Inlägg från: Anonym (mmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Anonym (katastrof) skrev 2017-01-27 23:21:00 följande:
    Välfärdssamhället baserar sig på ett frivilligt deltagande. Man måste inte vara frisk eller produktiv för att vara en del av det utan alla får delta på samma villkor. Man bidrar efter förmåga och egen vilja. Och får tillbaka i enlighet med sina behov och reglerna.
    Tyvärr så ser människor det inte så... är man inte produktiv så är man värdelös. Så enkelt är det. Särskild om man nu också använder droger. Då är man verkligen en börda i samhället. Jag själv tycker att det är bra att vara produktiv och ha ett arbete och dagliga rutiner som gynnar en själv och samhället. Men jag ser inte ner på andra som inte är det. te x arbetslösa. Man ska vara försiktig med att döma andra människor oavsett vad....Ingen vet vad du bär i din ryggsäck och du ska inte behöva blotta dig heller för hela befolkningen för att du ska bli accepterad och inte dömd.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (C) skrev 2017-01-27 11:52:23 följande:

Min svägerska är uppväxt med en ganska liberal syn på droger, rökt en hel del cannabis och marijuana genom åren och alltid propagerat för fri användning av vissa narkotikaklassade droger.
    Tills hon vart klar sjuksköterska och började jobba på beroendeakuten.
    Fy fan, vilka grejer de som jobbar där är med om.
    Barn som far fruktansvärt illa då mammorna sätter sig själva och sitt beroende.
    Som en kvinna som tog in för överdos. Som, när hon väl kvicknar till, berättar om spädbarnet hon lämnat ensam hemma 10 timmar tidigare?
    Samma människor som kommer in på intaget, gång på gång. Tills de inte längre överlever. De får chans på chans av samhället, stöttning och hjälp men tillgången på droger är för stor, motivationen att sluta för låg, beroendet för starkt.

Svägerskan har vänt totalt i sin drogpolitiska uppfattning. 
    Skönt, för nu tycker hon som jag eller t.o.m är för en hårdare drogpolitik.

Det som är allra mest skrämmande är tillgången på smutsiga droger idag.

Jag har också jobbat på beroende enheten, en sak vet jag...denna mamman som lämnar sitt barn ensam i 10 timmar borde barnet omhändertas. Men alla går inte så långt i sitt missbruk att man utsätter sina barn för fara. Men jag håller fortfarande INTE med om att straffa henne och stämpla henne som brottsling kommer hjälpa varken henne eller det stackars barnet. Tyvärr.... det är inte rätt väg att gå.
  • Anonym (mmmm)

Dessutom hade man avkriminaliserat det så hade resurserna för polisen och alla andra gått till att jaga langare och knarksmugglare istället för att jaga brukare med urin prov som många av polisens resurser idag går till. Man skulle spara in massor av pengar och använt det som förebyggande syfte, bättre vård och behandling för de som behöver det.

• Anonym (mmmm)
    Anonym (G) skrev 2017-01-28 08:57:36 följande:
    Hade man låst in dem från början hade polisen också haft mer resurser idag.
    Alltså du har dem mest korkade argumenten man kan ha.
  • Anonym (mmmm)
    driver28 skrev 2017-01-28 21:17:27 följande:

Var glad att du bor i Sverige och inte Filippinerna om du nu insisterar på att fortsätta ditt missbruk. Där är det nackskott på knarkare. Bokstavligen. Ca 3-400 knarkare har dödats som hundar på gatorna där sedan president Duterte tog över förra året. Så kom inte och påstå en massa skit om stränga straff i Sverige. Det har vi väldigt ont om.

Skillnaden mellan cannabis och alkohol/tobak är att alkohol/tobak inte är olagliga substanser. Genom ditt missbruk bryter du mot lagen och kan alltså vänta dig ett straff. Det är väl inget konstigt? Om du däremot går till sjukhuset och vill bli fri från ditt missbruk kommer du att tas emot med öppna armar efter bästa förmåga. Sjukvården går ju som känt är på knäna.

