• Nykär15

Ivf över 40! (Jag är 42 år)

Fru Justitia skrev 2017-02-05 23:26:20 följande:
    Hej och tack!

Var faktiskt inte alls nervös denna gång då vi gjort detta ett par ggr nu men jag var lite spänd över att få höra resultatet. Åtta ägg blev befruktade fick vi veta i ons. Idag fick vi veta att alla utom två slutat dela sig på dag 2-3. Så fördelen med att vänta sim jag ser det är ju att man slipper få upp hoppet av att få ett el två ägg insatta sim sedan ändå "dör".

Nu efter fem dgr så var det ju tydligt att endast två fortsatte dela sig och bli en blastocyst.

Så enligt läkarna så såg det väldigt bra ut med det ägg vi fick tillbaka idag.

Det andra ville de ta till frysen om det fortsatte se lovande ut.

Så nu är ruvartiden här och den är värst.

Man längtar ju och hoppas så mkt och besvikelsen blir så stor om det inte tar sig om mensen kommer. Men man kan inte göra så mkt mer än att äta Folsyra och ta Lutinus.

Sen leva på hoppet!

Tack för att ni finns!

Följt tråden lite då vi kommer börja med IVF privat i mars/april, första möte 14/3. 

Undrar så hur det har gått för dig?

Jag går på Bemfola just nu, ska ta Ovitrelle ikväll, vi har ju kört på lägsta dosen 75IE eftersom vi bara stimulerar min cykel i väntan på IVF. Har innan kört dubbelkur med Letrozol och Ovitrelle utan framgång (3 försök). 

Hade i förrgår ett fint ägg på 20 mm som nu fått mogna två dagar till, så hoppas hoppas det är vårt guldägg Hjärta

• Nykär15
    Fru Justitia skrev 2017-02-23 03:00:42 följande:
    Hej på er,

Tyvärr gick det inte vägen trots att förutsättningarna både såg och kändes bra.

Lagom många ägg (13st) varav 8 st befruktande på naturlig väg, alltså inte ICSE.

Två fina blastocyster och ett som vi trodde var vårt GULD-ägg återfört.

Åt Folsyra som jag gjort under hela processen. Fortsatt medLutinus 3 ggr per dag.

Levt på hoppet så länge inget blod syntes till, MEN den 15/2 började jag blöda.

Jag kände av mina vanliga menssmärtor så gick på toa vid lunch för attkontrollera och det var klarött blod. Blödde i ca 4 dgr som jag brukar.

Så vi är såklart väldigt ledsna och besvikna.

Vet inte hur vi går vidare nu...?!?

LÄNGTAN, VILJAN och HOPPET finns, men ekonomi och ålder begränsar oss.

Håller tummarna för er andra!!

För mig fungerande Bemfola bra - lättare att ta än Menopur. Tog båda under hela processen.

Lycka till!!!

Kram

Åh nej.... hoppades ju på positivt besked om att det var just ert guldägg! 

Det är det som är så skrämmande...att man kan lägga otroliga mängder pengar på detta men kanske utan någon bra utgång...det skrämmer mig. Försöker tänka att det bara är pengar...men det finns verkligen inte obegränsat av dem heller...och åldern på det emot sig. Undrar ibland om man är korkad som ens jobbar på detta så hårt..men min längtan att få dela detta med sambon är för stor. Vi väntade ju en liten ihop, vi var så lyckliga Hjärta sen togs allt det ifrån oss...så det går inte släppa hoppet förrän vi försökt mer. 

Igår tog jag Ovitrellen...bara vänta två veckor nu då och se om man får börja på en ny omgång eller inte...har så svårt att tro att jag nånsin kommer se ett plus igen. Att det var det lilla vi fick tillsammans och kanske aldrig får uppleva det igen. 

Kram...har inga bra råd på hur ni ska gå vidare, förstår att ekonomin kan sätta stopp, helst som det inte finns några garantier. Ni kunde inte frysa den andra blaston?

• Nykär15
    mlcmlc skrev 2017-03-04 12:06:17 följande:

hej, lever dena tråd? :)

är 40, snart dags för stoppspruta

Hej!

Ja vi ska på första mötet 14/3...BIM på torsdag efter stimulering i egen cykel...men gissar att det inte blev nåt :(
  • Nykär15
    mlcmlc skrev 2017-03-04 22:38:20 följande:

Förlåt jag är så trög! Vad betyder att ni ska på första möte men att det inte blev ngt? Är det första mötet inför start eller vem har gjort stimuleringen?

