• Anonym (,nh)

Sjuk styvdotter , snart bf

För egen del hade jag inte velat ha sjuka syskon hos oss den första tiden. När bebisen är större kan de komma men inte före det. Givetvis ska de få hälsa på sitt syskon, men det kan man göra utomhus eller så kommer de en kortare stund och hälsar på.

• Anonym (,nh)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-20 16:14:04 följande:
    Vad gör familjer med helsyskon? Låser in sig med bebisen? Skickar syskonet till rummet? 
    När man har styvbarn har man lyxen att låta ens bebis slippa ha sjuka syskon inpå sig, det har man inte om man bara har biologiska barn.

Jag hade lätt haft mina barn kvar här om mina barns pappas fru skulle få en bebis och sen åkt och hälsat på.
  • Anonym (,nh)
    Anonym (??) skrev 2017-01-20 16:17:07 följande:

Kan tillägga att min bebis är förkyld med 2 veckors mellanrum i 5 månader pga av storebror som går på förskolan, ska vi skicka iväg honom tycker du?

Varför går han ens där när du är hemma? Är han inte där blir han inte smittad och då blir inte heller bebisen smittad.
  • Anonym (,nh)
    Anonym (??) skrev 2017-01-20 16:21:35 följande:
    Så syskonet skulle alltså inte få träffa sin bioförälder och sitt syskon på annan plats än ute på - i värsta fall - flera månader ?
    Nej, när bebisen är lite äldre så är det ju mindre risk vid sjukdom. Men en månad kan man gott vänta om de är sjuka.

Här där jag bor får inte ens syskon följa med till BB.
  • Anonym (,nh)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-20 16:24:31 följande:
    Och hur länge ska styvdottern vara borta? En vecka? Två veckor? En månad? 
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:20:34 följande:
    Varför går han ens där när du är hemma? Är han inte där blir han inte smittad och då blir inte heller bebisen smittad.
    Barn går på förskolor. Han kan till och med vara frisk och i nästa ögonblick sjuk. Trivs barnet på förskolan så ska barnet givetvis få gå där.
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-20 16:26:18 följande:
    Så styvdottern ska inte få vara hemma hos sin far på en månad? Vad händer om fadern blir sjuk? Ska han flytta hem till sitt ex? Det märks att du inte har några barn.
    Anonym (Fler sätt att bli sjuk) skrev 2017-01-20 16:25:10 följande:
    Allmän förskola? Han kanske trivs så bra att det är läge att han går dit.

Sen finns det ju fler sätt att bli smittad av alla baciller, i affären, vänner, övrig familj, biblioteket.... och så vidare...
    Jo, jag har barn och som jag skrev ovan hade jag lätt haft dem hemma om de var sjuka deras pappas nya skulle få barn. Kan tillägga att jag lätt hade haft deras barn här också om de behövde barnvakt/skulle få ett till barn och den första var sjuk. Makens son hade lätt fått bo här på heltid om det hade gått osv så det handlar på intet vis om att jag ogillar styvbarn utan helt enkelt om att med styvbarn kommer en del fördelar och en del nackdelar. En av fördelarna är att styvbarnet har ett annat boende också så att man kan skydda sin bebis mot onödiga sjukdomar en tid.

Jag jobbar faktiskt med barn och jag kan säga att de allra allra flesta barn hellre hade varit hemma med sina föräldrar. Men nästan alla föräldrar säger att deras barn trivs på förskolan (ofta sant) och hellre är där än hemma (nästan aldrig sant).

Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf