• hjälpmigsnälla

Är min dotter allvarligt sjuk?

Hej!

Vet inte vad jag ska ta mig till då vårdcentralen vägrar lyssna!

Dottern på 20 månader har nu varit hängig i 2,5 vecka. Började med vattniga och många diarréer följt att 40-41 graders feber i 3 dagar. Efter detta fick hon utslag över ryggen och magen så vi tog förgivet att det var Tredagarsfeber. Pigg några dagar och så i torsdags 38.5 och samma i fredags. Nu feberfri men fruktansvärt hängig hela helgen, igår var hon så trött och hängig och "likblek". Dålig aptit dessa dagar också. Vi hade besök igår men hon var så hängig så de sa upprepade gånger att de inte kände igen henne. Hon var feberfri då.

Hon klagar mycket på "Ont" och pekar på magen och på benen. 2 nätter har jag upptäckt att hon varit dyngsur av svett. Hon är även, och har varit i några veckor kallsvettig och klibbig i hyn dag som natt. Under julhelgen var hon också väldigt hängig men inte alls såhär. Hon vill till och med ha hjälp upp från skötbädden vi lägger på golvet, och imorse ville hon att jag skulle bära henne från sängen, vanligtvis springer hon iväg och leker direkt hon slår upp ögonen... Hon har haft mycket dålig aptit dessa veckor, tack och lov ammar jag fortfarande. Hon har inte längre vattniga diarréer.

Hon har alltså haft feber till och från, och inte en enda gång haft något förkylningssymptom överhuvudtaget. Inte ens lite snuvig. Hon går inte på dagis.

På vårdcentralen säger doktorn bara att det är virus som kommer och går. Vi har varit upp 2 gånger med henne. Jag har bett dem ta prover på hennes för givetvis oroar vi oss för det värsta, men de vägrar. Alltså verkligen vägrar. Doktorn idag sa att främst vuxna brukar vara sjuka såhär länge men att det inte är någon mening att ta några prover utan att vi bara ska vänta ut det. Att vi ska ge alvedon när hon klagar över smärtor, vilket ju är flera gånger om dagen.

Snälla, är så orolig och behöver bara prata med någon och bolla lite. Är fruktansvärt otrevligt att se sin dotter som annars är så otroligt glad och pigg vara såhär hängig och trött och inte alls sig själv under så lång tid.

• Svar på tråden Är min dotter allvarligt sjuk?
  • Johannus
    ssa123 skrev 2017-01-23 23:47:41 följande:
    Det farliga med RS är det tjocka slemmet i luftvägarna.
    Denna tös har inte ens förkylningsymptom
    Det hade inte mitt barnbarn heller utan var bara seg och likblek. Barnmottagningen i denna stad ville inte ta emot utan bad avvakta, men det blev akut att åka in ändå och dagen efter flögs mitt barnbarn till Göteborg då det inte fanns resurser i stan. Fick ligga i GBG i en vecka. När det gäller små barn ska inte vården neka och göra en ordentlig undersökning så man kan utesluta nåt allvarligt.
  • prioriteramera
    Hej, 
    Trist att dom inte tar dig/er på allvar för det borde dom verkligen göra. Nu menar jag inte att skrämma upp dig men det finns en hel del sjukdomar som definitivt primärvården missar som t.ex Guillain-Barres som min dotter drabbades av. Nu är den oftast väldigt aggressiv i sin framtoning och skede men inte alltid. Man tror man att den föregås av någon typ av maginfektion och oftast campolybacter jejuni som triggar immunförsvaret på ett förvirrat sätt..

Hos min dotter började det på natten med ont i benen varpå vi åkte till barnakuten efter samtal. Vi trodde det var nattskräck eller nått men då hon var känd sen tidigare allvarliga sjukdomar fick vi snabbt komma in..ett par dagar senare var hon förlamad i benen några till sängliggande...Dom gjorde MR och CRT utan resultat och först efter ett ryggmärgsprov föll poletten ner hos en kompetent barnläkare som sett GB tidigare (1-2fall/100 000om året) varpå immunglobin sattes in under en vecka. Rehab sattes till ett år men gick på en vecka tack vare snabb instats.

Symptomen du beskriver om diarre i tidigt skede och sen att hon pekar på benen och att hon är så slö (eller inte kan) låter lite som just GB men i ett makligare takt och det finns lite varianter och bara den vetskapen gör att jag blir förbannad.

Be att få tala med verksamhetschefen och säg att ni lägger ansvaret på hen om något händer er dotter. 

Håller tummarna för att det INTE är någon autoimmun sjukdom...och att hon snart är frisk..

Men stå på er..

Vår vc kan vara skitjobbiga när det gäller vuxna...fick krypa dit efter att haft feber 40grader plus en vecka och stod på knä och hostade hemma...minns knappt den veckan..Det var mycoplasma...

Däremot barn brukar dom vara mycket försiktigare med. 

Ring 1177 först annars..Deras noteringar syns för vc och väger tungt.. eller ring barnakuten och prata med dom..Dom blir ju inte sura för att ni ringer..

Stå på er =)
  • hjälpmigsnälla

Tack för era svar allihopa.

Dottern är fortsatt feberfri men jag skrev till 1177 igår och fick svar av en barnläkare idag att man bör ta blodprover och urinprov på henne när hon haft oklar feber såhär samt varit väldigt hängig. Jag testade att kontakta barnmottagningen och berättade allt och att vi ej för hjälp här men de kunde som väntat inte hjälpa oss utan remiss. Ringde därför vårdcentralen igen och sa vad jag fått för svar att barnläkaren jag kontaktat och hon blev verkligen inte glad att han uttalat som så.. Hon skulle iallafall be doktorn ringa upp i eftermiddag.

