Inlägg från: Anonym (Marie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Marie)

Berätta eller inte?

Hej!

Min mans bror och hans fru skilde sig i höstas efter ett drygt 20 årigt förhållande och 3 barn (8, 12 och 17 år gamla). Idag är de inte så bra vänner. Hon har en ny.

Det som vi visst (och hennes man också) var att hon varit otrogen för drygt 10 år sedan.

Igår kväll fick vi reda på att hon för 2 år sedan varit otrogen med en bror till hennes man och en kusin till hennes man (dvs bror och kusin till min man med). Dessutom hade hon sagt till en arbetskamrat att hon var osäker på om hennes man var pappa till deras yngsta barn.

Så nu är frågan. Skall vi berätta för min mans bror eller inte? Skall vi tipsa honom att göra faderskapstest? Skall vi berätta om den andra broren och kusinen?

Hjälp oss!

• Svar på tråden Berätta eller inte?
  • Anonym (Marie)

Han som berättade för oss igår hade fått visats ett foto på när hon stod naken i kusinens sovrum. Alltså kusinen hade själv visat honom i mobilen. Kusinen hade då också berättat att hon och den andra broren hade legat med varandra.

Angående faderskap eller inte, så hade hon själv berättat för en arbetskamrat, som i sin tur berättat för en annan, därefter en annan och ytterligare en annan innan vi fick reda på det. Så där har ju gått ett par rundor, men känns lite för stort för att nonchalera.

Vi har också funderat på om man skulle ställa kusinen och broren uppåt väggen och frågat dem rakt ut. Frågan är om man får ett ärligt svar....

• Anonym (Marie)

Tack för alla svar!

Tyvärr är vi väl lite villrådiga ännu.

Min man ringde till en familjerådgivare igår och hon tyckte inte att vi skulle berätta det. Hon tyckte att det gått för lång tid (2 år sedan otrogen med mannen släktingar och dottern som var osäkert om han var pappa till fyller 8 år till våren).

Jag känner att det blir väldigt svårt att berätta för mannen till den som varit otrogen. Blir ju inga roliga släktmiddagar framöver. Kan vi ens berätta för min mans föräldrar. Tänk att ha en son som har legat med den andra sonens fru! Kanske de tar avstånd ifrån oss och tycker att vi är konstiga som sprider "rykten".

Samtidigt känner jag att vi måste berätta det. Jag kan inte gå och hålla tyst om detta för evigt.

• Anonym (Marie)

Hej "Risk"!

Både ock tycker jag.

Dels för vår egen skull. Vi har visst det drygt 1 dygn och de är de enda tankarna som snurrar runt. Känns som ett jäkla svek mot bror/svåger och inte berätta det och det kommer fram om några år. Då kan jag inte se honom i ögonen och säga att vi inte visste. Lätt att det kommer fram.

Angående faderskapet så vore det ju hemskt om det blir aktuellt med en donation eller om hans fd säger något. Visst hon är 8 år till våren, men det är ju bättre att veta ju tidigare.

Dels är vi ju rädda för att de kanske blir ett par igen (även om den risken känns liten nu, men man vet aldrig). Då känns det lite så dags att berätta det.

Hade jag varit honom hade jag ju inte velat umgås med min bror eller kusin heller. Kanske att han skulle veta och själv göra valet.

Vi känner också att det blir svårt nästa gång vi träffar kusinen och den broren som hade en affär med henne.

Dessutom vill vi inte se det svinet till fd svägerska och det är ju lite svårt att undvika det om vi inte berättar varför.

Vi bor i ett litet samhälle där alla känner alla.

Rykten sprider sig lätt. Vi känner att vi bör säga detta så han hör det bland de första och inte sista i byn... .

• Anonym (Marie)

Det vi oroar oss för är ju att berätta att hon varit otrogen med hans bror och kusin. Vi och han umgås såklart med dem. Kommer ju inte till att bli en lätt situation. Får jätteont i magen bara tanken på att deras föräldrar får reda på det.

Sen finns ju en liten risk att ryktena inte stämmer...

Dessutom blir det ju jättetråkigt såklart om han inte är pappan. Kanske bättre att vara lycklig ovetande...

• Anonym (Marie)
    Anonym (Petra) skrev 2017-01-18 14:17:49 följande:

Fortfarande kanske mannen väljer att inte göra något med informationen. Han kanske inte vill ha ett faderskapstest.

Ja du "påven Johanna II", om man är otrogen med sin mans bror och kusin när man fortfarande är gift tycker jag att man är ett "svin". För mig finns det inte på kartan!

Sen är det väl självklart att vi inte kommer till att få samma relation till min mans andra bror och kusin om vi väljer att berätta och det kommer fram till dem.

Som jag ser det så finns det stor möjlighet att även han berättar för sina föräldrar, dvs mina svärföräldrar.

Blir ju inte lätt för dem att välja vilken/vilka söner de vill fortsätta att träffa.

Kan ju misstänka att den svikna brodern inte har större lust att sitta på kalas tillsammans med svikarna!

Men det är mina tankar....
  • Anonym (Marie)

Hmm. Blev fel med citeringen enligt ovan. Menade att citera Johanna påven II

• Anonym (Marie)

Nej du, påven Johanna, jag tycker absolut inte att detta är några smaskigheter! Vi är båda ledsna för detta och mår dåligt av det! Vi tycker oerhört synd om min svåger/hans bror.

Du har inga syskon eller familj va? Verkar inte riktigt som du kan sätta dig in i känslorna.

Svar på tråden Berätta eller inte?