Inlägg från: Anonym (Va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va)

Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?

Det är ju samtidigt ett val man gör, att leva på lite pengar. Att vara sjukskriven i flera år är också ett val man gör, i många fall. Såvida man inte är svårt handikappat o då spelar det mindre roll hur pass lite pengar man har att röra sig med. Annars är det ett val, för du kan alltid byta inriktning i livet, välja ett annat yrke, en annan utbildning, flytta till ett billigare boende på en billigare ort så tyvärr har jag mycket lite sympati för människor som väljer att leva fattigt.

• Anonym (Va)
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-01-21 13:16:07 följande:

Tyvärr är det inte så lätt som du vill framställa det. Många glesbygdskommuner har långa bostadsköer och har man låg inkomst kan man nekas hyra. Och köpa sin bostad är ju helt uteslutet.

En hel del sjuka är akademiker, dvs har studielån som inte räcker att finansiera en ny utbildning. Du får inga bidrag/ersättningar om du studerar. Har du en partner som kan försörja dig så går det kanske.

Jag kan inte säga att min sjukdom är ett val, jag har en utbildning (magister i företagsekonomi, kandidat i nationalekonomi), 5 års heltidsstudier, 350' i studieskuld. Hade jag kunnat välja hade jag ju jobbat med det jag är utbildad till. Nu jobbar jagju deltid, men lever ändå fattigt.

Det är ett val du gör, att jobba deltid. Och det är också ett val du gör att inte ställa dig i div bostadsköer för att i framtiden kunna flytta till ett billigare boende.
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 12:55:34 följande:

Jag skäms att säga det, men jag resonerade ungefär som du innan jag själv blev sjuk. Lite elitistiskt, lite som att världen består av starka / smarta och svaga / korkade.

För mig var det inget val att leva på så lite och jag tror inte att det är ett val för knappt någon. Det är dumt att tro.

Det är ett val du gör att leva på en liten inkomst. Att inte välja ett annat yrke och att vara sjukskriven.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 13:46:06 följande:

Nu testas ju arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden när rätten till sjukersättning beviljas, så hade det bara handlat om att plugga lite och ta ett annat jobb hade jag inte haft den.

Tror du på fullaste allvar att folk inte ställer sig i bostadsköer om man vill ha en annan bostad?! Du måste på allvar tro att alla utom du är korkade bortom all räddning, tänk om det inte är sant?

Jag vet på fullaste allvar att många människor inte vill flytta, av olika anledningar. Och då väljer man också ett dyrare boende.

Jag vet också att många skulle klara av att arbeta men helt enkelt inte vill, även det svårt olika anledningar.
  • Anonym (Va)
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-01-21 15:21:45 följande:

För mig är det inte ett val att arbeta deltid. De lågkvalificerade arbeten som finns där jag bor är framför allt arbete inom vård och industrin. Jag vore en säkerhetsrisk pga koncentrationsvårigheter till följd av psykisk sjukdom. Jag vill varken riskera mitt eller någon annans liv. Jag har utretts under flera år.

Jag tror inte att jag är helt unik då det gäller koncentrationssvårigheter och sjukersättning.

Det kanske är lätt att byta bostad. Problemet är att man ibland har bostadstillägg/bostadsbidrag som blir mindre eller tas bort om man skaffar en billig lägenhet. Då kan det bli dyrare i längden att ta en billigare lägenhet... och som jag skrev förut, man kanske inte ens godkänns av hyresvärden om man har för låg hyra.

Jag måste erkänna att jag hade precis samma åsikter som du då jag var yngre. Men när jag sett verkligheten har jag blivit mer ödmjuk.

Vad hindrar dig från att arbeta som lokalvårdare eller restaurang? Där riskerar du knappast någons liv. Det är bara två av alla yrkesval du kan göra. Om du bara vill...

Jag är 40 och arbetar just nu inom socialtjänsten, har tidigare jobbat på arbetsförmedlingen, så nog har jag sett verkligheten.
  • Anonym (Va)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-01-21 20:15:57 följande:

Nej, men jag får hyra hjälpmedel från landstinget. Nej, både ledsagning och boendestöd kostar pengar, beroende på var man bor, hur mycket hjälp man behöver och vad man har för inkomst.

Är man i behov av ledsagning och boendestöd kostar det ingenting. Hyra för hjälpmedel kostar någon hundralapp och det är så vitt jag vet en engångssumma.
Svar på tråden Ni som har lite pengar att röra er med varje månad, blir ni deprimerade av detta?