• Anonym (Anonym)

Min dotter blir bestraffad

Hej!

Skulle vilja ha lite råd och tankar om hur jag ska hantera och gå vidare med min dotters situation.

Hon är 11 1/2 år gammal. Hon har sedan hon var två år haft umgänge med sin pappa varannan helg. Det har fungerat ganska bra fram tills för ca 4 år sedan. Då träffade pappan sin nuvarande sambo. I allra första början märktes inget jättekonstigt mer än att min dotter fick efter han hämtat och innan han lämnade henne sitta i bilen i 2 timmar för att hämta och lämna sin nuvarande sambo i hennes hem.

Men när de flyttade ihop kom det ena efter det andra.

Nu har det framkommit att min dotter har fått straff för småsaker. Det hon är gjort (lyft sin 2 åriga lillasyster bla) är så litet i proportion till straffen hon fått ta. Det blev en orosanmälan gjord av skolans kurator.

Det framkom att hon i ca 45 minuter hade fått stå och skrubba deras dusch fri från kalk. De har pekat på ställen där de inte varit nöjda och hon fick skrubba tills de var nöjda.

Sambon har en hel helg bemött min dotter med total tystnad. Inte sagt hej, inte besvarat frågor osv. Hon har vid ett tillfälle velat lära min dotter att man inte gungar på stolen genom att dra undan den för henne.

Pappan har berättat för vår dotter att hans sambo inte gillar henne så umgänget får ske hos farmor. När jag ifrågasatte detta sista så svarade han med att vår dotter ljuger. Det andra har han erkänt att det hänt. De har sagt åt vår dotter att det väntar ytterligare ett straff på henne de ska bara komma på vad. Hon har fått rengöra toaletten för att någon kissat utanför, hon säger att det inte är hon men att hon ändå fick rengöra.

Jag anser att pappan inte kan se till sitt pappa ansvar. Dels för att skydda hrnne från kränkande behandling av sambon och att han inte kan se hennes behov.

Vad hade ni gjort i denna situationen? Det pågår en utredning pga orosanmälan och vi går på samarbetssamtal, de går inte särskilt bra då han förlöjligar allt som sägs och inte förstår vikten av att vara där för sin dotter. Han förstår inte vikten av att se hennes behov på flera plan.

Familjebehandlarna anser att detta är psykisk misshandel mot vår dotter

Jag har kontaktat advokat.

Hur hade ni gått vidare?

• Svar på tråden Min dotter blir bestraffad
  • Linnis92
    Queennr1 skrev 2017-01-23 05:38:44 följande:

Jag hade ansökt om ensam vårdnad och bevakat umgänge.

+1
  • Anonym (Förälder)

Kan bara hålla med ovanstående.

På ett mer personligt plan hade jag velat ge den så kallade pappan en örfil så han flög rakt in i nästa vecka men det får man inte så.

Men jag hade icke skickat dit mitt barn i en sekund längre.

Stå upp för ditt barn.

• Anonym (Anonym)

Ja jag har pratat med min advokat om detta. Just nu håller jag henne hemma på grund av detta och hävdar mitt skyddsansvar. På familjerätten pushar de på om att pappan ska träffa henne en stund då och då, han ska kontakta mig och komma med förslag vilket inte har skett så ofta och då har han träffat henne 20 minuter (hans egna val) på en skogspromenad och på ett fik. De får inte träffas hemma hos dem, min dotter vill inte det och jag förbjuder det än så länge.

Min dotter ville träffa honom hos farmor men det tvärvägrade han. Hennes motivation för farmor var att där straffar de inte henne eller säger elaka saker till henne. Jag var mkt positiv till att de träffades där men det är tvärnej från hans sida.

När det gäller ensam vårdnad undrar jag om detta räcker för det. Jag har flera gånger hört att det är mkt svårt att få. När jag nämnt det på familjerätten så har de (enskilt samtal med dem) frågat vad jag tror att det skulle få för betydelse. Jag har svarat att jag då kan ta beslut som jag inte behöver blanda in honom i eftersom han efter att jag tagit upp frågor om henne med honom har han pressat henne och förnedrat mig och henne till henne. Någon gång har han blivit sur och straffat henne med tystnad och nonchalans när han hämtat henne men aldrig något till mig. Så hon har fått sota för det jag ifrågasatt, tex stolen eller att hans sambo inte tycker om henne. Ang stolen har han sagt till henne "det var inte så farligt, det var en meter till hyllan bakom".

Många gånger har han sagt såna kommentarer till henne och när det hänt något så brukar han säga åt henne att "detta behöver du inte berätta för mamma".

• Påven Johanna II

Vilka sadister! Jag hade aldrig låtit dem komma i närheten av henne igen. Jag hade vidtagit alla tänkbara åtgärder för att förhindra det och låtit driva ärendet så långt det bara går att göra det. Om det inte lett till önskat resultat hade jag tagit barnet med mig och flyttat.

• Anonym (Anonym)

Det är oftast sambon som bestämmer vad straffen ska vara och de båda ser till att de blir gjorda. Han säger vid ett tillfälle på familjerätten att han inte tyckte det straffet var så farligt utan det fanns värre straff som hon kunde fått tillexempel skrubba toaletten.

Familjebehandlarna har pratat med honom om att träffas hos farmor och att det är viktigt för vår dotter att få upprätthålla de kontakterna. Då svarar han att hur ska han göra med deras små (1 och 2 år gamla) om han ska låta henne få sin vilja igenom alltid. Och ställer frågan tillbaka att om hon hade frågat honom om han kunde köpa knark till henne skulle han då svara ja då också? På denna nivån ligger det...

• Påven Johanna II

Jag tycker inte att det är viktigt att försöka upprätthålla kontakten med en så skadlig människa. Jag hade orosanmält rörande småbarnen också.

• Anonym (Pia)

Tur att dottern är 11år och inte 3-år.Snart får hon väl själv bestämma om hon vill gå till pappa?

• Anonym (Förälder)

Var fanns han vid utdelningen av hjärnor?

Inlåst på toaletten, garanterat.

Han är en fullblodsidiot som inte förstår att alla hans barn har samma värde.

Nåja, det är hans förlust.

Låt du bara umgänget rinna ut i sanden.

Stackars dig som måste konversera med idioten.

• Dumbledore
    Påven Johanna II skrev 2017-01-23 07:22:52 följande:

Jag tycker inte att det är viktigt att försöka upprätthålla kontakten med en så skadlig människa. Jag hade orosanmält rörande småbarnen också.

Exakt! Kontakt med båda föräldrarna är bra, men när den ena föräldern är en jäkla sadist så går barnets rätt till skydd först.

Om flickan vill träffa farmor och upprätthålla den kontakten så går väl det att lösa ändå?
  • Anonym (Anonym)

Absolut går det att lösa kontakt med farmor även om hon och jag inte går ihop. Men jag är absolut positiv till att hon ska få ha kontakt med farmor. Jag har uppmuntrat till det på familjerätten men han sätter sig emot det trots att resten av deras familj, sambon och de små åker ut dit ofta. Även det känns som ett straff mot dottern.

Svar på tråden Min dotter blir bestraffad