Berätta eller inte?
Om den berörda mannen vet att kvinnan varit otrogen är det mycket möjligt att han redan funderat på detta. Om jag stod honom nära skulle jag kunna ta upp samtalet utan att informera om rykten och hörsägen. Exempelvis skulle jag kunna fråga och resonera och diskutera kring faderskap, kring otrohet, kring vad en vill veta och inte.
Om han skulle säga: "Mina tre barn är mina tre barn och jag (och mamman) beslutade för 9 år sedan att aldrig göra faderskapstest för det är mitt barn och ingen annans. Att ens tänka på att det skulle komma fram att någon inte var min... skulle jag förlora rätten att umgås, kontakten, allt? Nej herregud, jag kommer aldrig någonsin vilja göra något faderskapstest, det är mina barn, punkt."
Då skulle det ju inte direkt vara så att han blev gladare av att ni omkring berättade om otroheter och att ni skickat ett hårstrå till något labb för test...
Om han däremot sa: "Jag vet att hon var otrogen en gång för tio år sedan och jag har verkligen haft svårt att komma över det. Hon lovade och svor att det var 2 år innan vi fick tredje barnet, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på det nu. Tänk om han inte är min? Tänk om han får veta det på något traumatiskt sätt om 20 år, i samband med en operation eller liknande? Det skulle göra honom så ont... Jag har funderat på att göra faderskapstest men jag vet inte... Mamman lovade ju. Jag vill inte tro att hon var otrogen fler gånger men... ibland känns det som att det finns mer jag inte vet. Skulle det vara en enda gång till skulle jag kräva faderskapstest... Har du någonsin hört något annat?"
Då skulle jag antagligen inte sprida lösa namngivna rykten, men jag skulle bekräfta hans känsla och säga att jag ibland hört antydningar, men om han känner minsta osäkerhet är det väl bäst att göra faderskapstest och prata med mamman. Beroende på relation kanske jag skulle prata med henne med och säga att hon åtminstone borde underlätta och möjliggöra faderskapstest.
Skulle testet sedan visa att mannen är far skulle jag inte berätta något om rykten om vad som hände för ett par år sedan eller liknande.