Som sagt, mkt trög... sorry!

Har typ precis lärt mig vad BIM står för men fattar inte riktigt vad det betyder i ett praktiskt sammanhang. Trodde det var efter ET? 

Vi ska på första besöket på ivf-kliniken 14/3. Vi har inte påbörjat sen än.

Men vi har gjort utredning på annan klinik redan och fått stimulering på min ägg men vi har fått ligga själva om man säger så ;)

BIM = beräknad ingen mens, och jag menar att jag inte tror vi lyckats på egen hand men får hu ändå kolla innan torsdag, annars kommer mensen och vi har då mötet veckan efter.
  • Nykär15
    mlcmlc skrev 2017-03-07 18:20:04 följande:
    AHA! Tack för tålamod och förklaring ;)
    Så stimulering började på en klinik och så har ni haft verkstad hemma - och det kanske har räckt - det vet ni på bim-dagen = torsdag
    Har jag förstått det rätt?
    Hehe jag är långsam men engagerad ;) Roligt att lära sig av andra.

Men om det är som du tror, att det inte gått vägen, då har ni back-up-möte 14/3 och sen kör ni så det ryker. Håller tummar o tår.

Ja här var det som vanligt negativt...så på tisdag blir det möte på kliniken, ska bli intressant. Men segt att en cykel liksom försvinner eftersom jag bör få mens i morgon eller på fredag...

• Nykär15
    mlcmlc skrev 2017-03-08 23:27:35 följande:
    BU!!!! Blir jätteledsen för din skull, förbannade sk...t! Känns som att snart är det min tur "men man ska tänka positivt" osv... Jag vet bara inte om jag pallar en till rond, efter det här. Så det känns verkligen som sista chansen. Vi får se. Än har jag, och du, inte gett upp :)

Tack, nej ge upp finns liksom inte..men man dör lite mer inombords varje gång...hoppet sviktar. 

På tisdag ska vi på första mötet. Mensen kom igår, så denna cykel blir helt ren och så får vi invänta förhoppningsvis uppstart på mensen i april...

• Nykär15
    mlcmlc skrev 2017-03-10 16:22:27 följande:
    Vi får hjälpa och peppa varann! Men känner igen mig, att man dör inombords...

Skönt att börja med ett möte, informera dig, fundera osv. och sen kör ni all in i april. 

Japp nu har vi vart där och det är skönt. Uppstart sker på mensen i april, så nu vill man ju bara dit. Men får lugna mig lite, för har ju en ÄL till kvar först...så runt början nästa vecka borde den dyka upp om cykeln väljer att vara som den ska...har ju ingen aning eftersom jag stimulerats i 4 cykler och då har den legat på 26-28 dgr....

Så dags för sista hemmaförsöket för vår del!

• Nykär15

Vi kom aldrig till uppstart...den rena ostimulerade cykeln inför uppstart resulterade i ett plus Hjärta och igår gjorde vi första VUL och liten var 1,52 cm lång och stämde prick på dagen 8+1, så lättad och har fortfarande inte riktigt fattat att vi fixade det själva tror jag. Så svårt att ta in! 

• Nykär15
    Flisan9113 skrev 2017-05-05 10:45:37 följande:
    Nawwww så fint, jag går av Hjärta Stort grattis till den lilla. Önskar er lycka till i framtiden.
    Kram F

Tack snälla Hjärta vi är så lyckliga och hoppas vi når hela vägen och får träffa vår lilla vid Lucia (bf på Lucia)

Önskar er all lycka till framöver och att ni snart har plus med att njuta av Solig

• Nykär15
    Klara22 skrev 2017-05-06 15:19:48 följande:

Hej!

Grattis till dig nykär!!! Fantastiskt. Får jag fråga hur gammal du är..? Jag är helt ny på familjeliv och även i tråden. Är 42 år och på ruvardag 8. Minus so far. Två st ivf bakom mig (en med minus som utfall, en med MA i vecka 12). Nu går det ju inte annat än noja. Tänker inte på ngt annat. Har för mig jag plussade på rd 9 sist, så borde väl vara samma igen. Dock testade jag inte innan då tror jag. Denna gång köpte jag ett lager stickor från testlagret. Haha ja jisses, det vet jag inte om jag skulle gjort...

Tack så mycket <3 jag är 40 år.

