• Brumma

Sjuk styvdotter , snart bf

Anonym (Mona) skrev 2017-01-22 10:26:34 följande:

Får formulera om mig då du inte förstod hur jag menade :

Jag skulle tro att personen egentligen anser att ts berövar barnet rätten till att träffa sin pappa genom att ts önskar att barnet inte är där när denne är förkyld,och riskerar att smitta ner det precis nyfödda barnet.

Sen skulle jag tro att personen är rätt så ensam om att läsa in att ts begär att mamman inte har rätt att säga ifrån till att ha barnet lite extra än bestämt.

Anonym (Mona) skrev 2017-01-22 10:26:34 följande:

Får formulera om mig då du inte förstod hur jag menade :

Jag skulle tro att personen egentligen anser att ts berövar barnet rätten till att träffa sin pappa genom att ts önskar att barnet inte är där när denne är förkyld,och riskerar att smitta ner det precis nyfödda barnet.

Sen skulle jag tro att personen är rätt så ensam om att läsa in att ts begär att mamman inte har rätt att säga ifrån till att ha barnet lite extra än bestämt.

Fast personen har inte skrivit ngt om att barnet inte skall lämnas bort, om att barnet berövas sin pappa osv. Det ENDA personen påpekat är att MAMMAN inte behöver ställa upp om hon inte vill.

Känns som att du läser in saker som personen aldrig skrivit... liksom du anser att personen själv gör. Lite roligt faktiskt ;)
  • Brumma
    Anonym (Mona) skrev 2017-01-22 10:51:36 följande:

Det enda roliga är faktiskt att du som vanligt när du diskuterar i trådar här på FL inte klarar att tänka djupare än det som inte skrivs direkt i klartext.

Men hursomhelst, om mamman inte vill/kan ha barnet längre än bestämt blir det pappans och ts ansvar att se till att barnet (som fortfarande är förkylt) inte får vistas med det precis nyfödda spädbarnet.

Fast nu har inte personen ens antytt ngt som du påstår (visa gärna var om jag missat).

Precis. Vilket är det enda personen skrivit.
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 15:59:37 följande:

Ts gör skillnad på bonus och biologisk. Det kom just fram. Det är den nya familjen som gäller.

Självklart är det (för de flesta) skillnad på känslorna för ett bonusbarn och ett biologiskt barn. Även i de fall där man älskar sin bonus.

Rent infektionsmässigt är det även viss skillnad på spädbarn och tonåring/äldre barn.
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 16:46:37 följande:

Det är fortfarande bonus hem lika mycket som Ts och bonus hem. Skaffar män barn så får de ta ansvar på sina veckor. Ts visste mycket väl att hon skaffade barn med en man med barn redan. Skaffar ts fler barn och den råkar bli förkyld vad händer då?

Isåfall cker jag TT bonus borde bli tvingad till TS och pappan när DE eller syskonet är riktigt sjuka - så kan de smitta ner bonus också. För de får ju ta ansvar på sina veckor- och "ansvar" för dig verkar vara att gå strikt efter schema även om det kan undvika att smitta sprids.
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 16:43:12 följande:

Bonus är en tonåring och kan hålla sig borta från nyfödd lika mycket som pappan kan. De flesta tonåringar håller sig på sitt rum och då bör det inte vara nån fara för nyfödd.

Jag aldrig skrivit att bonus bör hålla sig borta.
  • Brumma

Fråga till alla som anser att det aldrig går att göra ett byte för att omständigheterna ändras (självklart om alla inblandade är med på bytet).

Säg att TS föder i slutet på den vecka som bonus bor hos dem och kommer hem på kvällen - precis när bonus åkt hem till sin mamma. Bonus är helt frisk och vill gärna bo några extra dagar hos TS och sin pappa för att få möjlighet att träffa sitt syskon.

Det hade - med den logik som läggs fram här -då inte heller varit ett alternativ?

• Brumma
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 18:16:12 följande:

Så är det ju bonus som vill stanna. Ser du inte skillnaden?

Jo JAG ser att det finns tillfällen där man kan behöva frångå ett överenskommet schema pga önskan och omständigheter.

Men det tycks bara gå åt ett håll.

Bonus kan själv uttrycka sin önskan. Ett spädbarn har inte den möjligheten utan där behöver föräldrarna gå in och ta det ansvaret. OM barnet skulle ligga i riskzonen för att få tex RS är det föräldrarnas ansvar att försöka undvika att det sker.

Nu är det förmodligen inte så att just detta barn kommer ligga i riskzonen men om det gör det borde man kunna frångå tidigare överenskommelse.

Barnets bästa eller? Och det gäller väl åt båda håll?
  • Brumma
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 18:49:04 följande:

Och jag anser att det inte är rimligt att välja bort barn när det inte passar.Barnens bästa går alltid först och jag anser inte att en tonåring kan väljas bort pga en förkylning. En tonåring förstår vikten av hygien och att hålla sig på avstånd om hen är sjuk.

Om barnet ligger i riskzonen (tex pga nedsatt immunförsvar, infektion eller liknande) så borde båda barnens bästa ligga i att vidta de åtgärder som krävs.

Om spädbarnet är fullt frisk däremot skall inga sådana åtgärder behövas.

Du vet att man inte behöver välja bort för att det inte passar inte är samma sak som att hindra att smitta ett utsatt barn i onödan?
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:25:34 följande:

Men nu är det inte upp till ts. Det är upp till bonus och bonus mamma. Men det är väldigt uppenbart att ts väljer bort bonus. Då pratar jag inte om förkylning.

Jag har aldrig påstått att det är upp till TS.

Men det kan ju finnas fler vuxna i sammanhanget (pappan och mamman då) som faktiskt klarar av att se till situationen och bedöma utifrån den och INTE låser fast sig i att det är bonusbarn inblandade utan BARN. Oavsett förälder.

Nej. Det är inte uppenbart att TS väljer bort bonus. Det är uppenbart att vissa LÄSER IN att jon gör det. Men det är liksom inte samma sak...
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:29:51 följande:

Jo, det verkar så. Hade det brunnit så hade nyfödd och bonus kommit först. Hade sett till att de kom i säkerhet först. Oavsett om jag hade gillat bonus eller inte.

Och var har TS skrivit att hon skulle lämnat bonus i ett brinnande hus?
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf