• Anonym (Rädd)

Synliga förändringar på livmodertappen, såå rädd!

Opererade bort cysta o under operationen skulle de titta på livmodertappen pga cellförändringar . Då såg doktorn tydligen två områden som såg suspekta ut, biopsi gjordes o skickades i väg på analys. Nu är jag livrädd att det var cancer doktorn såg. Någon som haft detta o hur blev det sedan? "Är 40 År så de får gärna operera bort allt bara jag slipper cancer!

Är så rädd för detta så jag inte kan sova el tänka på annat!

Snälla någon med erfarenhet som kan beskriva gången hur det går till!!

• Svar på tråden Synliga förändringar på livmodertappen, såå rädd!
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-20 15:04:49 följande:

Han sa att det såg suspekt ut på två ställen. När jag frågade rent ut om han trodde det var cancer så började han snirkla in på samtalet om hur min cysta tagits bort! Förra året togs ett cellprov som visade förändringar, vid vidare undersökning så avskrevs det.

Nu i år förändring o vid operationen tittade han i mikroskop o såg då dessa suspekta ställen! Är helt gråtig idag o läser om allt. Känns som om jag hade velat operera bort allt för att slippa ev cancer. Är 40 med tre små barn o vill bara vara mamma o inte vara sjuk! Är så rädd för att bli sjukt dålig o ev inte få finnas längre!

Skönt du anses som frisk nu o att du ha en sommar framför dig som du får njuta av istället!

Ja, samma här. 3 små barn och är 42 år. Det är skit rent ut sagt att ens behöva hålla på med sånt här! Men tyvärr är man alltid rädd för återfall. Men du, det kommer ordna sig. Även om det känns superläskigt just nu. Antingen är det inget eller så får du behandling. De kan sin sak och läkarna är noga.
  • Anonym (J)

Du får gärna hålla kontakt med mig via tråden och berätta hur det går. Så kan jag ge dig stöd så mycket jag kan och svara på frågor. Det är bara ösa på! Man finner sig ganska snabbt även om det är det värsta. Och du, skena inte iväg tanken! Om det nu ens är cancer så är prognosen väldigt bra. Den här typen är långsamtväxande, min procedur tog ju hela sommaren. Läkarna var tydliga med att dessa månader gör varken till eller från eftersom det tar tid för den här cancern att växa. Så försök att inte tänka för mycket och försök snälla att inte googla!

• Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-20 16:29:50 följande:

Du får gärna hålla kontakt med mig via tråden och berätta hur det går. Så kan jag ge dig stöd så mycket jag kan och svara på frågor. Det är bara ösa på! Man finner sig ganska snabbt även om det är det värsta. Och du, skena inte iväg tanken! Om det nu ens är cancer så är prognosen väldigt bra. Den här typen är långsamtväxande, min procedur tog ju hela sommaren. Läkarna var tydliga med att dessa månader gör varken till eller från eftersom det tar tid för den här cancern att växa. Så försök att inte tänka för mycket och försök snälla att inte googla!

Ja tack jag forsätter gärna o ha kontakten med dig! Tack snälla för erbjudandet!

Märkte du något innan ditt cellprov? Ex konstiga blödningr, flytningar, el blod vid sex osv
  • hekja

En jag går på komvux med hade cellförändringar, de hittade även en stor tumör, ca 10-15cm på äggstocken. (Mycket aggressiv) Hon går på regelbundna kontroller. Allt opererades bort. Det var ca 1,5 år sedan som det upptäcktes. Proverna ser bra ut, men tar 5 år innan man blir friskförklarad.

Håller tummarna för dig!

Man ska inte klaga över väder och vind.....

• Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-20 17:10:05 följande:

Ja tack jag forsätter gärna o ha kontakten med dig! Tack snälla för erbjudandet!

Märkte du något innan ditt cellprov? Ex konstiga blödningr, flytningar, el blod vid sex osv

Nej inte minsta tecken! Visst flytningar hade jag mycket, men inte mer än jag alltid haft så jag tänkte inget kring det. Tror inte ens att de hade med tumören att göra. Mycket mens i alla år, men inga mellanblödningar el kontaktblödningar. Jag har ju dessutom alltid gått på cellproverna och det har bara varit normalt.

Den typen av cancer jag hade var körtelvariant( den vanliga är skivepitel). Körtelcellscancer får ofta yngre kvinnor eftersom den inte visar sig på cellprov innan den blivit cancer.

Har du haft symtom?
  • Anonym (J)
    hekja skrev 2017-01-20 17:23:50 följande:

En jag går på komvux med hade cellförändringar, de hittade även en stor tumör, ca 10-15cm på äggstocken. (Mycket aggressiv) Hon går på regelbundna kontroller. Allt opererades bort. Det var ca 1,5 år sedan som det upptäcktes. Proverna ser bra ut, men tar 5 år innan man blir friskförklarad.

Håller tummarna för dig!

Man ska inte klaga över väder och vind.....

Fast cellförändringar kan ge cancer på livmodertappen och i livmoderhalsen pga Hpv- virus som inte läkt ut. Äggstockscancer är en annan variant som ofta är hormonell.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-20 17:35:48 följande:

Nej inte minsta tecken! Visst flytningar hade jag mycket, men inte mer än jag alltid haft så jag tänkte inget kring det. Tror inte ens att de hade med tumören att göra. Mycket mens i alla år, men inga mellanblödningar el kontaktblödningar. Jag har ju dessutom alltid gått på cellproverna och det har bara varit normalt.

Den typen av cancer jag hade var körtelvariant( den vanliga är skivepitel). Körtelcellscancer får ofta yngre kvinnor eftersom den inte visar sig på cellprov innan den blivit cancer.

Har du haft symtom?

Nä det har jag nog inte egentligen. Jag har aldrig mens ordentligt, har säkert pco så jag kan inte gå på det. Blödning ngn enstaka gång vid sex men det är verkligen sällsynt. En cysta opererades bort denna veckan , men det är enda gången.
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-20 21:03:05 följande:

Nä det har jag nog inte egentligen. Jag har aldrig mens ordentligt, har säkert pco så jag kan inte gå på det. Blödning ngn enstaka gång vid sex men det är verkligen sällsynt. En cysta opererades bort denna veckan , men det är enda gången.

Och då, om det som sagt ens är nåt, så är det nog i tidigt stadium. De som har stora tumörer över typ 3 cm får ofta blödningar etc.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-20 21:06:46 följande:

Och då, om det som sagt ens är nåt, så är det nog i tidigt stadium. De som har stora tumörer över typ 3 cm får ofta blödningar etc.

Jag hoppas du har rätt. Nu sa Ju opererande läkare att det var två områden som såg suspekta ut p inte att han såg tumörer. El det kanske är samma sak? Usch är så jäkla nojjig, tycker jag känner på mig om att jag har cancer! Löjlig jag är'!
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-21 13:46:32 följande:

Jag hoppas du har rätt. Nu sa Ju opererande läkare att det var två områden som såg suspekta ut p inte att han såg tumörer. El det kanske är samma sak? Usch är så jäkla nojjig, tycker jag känner på mig om att jag har cancer! Löjlig jag är'!

Jag tror man förbereder sig på det värsta och försöker skapa kontroll genom att tyda det som sades, hur det sades och lägger in massa aspekter som utgår från ens oro. Du vet inte ännu, tänk så. Är det så, så klarar du det!
  • Anonym (J)

När skulle de höra av sig?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-21 17:12:51 följande:

När skulle de höra av sig?

Inom 2 veckor! Väntan känns olidlig
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-21 18:33:17 följande:

Inom 2 veckor! Väntan känns olidlig

Åh jobbigt!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-24 16:45:41 följande:

Hur går det för dig TS?

Tack för din omtanke! Tycker det är skit rent ut sagt, har svårt att sova o tänka på annat. Men svaret lär inte komma förrän om ca 1,5 vecka!
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-24 17:13:10 följande:

Tack för din omtanke! Tycker det är skit rent ut sagt, har svårt att sova o tänka på annat. Men svaret lär inte komma förrän om ca 1,5 vecka!

Vet du, jag ville inte skriva först. Men jag precis igenom samma procedur som du. Fick ta biopsi igen på första återbesöket förra veckan. Såg misstänkt och lättblödande ut på ena slidväggen. Snacka om sjuk oro!! Återfall är verkligen inte bra såhär tidigt. Men läkaren ringde idag och sa att allt såg bra ut!! Bara ärrvävnad och inga cancerceller.

Så det kan se misstänkt ut men det behöver inte vara det. Tänk på det! Finns här om du behöver. Kram!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (J) skrev 2017-01-24 17:49:46 följande:

Vet du, jag ville inte skriva först. Men jag precis igenom samma procedur som du. Fick ta biopsi igen på första återbesöket förra veckan. Såg misstänkt och lättblödande ut på ena slidväggen. Snacka om sjuk oro!! Återfall är verkligen inte bra såhär tidigt. Men läkaren ringde idag och sa att allt såg bra ut!! Bara ärrvävnad och inga cancerceller.

Så det kan se misstänkt ut men det behöver inte vara det. Tänk på det! Finns här om du behöver. Kram!

Åh vad underbart för dig! Vilka fantastiska nyheter! Hur lång tid är det sedan du opererade dig? Kan inte fatta den oron du måste ha haft!!!

Kram
  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-01-24 18:08:03 följande:

Åh vad underbart för dig! Vilka fantastiska nyheter! Hur lång tid är det sedan du opererade dig? Kan inte fatta den oron du måste ha haft!!!

Kram

Jag opererade mig i september. Ja, det har varit stressigt och oroligt. Men snabbt får man förtroende för läkare som är så kompetenta och överlämnar man sig. Det är bara följa med på resan. Finns inte så mycket att göra. Och ju mer koll de får desto lugnare blir man.

Det kommer gå bra vännen oavsett. Om du nu har cancer så är detta ändå en "bra" cancer med väldigt god prognos.
Svar på tråden Synliga förändringar på livmodertappen, såå rädd!