Testlagrets är enda jag litar på, alltid vart de som visat tidigt graviditet först, på äl+9 denna gång. Så verkligen inte bortkastade pengar! CB har ger spök för jättemånga det sista, så dem litar jag inte på alls, bara digitala. Predictor Early är bra med, från Kronans Apotek. Vart gravid 5 ggr och alla ggr är det testlagret jag testat med.
  • Nykär15
    Klara22 skrev 2017-05-06 19:28:14 följande:

Tack snälla ni för svar och tips! Lär mig massor! Undrar hur vanligt det egentligen är att lyckas i min ålder. Doktorn sa dock att jag har en god reserv för min ålder och att det inte finns några hinder för fler behandlingar. De borde ju sätta stopp om de inte såg några utsikter kan jag tycka..? Gör de så, någon som vet? Säger nej till behandlingar?

På min klinik avgör de på utredningen hur goda chanser man har, och de startar inte upp eller säljer fler försök om de inte tror på en bra utgång. Som hon sa, de har alltid folk i kö som vill ha hjälp och det finns ingen anledning att tjäna pengar på par som inte har chans att få det som de drömmer om. Det skulle inte vara försvarbart. Så tror ingen skulle låta er fortsätta om de inte trodde det skulle gå.
  • Nykär15
    Klara22 skrev 2017-05-07 08:19:29 följande:

Tack nykär, det låter väldigt rimligt. Dessutom- jag har plussat! Dag 9 två-dagars. Så än är det liv i mig haha. Verkar tom som att det funkar ganska lätt gör mig, märkligt nog mee tanke på min historia.

Dock är det såhär- jag har aldrig varit gravid tidigare i mitt liv. Första ivf blev minus, andra ett MA, sen blev jag spontant gravid ett par månader efter. Även detta blev ett MA (runt samma vecka).

Läser lite om trombyl etc, för nu är ju nästa farhåga- ett till missfall. Det vore ju gräsligt jobbigt.

Undrar ibland om det verkligen är så att det verkligen är så "omöjligt" att få barn i vår ålder eller om bara urvalet är mindre? Tänker att många äldre kanske ger upp ivf pga konstnad etc och då ff a om man får höra att det är väldigt liten chans. Du har ju kommit en bit på väg nu (grattis igen!) och även på mig så har ju faktiskt två ivf och en spontangraviditet på ett år skett. Nu är ju risken för MF högre som jag förstått det men ändå...? Bara något jag funderat över på sista tiden.

Stort grattis!!! Vad härligt!

Jag får faktiskt Trombyl denna gången och Lutinus, utöver det tar jag E-vimin, magnesium, zink, järn, folsyra och multivitaminer. Även Levaxin då utredningen visade förhöjt TSH, så det tar jag prover för var 4:e vecka nu som gravid. Legat stabilt på 1,7 alla gånger hittills.

Så jag hoppas att detta sammantaget ska hjälpa oss nå fram...men nojjar över hur äggen mår...ska iaf på nytt ul om 1,5 vecka och då även ta prover för NIPT.
  • Nykär15
    Klara22 skrev 2017-05-07 15:26:28 följande:

Nykär: tack! Men jaha, du har fått trombyl alltså? Ah, jag vet hur det är med ul. Alltid nervöst. :-/ Men såg väl jättefint ut sist? Men jag vet, de första 12 veckorna tär på psyket. Som ruvningen. Detta väntande. Man blir ju halvknäpp. Iaf jag haha.

Undrande sökande: TACK för all info som du tagit dig tid för att skriva ned, jag tar till mig allt. Jag beklagar allt du fått gå igenom, fy tusan alltså.

Men kära nån att Sverige är ett sånt u-land när det kommer till detta? Nästan skrämmande och jag undrar varför.

Tusen tack och jag önskar verkligen detsamma!

Ja jag har gått privat, hos en läkare som samarbetar med en del utomlands, tar emot och hjälper de som gör ivf/äd osv utomlands. Så hon verkar ha bra koll på djupare utredningar. Så fick Trombyl av henne. Jo ul sist såg jättebra ut! Men förra sommaren hade vi ett fint VUL v 7+3 men sen dog ändå liten i 12+2...så kommer vara nervös för kommande två ul ändå. Har ett bokat 10+1 när vi gör NIPT och ett 12+2 på inskrivningen hos mvc.
Svar på tråden Ivf över 40! (Jag är 42 år)