Anonym (haschtomte) skrev 2017-01-31 16:15:30 följande:
Du får inte använda den där attityden emot mig. Då tänker jag inte skriva med dig mer!
De yrkesutbildningarna du talar om är gratis för alla vad jag vet. Åtminstone senast jag kollade.
Det är inte en fråga om lön och anledningen att de "skadar" anhöriga eller andra i sin väg ligger annorstädes. Läs boken som rekommenderas ovan.
Taket för hyra bet. varierar från kommun till kommun. att det är så högt som 7000:- tvivlar jag på. Med 4000 över efter det är man troligtvis sjukskriven på heltid. Rö. att lämna in kvitton och liknande är det inte riktigt så enkelt, det är en process.
Dessutom jämför du denna sjukpenningsgrundande inkomst med en fullständigt orealistisk ingångslön för någon i en större tätort (vilket det rimligtvis är om din påstådda hyreskostnad är så hög) det förutsätts att man har någon känsla för ekonomi.
Att vara generös mot någon alls är en balansgång, det rör inte bara knarkare, även om dessa sitter i en utsatt position. Vissa har man fått igen av, vissa har bara tagit det som de kan och skitit i en totalt. Vad gäller sådana ligger det absolut lite i det du säger, men sådana människor är i regel patologiska har har betydligt värre problem än bara missbruk.
Jag förespråkar att man ska hjälpa varandra, det är så jag är uppfostrad, och då har jag använt droger i många, många år och själv fallit offer för dessa patologiska människor, så spott och spe och övergrepp har jag utstått inte sällan från myndigheter och "utbildade" som egentligen borde veta bättre.
Men jag vet det finns människor där ute som gör det till sin uppgift att göra livet svårare för andra, kanske är det också därför, med deras attityd, som de går på knäna, har du tänkt på det?
Så många fel, så mycket fördomar. Du vet uppenbarligen inte vad arbetare i vård, omsorg, restaurang, café, städ osv tjänar.
Jag har bott på landet i ett antal orter och i en STORSTAD är hyrorna mycket dyrare än jag skrev. Min bror bor i en liten tvåa i en liten ort som kostar 7400. Jag får ut mellan 13 och 160000 i månaden beroende på hur mycket helger jag jobbat.
Utbildningen jag pratade om kostade över 40000 och det betaldes av kommunen. Det fanns garanterat andra som hade behövt det bättre. Dessutom är inga utbildningar gratis, du är verkligen ny på planeten!
Var kommer lärarnas löner ifrån?! All administration, lokaler, lokalvården av dom osv osv.
Och vad fan menar du med att du får kalla mig missunnsam och fördomsfull osv och att DET skulle vara ok men jag får inte anta att du inte är arbetarklass (i varje fall aldrig har behövt försörja dig själv på ett låglönejobb utan hjälp från föräldrar och flickvänner, andra släktingar med pengar) och inte vet ett skit om hur priviligerad du är eller att missbrukare som blir försörjda inte alls är dom som har det sämst i samhället. Dom som sliter ut sig för samma standard och inte får nån hjälp när dom inte har råd med tandläkare osv däremot.
Folk som lever på soc kan bara lämna in kvitton till sin handläggare, oavsett om det överstiger deras normala inkomstnivå.
Som flera påpekat skulle missbruket "alltid finnas" oavsett politik, så att underlätta för alla narkomaner som förstör alla människor/allt runt sig är verkligen ingen vinst för samhället.
Se bara på miljöer där drogande är accepterat, där är det ett HELVETE. Tex Christiania. Det finns en dokumentär om barnen som fick växa upp i Christiania.
Se den.
Ju mer n ormaliserade droger är, desto mer används dom. Se bara på alkohol.
Avkrimininalisering = Ökad användning, speciellt på sikt. = Ännu fler barn som far illa, anhöriga som far illa, arbetsplatser som går åt helvete, samhällen som går åt helvete.
Och mina exempel handlar inte ett piss om att det är kriminellt. Alkoholister förstör också sina familjer, snor/lånar pengar fast det är lagligt.
Knarkarna i Christiania fuckade upp sina barn för livet lch att dom levt i en bubbla där knark var vardag och normalt var ju bara värre för barnen.
Men som alla andra beroende kan du inte tänka på samhället, på anhöriga, på nya generationer. Allt du tänker på är drogen och hur synd det är om DIG och det är alltid synd om dig.