• Snuttis2

Blir inte gravid efter 2 MA

Beklagar dina MA har själv varit drabbad av både MA o tidiga missfall! Låter superbra att de prioriterar en utredning då man vanligtvis får vänta eller drabbas tre gånger innan det erbjuds! Är själv fertilitetsutredd men inte missfallsutredd. Vet du vilken typ av utredning ni ska göra? Är nämligen litefrågande till äggledarspolningen, den brukar ingå i fertilitetsutredningen.

Kontroll av äggledare görs ju vanligtvis när man misstänker svårigheter/stopp men ni har ju blivit gravida två gånger så bevisligen har du ju passage??

Se till att ni får in kromosomtesterna för då ni blivit gravida har ni ju bevisligen goda förutsättningar så viktig borde ju bli att titta på om det finns genetiska faktorer som ställer till det?

Kan jag tycka, men det är bara lilla jag : ) !

• Snuttis2

Toppen säger jag till Stockholms regionen i så fall : ) bodde där för ett flertal år sedan det hade kanske varit lyckosamt att varit kvar : ) !!

Bor ett antal mil söder ut och här ingår inte samma tester, prover för kromosomfel görs först efter tre missfall. Här satsar man heller inte på några större immunologiska faktorer vilket jag med endo o diverse bekymmer med kroppen hade varit glad för.

Så Vi med två i bagaget får snällt vänta, nu är jag gravid för tredje gången och väntar, håller andan så får vi se hur det går!

• Snuttis2

Ja det är Tråkigt att Sverige ligger efter i de frågorna även om jag hört att vissa kliniker börjar prova lite nya behandlingsomgångar, är det inte Falun kanske?

Blev gravid på egen hand för ca 4 år sedan men fick ett tidigt missfall i v 5-6. Sen ny graviditet via ivf för ca 2 år sedan som slutade i ett Ma som upptäcktes på vul kontroll i v 11. Kroppen ville inte släppa den som det blev dubbla C- behandlingar o en svår livmoderinfektion o sjukskrivning därefter. Sen vila typ ett halvår för att landa igen innan nya försök. Nu har vi gjort tredje o sista ivf o jag har precis gått in i v 13! Har kontroll o kub nästa vecka, lär ha intensiv ångest då!!

• Snuttis2

Hahaha : )

Gud vad kul stort grattis till dig/er!! Håller tummarna för er! Kontakta dem ni borde absolut vara prioriterade för ett tidigt vul!!!

• Snuttis2

Ledsen att höra att det inte ville sig! Bli förbannad o ledsen/sörj och sen fokuserar du på de läkarkontakter som nu finns! Jag fick mkt mental styrka genom att ha fokus på planen o nästa steg, att det finns ett nästa steg!!

Du är inte ensam i detta så se till att ni har bra personer nära som förstår sorgen, ältandet, hoppet och bristen på ork i perioder! Ni kommer bli föräldrar om det är vad ni vill - vägen dit kanske bara inte blir den ni tänkt er!

Svar på tråden Blir inte gravid efter 2 MA