Någon här som lider av hälsoångest hypokondri?
Tjena! Ver inte riktigt hur gammal den här tråden är men jag skriver endå. Tänkte dela med mig lite av mina egna erfarenheter av extrem hälsoångest.
kag ramlade över kanten exakt 6 månader efter att jag vårdat min döende mamma i hemmet. (hon gick bort i cancer 2016). Då började en helvete som tillviss del pågår än idag 2024.
allt började med att jag fick svår yrsel och tappade känseln i ansikte och armar. Tänkte faktiskt inte så mkt på det under några dagar, tills jag fick den briljanta ideen att googla. självklart kom MS, ALS, cancer och alla livsfarliga sjukdomar upp. Det här var början på ett rent helvete av TIMMARS googling varje dag för bokstavligen minsta symptom. Jag har ?överlevt? alla cancer du/ni kan tänka er. MS ALS, ja allt.
klipp till sommaren 2024, vilket var en av de mörkaste perioder i mitt liv. Gick runt med en konstant rädsla för cancer i mage, tarm, bukspott och lever. (Hade på riktigt alla symptom). Det gick så långt att när jag planerade så tänkte jag. Joo om jag lever då vill säga.
till slut fick jag nog. Bokade en tid hos läkaren och bröt ihop på kontoret. Bokstavligen ful grät med rinnande snor och hela fadderullan 😊. Fick hjälp och blev kopplad till psyk och blev satt på medicin (SSRI) som funkat galant i kombination med EN sak som var en livräddare för
mig. Nämligen respons precention. Dvs, att
inte svara på symtomen. Det jag lärde var att varje gpng du googlar, klämmer, känner eller pillar så intalar du kroppen och hjärnan att nåt livsfarligt är på gång. Vilket trigger ännu mer ångest och symtom. Sen rullar det på.
Så mitt tips, är SSRI, och samtal, med jätte mkt folus på respons prevention.