För det första, jag är ingen missbrukare. Så fort man säger ordet knark.... eller öppnar en dialog så pekar alla på en och skriker jävla missbrukare, pundare, knarkare. Om du tycker att det är ok att narkotikadödligheten i Sverige är en av dem högsta i Europa och det är okey för dig att människor dör i löpande band, för det är just precis det dem gör pga. Sveriges omänskliga narkotikapolitik så gör inte jag det i alla fall. Jag ser även knarkarna som mina medmänniskor. Ja visst Saddam Hussein avrättade också knarkare... och familjen fick stå för kostnaderna för avrättningen. Men visst jämför er med länder som är extremister och har en inhuman människosyn och klappa er själva på axeln och va stolta över alla problem och dödlighet som förbudet medför. För guds skull jämför inte er med länder i Europa för då pekas Sverige ut som extremister. Men stå inte här och säg att Sverige kämpar för mänskliga rättigheter. Att straffa människor för att dem är sjuka hjälper varken dem eller någon annan. Straffa människor som brukar och inte missbrukar droger som cannabis för egen bruk av olika anledningar hjälper inte dem eller någon annan heller. Sen det där med lagen....så är Sveriges narkotika lagar endast baserad på moralism och diskriminering.  Du ska bli stämplad, tyst och skämmas så andra människor kan spotta på dig och säga skyll dig själv. De vill inte öppna ögonen för dagens vetenskap och forskning. te x de klassar all narkotika som farligt medans det finns stora skillnader på droger och droger.  Det finns så mycket mer och prata om, så mycket brister i narkotikapolitiken och lagarna som styr vårt samhälle och ger förödande konsekvenser till våra medmänniskor.

• Anonym (mmmm)
    driver28 skrev 2017-01-28 21:17:27 följande:

Var glad att du bor i Sverige och inte Filippinerna om du nu insisterar på att fortsätta ditt missbruk. Där är det nackskott på knarkare. Bokstavligen. Ca 3-400 knarkare har dödats som hundar på gatorna där sedan president Duterte tog över förra året. Så kom inte och påstå en massa skit om stränga straff i Sverige. Det har vi väldigt ont om.

Skillnaden mellan cannabis och alkohol/tobak är att alkohol/tobak inte är olagliga substanser. Genom ditt missbruk bryter du mot lagen och kan alltså vänta dig ett straff. Det är väl inget konstigt? Om du däremot går till sjukhuset och vill bli fri från ditt missbruk kommer du att tas emot med öppna armar efter bästa förmåga. Sjukvården går ju som känt är på knäna.

Titta på det här klippet, så kanske du förstår vad jag menar. Men snälla titta på hela klippet med öppna sinnen.

• Anonym (mmmm)
    Anonym (***) skrev 2017-01-28 23:55:22 följande:
    Hade de bara skadat sig själva, hade det varit en sak. Men de skadar även andra. Samt kostar  samhället  enorma summor.
    De problematiska missbrukarna drabbar andra människor och kan kosta samhället pengar... men det betyder inte att de är brottslingar. Dessutom är det en liten procent skala som blir problematiska missbrukare.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-01-29 00:31:37 följande:

All jävla kriminalitet som knarkare sysslar med så att de kan betala sitt knark?
    Som drabbar alla som får inbrott, allt snattande i butiker b.l.a?
    Är det ok också??

Försköna en sak som knark.. jisses..

Du har en väldigt ensidig bild av knarkare. Jag känner läkare som röker hasch... och alla människor som jag känner som använder droger och de flesta är cannabis har aldrig snattat eller gjort inbrott. De har också använt droger i många år. De arbetar och betalar skatt och lever som helt vanliga människor. Generalisera inte alla droger, generalisera inte alla människor som använder droger.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-01-29 00:59:17 följande:
    Till skillnad från dig och dina vänner som använder droger som är så duktiga så vet jag vad knark ofta leder till och det är inte några rosa moln inblandat i det.

Om du vet en läkare som röker hash tar ju inte bort problemet med alla som drabbas av all kriminalitet, splittrade familjer, dödsfall som knark ligger bakom.
    Det beror på vad för knark du pratar om, vilken omfattning, och orsaken till att du brukar. SLUTA GENERALISERA. Jag förstår om du har sett och har dåliga erfarenheter.... men du kan inte stå här och påstå att alla knarkare gör inbrott och därmed är de per automatik brottslingar när de knarkar. Och döm inte mig när du inte vet ett skit om mig. Jag vill bara föra en dialog och inte bli utpekad för det ena efter det andra.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-01-29 00:59:17 följande:
    Till skillnad från dig och dina vänner som använder droger som är så duktiga så vet jag vad knark ofta leder till och det är inte några rosa moln inblandat i det.

Om du vet en läkare som röker hash tar ju inte bort problemet med alla som drabbas av all kriminalitet, splittrade familjer, dödsfall som knark ligger bakom.
    Dessutom är det just dödsfall, splittrade familjer jag pratar om...
    Det är just det förbudet leder till. För en heroinmissbrukare som blir brottsling för att brukat heroin kommer sällan tillbaka till ett normalt liv när han eller hon blir stämplad på pannan. Utan då kan personen istället ta en överdos eller ta livet av sig... för då har personen förlorat allt. Många dödsfall idag kommer från narkotika klassade läkemedel som man får utskrivet från VC. Detta går att diskutera i oändlighet... men stänger man öronen, ögonen och inte vill lyssna och se sanningen i vitögat utan tror på sin egen moralism så hjälper tyvärr inte den här tråden. När man inte är öppen för diskussioner utan är dömande.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.