Rödtjärnens Anna skrev 2017-01-21 13:16:07 följande:
Tyvärr är det inte så lätt som du vill framställa det. Många glesbygdskommuner har långa bostadsköer och har man låg inkomst kan man nekas hyra. Och köpa sin bostad är ju helt uteslutet.
En hel del sjuka är akademiker, dvs har studielån som inte räcker att finansiera en ny utbildning. Du får inga bidrag/ersättningar om du studerar. Har du en partner som kan försörja dig så går det kanske.
Jag kan inte säga att min sjukdom är ett val, jag har en utbildning (magister i företagsekonomi, kandidat i nationalekonomi), 5 års heltidsstudier, 350' i studieskuld. Hade jag kunnat välja hade jag ju jobbat med det jag är utbildad till. Nu jobbar jagju deltid, men lever ändå fattigt.
Det är ett val du gör, att jobba deltid. Och det är också ett val du gör att inte ställa dig i div bostadsköer för att i framtiden kunna flytta till ett billigare boende.
Anonym (Visst!) skrev 2017-01-21 12:55:34 följande:
Jag skäms att säga det, men jag resonerade ungefär som du innan jag själv blev sjuk. Lite elitistiskt, lite som att världen består av starka / smarta och svaga / korkade.
För mig var det inget val att leva på så lite och jag tror inte att det är ett val för knappt någon. Det är dumt att tro.
Det är ett val du gör att leva på en liten inkomst. Att inte välja ett annat yrke och att vara sjukskriven.