Usch vad jobbigt detta känns. Så otrevligt att liksom bli "ovän" med de på vårdcentralen. Men vi är ju så rädda om vårat barn.

• LFF
    hjälpmigsnälla skrev 2017-01-24 14:17:34 följande:

Dottern är fortsatt feberfri men jag skrev till 1177 igår och fick svar av en barnläkare idag att man bör ta blodprover och urinprov på henne när hon haft oklar feber såhär samt varit väldigt hängig. Jag testade att kontakta barnmottagningen och berättade allt och att vi ej för hjälp här men de kunde som väntat inte hjälpa oss utan remiss. Ringde därför vårdcentralen igen och sa vad jag fått för svar att barnläkaren jag kontaktat och hon blev verkligen inte glad att han uttalat som så.. Hon skulle iallafall be doktorn ringa upp i eftermiddag.

Usch vad jobbigt detta känns. Så otrevligt att liksom bli "ovän" med de på vårdcentralen. Men vi är ju så rädda om vårat barn.

Jag hade, helt ärligt, åkt de där 9 milen till sjukhuset och bosatt mig på akuten tills dess att någon tagit sig tiden att kolla på mitt barn och ta de prover som krävs för att få veta vad som är fel, alternativt att de skriver en remiss till barnläkaren. 

Hoppas doktorn ringt upp dig idag! Ge er inte!

För att få i henne extra vätska och energi, ge isglass, saft, juice etc. Strunta i om det är lite onyttigt. Detta tips gav läkarna oss när mina tvillingar var magsjuka vid 5 månaders ålder. 
  • MrsBo

Har inga större idéer men vill bara säga att jag tänker på er och håller tummarna att ni får hjälp!

• syntharen

Har vårdcentralen inte ens tagit en snabbsänka?! Det kan ju vara en bakterieinfektion iom hon haft feber så länge. Låter som en väldigt okompetent vårdcentral måste jag säga... Hoppas du får hjälp snart!

• vonKatt

Håller tummen för er!

Barn kan inte förklara själva vad som känns fel. Då är det ju extra viktigt att ta hjälp av de medel som finns för att kontrollera måendet.
    Visst att föräldrar ofta blir oroliga "för tidigt" i många vårdgivares ögon. Men att slentriant säga att det är virus låter lite slappt.
    Jag tycker vårdcentralen gott kan ta ett blodstatus och en snabbsänka för att kunna utesluta/felsöka vidare.

Man får ju inte glömma att det faktiskt ibland är befogad oro som föräldrarna uttrycker.

• calabalic

Min son på 19 mån var sjuk i nästan 2 månader nu före jul, fast i hans fall började det med det krupp, sen förkylning och riktigt segdragen slemhosta (lät som slemmet satt djupt), sen fick han 40 graders feber och diarré, återgick sen till slemhosta, sen 40 graders feber och diarré igen några dagar senare. Sen kissade han igenom blöjor på nätterna och svettades mycket, men det avtog efter nån vecka. Aptiten kom och gick men han verkade trött och hängig hela tiden. Sov dåligt, verkade ha ont. Jag var orolig för att det aldrig gick över, så vi var på VC tre gånger under dessa 2 mån. Först för kruppen (man ska alltid göra undersökning efter första kruppen), sen för slemhostan och sen för feber och diarré. Ingen av gångerna ville de ta några prover utan de kollade bara lite snabbt, sa att det är virus och att allt är normalt. Kände mig som världens löjligaste hönsmamma trots att jag aldrig brukar vara sån. Och trots att det varje gång varit 1177 som rekommenderat mig att ringa VC.

Dock hade VC nog rätt som tur är, vi lät honom stanna hemma från förskolan två veckor för att hinna bli frisk ordentligt innan nya baciller attackerade. Och då gick det över helt, han blev sitt normala pigga jag igen.

Skriver detta för att du inte ska behöva oroa ihjäl dig. Det måste inte vara nåt allvarligt. I den här åldern drar barn på sig allt - och utvecklar sitt immunförsvar. Hon låter absolut sjuk men kanske det bara är ett envist virus, eller att hon fått flera virus som avlöst varandra - det är ju lättare att bli sjuk igen när man redan är sjuk och har nedsatt immunförsvar. Förkylningsvirus sätter sig inte sällan i magen hos barn.

Men jag förstår verkligen att du blir frustrerad när de inte vill kolla närmare! Sänkan och lite blodprover borde de väl kunna åstadkomma iaf, det går ju jättesnabbt! Om inte annat bara för att stärka sina egna argument och lugna dig lite. Hoppas du får lite bättre respons från dem och att dottern kryar på sig!

• Dementoria

Jag hade åkt till akuten. Nej, det är kanske inte så akut men ni får ju ingen hjälp på det enda andra stället som borde göra det.

• Retarderadd

Du åker till akuten, säger till dom att du går ingenstans utan att dom kollar ordentligt och tar prover på barnet. Säger dom nej sätter du dig där och talar om igen att du sitter dör tills någon kollar allt. Gäller att vara envis! Har personligen skälv gjort så efter nekade undersökningar på min 2 åring. Det tog 20 min sen fick vi gå in o bli undersökta! Hoppas de löser sig!!

• Vestra
    hjälpmigsnälla skrev 2017-01-24 14:17:34 följande:

Ja, ert barn är viktigare än om någon läkare på vc känner sig trampad på tårna. Jag har trampat på många tår för mina barn. Inklusive några på våran vc. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • karet

Låter identiskt med hur vår dotter hade det förra året.
    Vi fick iaf ta prover osv (dåliga blodvärden - resa till akuten mm) men det visade sig bara ha varit en rejäl infektion som liksom hängde kvar i kroppen.

Svar på tråden Är min dotter allvarligt sjuk?