blairw skrev 2017-01-27 17:35:19 följande:
Precis detta jag menar. Hur ska man kunna föra en produktiv, logisk och sansad diskussion när man direkt blir bemött med sådana här saker. Det går ju inte.
Jag har läst på om diverse droger (deras effekter, risker, hur stor skala de används på, hur många som faktiskt hamnar i missbruk) samt olika länders policy kring droger och vilka som verkar mest effektiva (mindre missbruk och andra konsekvenser) och vilka som verkar värst (mer missbruk, ökad dödlighet, mer relaterad kriminalitet osv.). Kan du ärligt talat säga samma sak? Att du gått på djupet och sökt den informationen utöver "det du hört", utöver det du fick lära dig i skolan, utöver det du läst på några enstaka hemsidor?
Min slutsats av den research jag har gjort är bland annat att:
1. Farligheten med många, många droger är gravt överdriven i Sverige, framförallt cannabis måste jag säga. Även MDMA till en viss del, samt "svampar" - men dessa finns det dock några extra orosmoln med till skillnad från cannabis. Det i sig gör att det blir svårt att ens med god anledning motivera varför vissa substanser inte ska kunna vara lagliga.
2. Hur utbrett missbruk faktiskt är, är också gravt överdrivet. Tesen i Svergie (som du själv använder dig av tillsynes) går ungefär att alla brukare (eller ens kritiker) är missbrukare. Det är extremt långt från sanningen. Majoriteten av de som brukar droger överhuvudtaget hamnar aldrig i ett missbruk. Pratar vi om cannabis specifikt nu så är denna siffra ännu lägre. Men eftersom det är olagligt med dessa så är det ju inte precis så att de som brukar men inte missbrukar syns, de sköter sig ju fint och utan problem - du märker aldrig av de. De som syns och hörs är de med missbruksproblem, vilket leder till punkt 3...
3. Jämför man med andra länder (och använder logik och empati), så blir det snabbt klart och tydligt att det från varken ett samhällsperspektiv eller individperspektiv är en särskilt bra ide att göra någons missbruk olagligt. Även om man inte vill legalisera dessa substanser så borde ju minimum vara att avkriminalisera de iallafall. För konsekvensen för de som missbrukar är att de ofta inte söker hjälp pga gör de det är risken stor att de dessutom åker dit för brott. Istället får de försöka ta sig ur sitt missbruk själva och misslyckas de och glider djupare ner i det istället så är det en nackdel både för personen själv men också för samhället, då denne möjligen inte kanske kan arbeta, ta hand om sig själv, ta hand om familj om den har en sådan osv. Det står extremt tydligt att Sverige (och andra länders) hårda policys kring droger inte gör ett skvatt för att minska missbruk, tillhörande kriminalitet,
4. På tal om tillhörande kriminalitet, detta används ibland som ett argument för att ha en strikt narkotikapolitik - problemet är dock att den allra största delen av denna kriminalitet hade försvunnit om substanserna var lagliga eller avkriminaliserade. Brott föder brott. Dels så uppenbarligen skulle man kunna minska på onödiga brott och straff kring brukande av substanser, men utöver det så har det också att göra med säljande. Pga att vissa drogsubstanser är olagliga så är det olagliga nätverk som sköter importen, transporten och försäljning av detta. Dels så bidrar det till en stor svart marknad där man skulle kunna nyttja en hel del skattepengar istället, men framförallt så är det inte endast droger som existerar i dessa nätverk - utan olagliga saker av flera sorter. De flesta människor som söker sig till att köpa droger har inget och vill inte ha något att göra med dessa andra olagliga aktiviteter/produkter, men kommer i vissa fall illa tvunget i kontakt med det pga de måste ta den vägen. För de som säljer droger innebär detta störst risk. Man kan prata hur mycket man vill om "man får skylla sig själv" och "men strunta i att ta/köpa/sälj droger då!", men och andra sidan är det inte i en stats bästa intresse att främja samhället bäst man kan? Att minska oroligheter, brott och utanförskap? Det ter sig om en otrolig dumstridighet att fortsätta propsa på sin egen metod när det så tydligt inte fungera, och fortsätta ignorera bevisen i form av länder som har gjort enorma reformationer och ser fantastiska resultat.
Det finns mer att tillägga och prata om, finns punkter och detaljer att diskutera i timmar. Tyvärr tror jag att till och med detta lilla faller på döva öron, eftersom som sagt diskussionen hamnar på "du är så djupt inne i ditt missbruk".
P.S. För att svara på din fråga trots allt. Nej, det beror inte på att jag är "så djupt i missbruket att jag försvarar det till varje pris". Tvärtom, aldrig lidit av missbruk i hela mitt liv, har bara fått upp ögonen för en helt annan sida till allt detta med stöd i vetenskapliga studier och rapporter, samt alla faktiska försök att reformera narkotikapolitik i andra länder med mycket goda resultat. Är en högfungerande och högprestrerande individ i samhället. Har studerat fyra år på universitet i USA på en elitskola, läst en masterexamen i England och en magisterexamen i Sverige. Jobbar i nuläget för en firma/organisation som sysslar med rapporter och forskning på diverse ämnen. Men visst, såklart jag endast kan ha den åsikt jag har för att jag är "så djupt in i mitt missbruk"
Faller säkert i döva öron.... men förhoppningsvis väcker den tankar hos vissa. Allt har en påverkan. Ingen realistisk människa svarar knarkare ska låsas in. Eller jävla knarkare som vill försvara sitt missbruk. Kom med argument som varför narkotikadödligheten är hög i Sverige, varför knarkare bör straffas... inte argument som skyll dig själv, börja aldrig knarka, de kommer undan för lätt, osv. osv. Håller med dig totalt i dina argument.