Digestive skrev 2017-02-07 23:58:55 följande:
I landet Sverige som har formats av lite varmare hjärtan än såhär så har vi möjligheten att åberopa LPT (psykiatrisk tvångsvård) vilket leder till vård och ett förhoppningsvis tillfrisknande.
Vem har pratat om en legalisering?
Det finns inget sen. Ett visst mått av människor kommer att må dåligt och söka lindring för det, det är ingenting som vi kan reglera som samhälle. Sedan är det bara en fråga om de söker lindring i form av substanser (illegala eller via sjukvården mot recept), skär sig för att uppnå en funktionell endorfinnivå eller någonting annat.
Det här ämnet handlar i slutändan om människor (många gånger med tragedier både inombords och runtomkring) och bemöter man ett sådant ämne helt empatilöst så har man i min mening inte mycket vettigt att säga. Att sitta i ett land som Sverige och göra sig kall är bedrövligt. Tro mig, du har råd att visa empati du med.
Tro mig empati har jag. Och vet du att jag känner narkomaner som har slutat med allt och lever vanliga liv. Så visst går det.
Varför har jag ingen empati? Har du empati för alla barn och familj till missbrukare? Varför tycker du att det är ok att glida omkring i dvala och göra vad du vill? Hur många personer runt en brukare drabbas? Hur många brott begås? Är det ok för en person som inte handlar nyktert och friskt att styra sitt liv? Ärligt jag har mer insikt än du kan tro.