• record collector

Är kattsnarkningar lika farliga som människosnarkningar?

Att snarka som människa vet säkert de flesta att det är klart farligt som oftast beror på övervikt och som kan ge hjärtstillestånd. Men hur är det med våra husdjur? Jag har nämligen en katt som inte på något sätt är överviktig eller sjuk på något sätt. Hon är fem år gammal och jag har henne som utekatt fast nu vintertid är hon inomhus större delen av dygnet. Men kattstackaren snarkar. Det är inget hon börjat göra ju nu i dagarna utan det har hon gjort flera år.

Min fråga är - hur vanligt är det att våra husdjur snarkar och är det lika farligt för dom att snarka som det är för människor?

• Svar på tråden Är kattsnarkningar lika farliga som människosnarkningar?
  • Mascaraklumpar

Det är inte farligt att snarka, utan det du tänker på är nog sömnappneer. Och de leder inte till hjärtstillestånd, men däremot är risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom på lång sikt lite högre. Huruvida katter kan drabbas av appneer och om de i så fall innebär någon risk har jag ingen aning om, men personligen skulle jag nog inte vara så orolig.

• Lfb194747

Håller med ovanstående. Att snarka i sig är inget farligt utan kan bero på en mängd faktorer, trånga bihålor eller förkylning t ex. Min katt snarkar också lite då och då och han mår prima. Du får väl fråga veterinären nästa gång du vaccinerar kissen.

Svar på tråden Är kattsnarkningar lika farliga som människosnarkningar?