Inlägg från: Dumbledore |Visa alla inlägg
  • Dumbledore

Stor mage v.10 = tvillingar?

Äh, jag misstänkte inte ett jota förrän rul i vecka 19. Var inte större än förväntat vid andra barnet, det dröjde till vecka 17 innan någon utomstående såg det. Efter rul växte dock magen snabbt, men den som inte visste att jag bar två kunde inte gissa det på storleken på magen. Så även om du skulle vänta tvillingar så kan det mycket väl gå bra att gifta sig sent.

Jag hade inga extrastarka symptom heller.

• Dumbledore
    Anonym (Js) skrev 2017-01-29 06:17:46 följande:

Min pappa är tvilling. Två av pappas bröder har fått tvillingar. Och min bror har fått tvillingar. Alla är enäggstvillingar. Så visst kan d gå i släkten. Men tvåäggs beror ju givetvis på mamman.

Enäggstvillingar är inte ärftligt, så det har ingenting med saken att göra.
  • Dumbledore
    modsey skrev 2017-01-29 12:45:28 följande:

Där är vetskapen inte helt klar. En tes är faktiskt att pappans spermier kan påverka ägget att dela sig " felaktigt ". Precis som där man sett att kvinnor som gör ivf har en viss ökning att få enäggstvillingar.

Ja, det forskas på det ja. Men ingenting är klart, om det verkligen är ärftligt eller om det bara är så att vissa mäns spermier kan påverka. Och ivf har ju inte så mycket med ärftlighet att göra.
  • Dumbledore
    modsey skrev 2017-01-29 12:58:42 följande:

Det var ju det jag skrev. En tes.

Ivf tror man helt enkelt att det kan bero på att man manipulerar med strukturen på ägget. Precis som kanske spermier kan göra

Ja. Förstår bara inte riktigt vad ivf har med ärftlighet att göra. Frågan var om enäggstvillingar är ärftligt.
Svar på tråden Stor mage v.10 = tvillingar?