Inlägg från: Anonym (Petra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Petra)

Berätta eller inte?

Anonym (Marie) skrev 2017-01-18 10:53:55 följande:

Tack för alla svar!

Tyvärr är vi väl lite villrådiga ännu.

Min man ringde till en familjerådgivare igår och hon tyckte inte att vi skulle berätta det. Hon tyckte att det gått för lång tid (2 år sedan otrogen med mannen släktingar och dottern som var osäkert om han var pappa till fyller 8 år till våren).

Jag känner att det blir väldigt svårt att berätta för mannen till den som varit otrogen. Blir ju inga roliga släktmiddagar framöver. Kan vi ens berätta för min mans föräldrar. Tänk att ha en son som har legat med den andra sonens fru! Kanske de tar avstånd ifrån oss och tycker att vi är konstiga som sprider "rykten".

Samtidigt känner jag att vi måste berätta det. Jag kan inte gå och hålla tyst om detta för evigt.

Oj så svårt. Hade kanske berättat om det var min bror. Men bara för honom. Inga föräldrar, andra bröder eller kusiner osv. Mannen här kanske faktiskt redan vet om detta och gjort en lösning eller inte bryr sig. Å andra sidan har familjerådgivaren rätt i att det gått två år. Vet inte om man ska riva upp gammalt. Och gör det absolut inte för att ni inte kan bära på detta. Detta skulle kunna skapa ilska, sorg och förvirring för flera personer och särskilt barnet. Ibland ska man helt enkelt inte lägga sig i. Svårt.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Oh) skrev 2017-01-18 13:54:21 följande:

Mannen har rätt att få veta om han är pappan eller inte. Ilska, sorg och förvirring far helt enkelt tas. Familjerådgivningen har fel för det är aldrig försent. Bättre nu än om flera år.

Fortfarande kanske mannen väljer att inte göra något med informationen. Han kanske inte vill ha ett faderskapstest.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Oh) skrev 2017-01-18 14:21:35 följande:

Knappast. Det kommer säkert att hända.

Tveksamt. Yngsta är åtta år och han har två äldre barn med. Sånt kan spela stor roll.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (q) skrev 2017-01-18 14:32:59 följande:

Jag tycker ni ska berätta för mannen, men ingen annan. Kanske inte ens säga att ni vet vilka namn det handlar om, bara att ni hört rykten som känns som mer än rykten, om att hon själv uttalat att hon var osäker på faderskapet? Har han haft några tentakler utan kanske han ändå anar vilka personer det skulle kunna gälla?

Tänk så hemskt för honom om det kommer fram senare och han också då får veta att ni och kanske andra, vetat men inte sagt nåt? Då blir han sviken även av er, kanske han tycker (så skulle i af jag reagera) 

Jag vill också att ni tänker till en extra gång. Verkar som ni bor i en mindre ort där alla känner alla och rykten sprids som en löpeld. Kvinnan har kanske inte ens varit med brorsan eller kusinen. Är ni säkra på att hon verkligen sagt att "hon inte vet vem som är pappan till den minsta" och i vilket sammanhang? Som ett skämt? Var försiktig med skvaller! Och att sprida lögner utan 100%iga bevis.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Oh) skrev 2017-01-18 15:06:00 följande:

Skulle inte tro det.Om hon var otrogen så har hon stått för sitt kast. Ännu värre att lura i en man att han är fader till ett barn han inte ens är fader till. Folk kan vänta i åratal men sanningen kommer alltid ut. Ska TS gå runt med en lögn? Är TS man en god bror så väljer han sin bros sida och inte hans ex-frus.

Har inte riktigt med att välja sida. Varken den andra brorsan eller kusinen har sagt något om detta. Därför känns det som skvaller som kan bli dyrköpt.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Oh) skrev 2017-01-18 15:50:40 följande:

Oavsett om det är skvaller eller ej så förtjänar han att få reda på sanningen. Jag förstår inte ens hur man kan välja att stå på en annans sida.  Att behålla vänskapen med Ts mans bror är mer värdefullare än ex-frun. Bättre att få höra det från TS och hennes man än någon annan. TS mans bror behöver TS mans stöd. Jag hade aldrig förlåtit om någon hållit sånt inne. Hellre sanningen än att folk omkring håller det inne och ljuger. Varför skydda ex-frun?

Ex-frun bryr jag mig inte alls om. Tänker på mannens relation till sin egen bror och kusin om det skulle stämma. Snacka om splittrad familj och släkt. För att inte tala om kaoset som kan uppstå i broderns och kusinens respektive familjer. Tänker också på alla barn. Hur mycket det kan förstöra relationen som syskonen har för varandra. 8-åringen har ju kallat mannen pappa hela sitt liv. Det är dom man ska skydda eller åtminstonde tänka efter. Ibland orsakar sanningen bara mer smärta för alla och påverkar flera familjer. Speciellt när allt kan vara rykten/skvaller.
Svar på tråden Berätta eller inte?