• Idis123

Kub-test, dåligt värde, Beta HCG

Hej! Världen rasade just samman, gravid trots små chanser, och i måndags gjorde vi Kub-test. Innan hade vi pratat om dem stackare som fick 1:2, och kunde aldrig tro att vi skulle hamna där.

När vi fick provsvaret så visade det sig att vi fick en siffra på 1:3!!!!! Ofattbart att förstå, även fast jag förberett mig på att mycket kan hända.

Jag är 37 år, nackspalten var 3,2 (vilket jag läst en del om och förstått att 9 av 10 barn med det måttet ändå föds friska). Blodprovet var också dåligt, mitt Beta Hcg var 94,1, vilket låter orimligt högt?!?!?

Vi hoppas så klart fortfarande, eftersom det ändå är 66 procents chans att barnet är friskt.

Men är det någon som vet vad höga värden kan bero på om barnet skulle visa sig vara friskt?

Varken barnmorskan eller läkaren som gjorde fvp gav någon information, och som sagt kan har inte hitta något på nätet. Eller ska vi bara ställa in oss på att det är kört? Tacksam för svar!

/en som fortfarande lever på hoppet.

• Svar på tråden Kub-test, dåligt värde, Beta HCG
  • Miriami

Stirra dig inte blind på dessa siffror. Kub kan som sagt visa fel. Många aborterar friska barn.

Jag blev erbjuden kub test men tackade nej. Förstår inte varför de utför tester som inte är pålitliga. Det skapar ju oro helt i onödan.

Jag är inte ung längre men födde frisk barn.

Tror inte du behöver vara orolig trots dåliga resultat. Njut av din graviditet.

• Svansjön

Jag har en vän som fick 1:2 på båda sina barn.
    Båda barnen är friska och helt normala.

Sen har jag en vän som fick 1:2000 varav hennes dotter har DS.

Så ge inte upp hoppet...

• Idis123

Tack, jag ska försöka att inte göra det, men svårt när det är sannolikhetprognos, och jag läst om många som blir förtvivlade över resultat kring 1:500.

Tack, värmer att höra att det har gått bra för även dem med dåliga resultat!

• Any80

Jag förstår din oro :( men du kan väl göra NIPT test?

• Any80

Jag förstår din oro :( men du kan väl göra NIPT test?

• Idis123

Vi har gjort ett fostervattenprov som vi inväntar resultatet på. Det är bara en pina att vänta. Är det ett dåligt resultat ringer de inom 2-4 dagar, om resultatet är bra så kommer det på posten inom 1-2 veckor. Har aldrig hoppats så mycket att telefonen ska vara tyst! Under tiden kan jag inte låta bli att leta fakta på nätet. Och det är knapp information vad gäller de värden i provet som mäts.

• Idis123
    82maria skrev 2018-05-18 20:00:20 följande:

Hur gick det för er? Är i liknande situation...

Åh vad jag lider med dig! Det gick inte bra tyvärr, vårt foster hade DS och vi vågade inte chansa så vi avbröt graviditeten. MEN jag har hört om många som fått dåligt resultat och trots det burit på friska foster.

Fick ni avvikande resultat på flera delar? Håller tummarna för er!!!
  • Törnrosa87

Hoppar också in här! Tråkigt att höra Idis, håller tummarna för er nästa gång! Kommer ni göra kub-test igen isåfall?

Vi var iväg på KUB igår och jag ångrar det redan. Hon sa att nackspalten va bred men fick inte svar på hur bred den var, allt lät negativt från henne så allt bara brast.. blodprovet hade hon inte fått svar på än så ett ordentligt svar kunde hon inte ge oss förns på måndag, men hon sa att hon va säker på att det skulle bli en hög sannolikhet oavsett. Allt är så luddigt men efter man läst här på familjeliv så finns hoppet kvar. Är 19 år så att behålla barnet var inte en självklarhet från början men nu har man ställt in sig på det och man skulle aldrig kunna tänka sig något annat! hur ska man tänka kring detta? Kommer absolut inte ta ut något i förhand utan kommer förmodligen göra ett fostervattenprov eller moderkaksprov och låta det säga sitt. Detta är det enda som finns i tankarna.

Svar på tråden Kub-test, dåligt värde, Beta HCG