Inlägg från: Anonym (mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamman)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Jag vet inte så mycket om svensk narkotikapolitik. Det enda jag vet är att jag fick och får massor med bra hjälp utan att bli varken dömd av omgivningen eller straffad, och att jag och mitt barn har det bra nu, utan droger.

• Anonym (mamman)
    Anonym (Gubbe) skrev 2017-01-27 22:55:44 följande:
    Så du använder inte kaffe socker tobak eller alkohol? dessa 3 är legala droger men har större skadeverkingar än ALLA narkotiska preparat har TILLSAMMANS 
    Jag vet att du inte kommer tro mig, men nej, jag dricker inte kaffe eller alkohol, nyttjar inte tobak. Hittills har jag aldrig blivit hög av 1 gram socker, så att det skulle vara värre än heroin, som jag missbrukade förr, bland andra droger, tror jag inte ett ögonblick på. Jag har förstås aldrig stoppat fingret i sockerskålen, så jag kan inte vara säker. 
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Gubbe) skrev 2017-01-27 22:55:44 följande:
    Så du använder inte kaffe socker tobak eller alkohol? dessa 3 är legala droger men har större skadeverkingar än ALLA narkotiska preparat har TILLSAMMANS 
    För övrigt var det 4 saker du räknade upp. 
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-07 23:14:42 följande:
    Var på en legalisering är urbota dumt. Missbruk är ju en sjukdom. En sjukdom som gör att man tappar kontrollen över sina handlingar i många avseenden. Och värst är det ju för barn och anhöriga som blir inblandade. Så vad bör man göra? Jo omyndigförklara dem, som man gör med andra som inte kan hantera sitt liv. Ärligt talat jag tror det är det vettigaste. Att släppa det fritt och jäkligt billigt. Ja det skulle väl få bort de allra värsta för stunden. Men sen då?
    Jag ska tala om för dig att man inte kan bli omyndigförklarad i Sverige. 
  • Anonym (mamman)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-07 23:57:15 följande:

Läs ovanstående artikel från Aftonbladet.
    men låt den här dottern till föräldrar som älskar henne stort döööö för Sveriges narkotikapolitik är utmärkt. Straffa henne!!!!!! Hon är ju ändå omyndighetsförklarad..... valt detta själv, hon är en jävla knarkare eller hur? PUNDARE som förtjänar inget bättre. Hon har ju förstört sina föräldrars liv, hon äter bara upp våra skattepengar när vi alla andra får slita.
    DET ÄR PÅ DEN NIVÅN MÅNGA AV DESSA INLÄGG LIGGER.
    Jag blir bara förbannad och skäms över hur folk resonerar och skriver.
    Nu blev jag rent ut sagt FÖRBANNAD.

Jag känner verkligen för henne och hennes familj. Jag har varit hon, jag vet hur svårt det är att vara hon, och jag förstår hur fruktansvärt det är för ens familj.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 06:55:56 följande:
    Nja du kan få en förmyndare som bestämmer över dina tillgångar. Dvs ditt liv.
    Nej, som vuxen kan du inte få en förmyndare. Man kan få en god man eller en förvaltare, men de kan inte på något sätt köra över dig om du själv kan göra dig förstådd och har mental kapacitet till att ha en åsikt. Förvaltare och gode män ska arbeta med och för dig, inte över huvudet på dig.

Barn kan få förmyndare, men barn är ju inte heller myndiga.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 23:06:26 följande:

Jag vet inte vad du grundar detta på men stor anledning att människor med narkotikamissbruk inte söker vård är just för att det är kriminaliserat och stigmatiserad. Man är rädd att hamna i registret som en kriminell då man egentligen är sjuk. Det är också väldigt stigmatiserad område.. man skäms över det och vågar inte erkänna och vara öppen med det. Orsaken kan vara pga. att samhället har noll tolerans mot narkotika och man ska skämmas om man är missbrukare. I Portugal som har avkriminaliserat alla droger så söker mer människor hjälp för sitt missbruk och dörren är alltid öppen för dem.  Särskilt har man märkt detta på heroinmissbrukare. Sen finns det säkert fall av människor som vill fortsätta och skiter i konsekvenserna av sitt missbruk men man kan inte generalisera alla.
    Den här idiotiska lagstiftningen med att kriminalisera människor som tar droger kan ge allvarliga konsekvenser både till brukare och missbrukare. Men ett annat problem är att så fort du tar en illegal drog så är du en missbrukare oavsett om du har bara tagit den en gång eller missbrukar den dagligen.  Det är helt orealistiskt i mina öron.

Jag håller med. Jag ville egentligen, i alla fall i "svaga"/klara stunder, ha hjälp långt innan jag sökte hjälp, men jag vågade inte be om det. Att be om hjälp innebär ju att blanda in myndigheter, och är det något man är rädd för så är det myndigheter, och när myndigheterna är klar med en så ska samhället ha sitt i att ösa spott och spe över en. Det är svårt att stå ut med det. Det är ibland väldigt svårt att stå ut med det och den där sprutan lockar när vanligt, empatiskt folk har varit lite extra empatiska en dag.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.