Anonym (Jag) skrev 2017-01-21 11:51:52 följande:
Fast 4000 kr kvar när allting är betalt är inte jätte illa. 1000 kr i veckan för 1 person går absolut att klara sig bra på. När jag jobbar så har jag ca 7000 kr kvar efter räkningarna är betalt, till mig och 2 barn. Jag lägger undan ca 2000 kr till nöjen, jul/födelsedagar, skatten på bilen och kläder. Då åker vi också utomlands varje sommar till farmor och farfar. 1600 kr går till bensin, pendlar till jobbet så går en del där, 600 kr till ersättning och blöjor, 2800 kr till mat. När jag var föräldraledig hade vi ca 4000 kr kvar till allt, det var heller inga problem.
Det beror ju så klart på var man lägger ribban för att "klara sig". Menar man "överleva" går det så klart.
4000 / mån är knappt 500 över riksnormen, så visst är det ganska jätteilla att leva på hela livet.
Enkelt uppspaltat för en "normalperson" blir det ungefär:
El: 400
Internet: 250
Telefon: 150
Mat: 1500
Kläder: ca 300 (och då är det begagnat och minimalt som gäller!).
Hushåll: 400 (allt från toapapper till möbler och dammsugare)
Nu är det en tusenlapp kvar till transport (bara ett månadskort ligger oftast runt 6-700, så det får bli enstaka, väl valda resor), nöje, en dagstidning, försäkringar, vårdavgifter och allt annat som de flesta betraktar som normalt.
Jo, det är jätteilla när vi talar om en livstid och inte bara en period.