städer. Var man  långhårig där, så stackman verkligen ut. När jag var tex påkrogen så skrek nån till mig att jag borde gå klippa mig osv. Medelåldera tanter...hatade långåriga män på den tiden minnsjag... Populär t var det inte imindre säder.

Jepp. Det du säger stämmer. I mindre samhällen stack man ut och blev mer eller mindre påhoppad. Men i städerna var det vanligt och inte lika utmärkande. Bodde både i ett mindre samhälle och i en större stad och kan skriva under på det du säger om mindre samhällen. Och det var ju också som du säger mest vanligt bland folk som lyssnade på ovanstående musik. Minns att vi brukade kalla kortklippta kostymklädda män för "societeter". En jag umgicks med på den tiden sa att "För att få en brud idag ska du antingen va super-societet eller långhårigt vråldrägg". Ganska målande för tiden..

• Pripps Vichy
    monkees skrev 2017-01-31 05:57:05 följande:

En del män som haft långt hår hela livet och sett ut som småflickor med hästsvans inser inte att åren går......................plötsligt så hänger en grå, tovig svans bak i nacken medan det är i det närmaste tomt på själva skallen! Finns anledning med en varning där.

Som t.ex. gamla hippies som fortfarande har stilen kvar ;)

Svar på tråden Vad tycker ni kvinnor om långhåriga män egentligen?