Inlägg från: Anonym (Usch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Usch)

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Vi blev förhörda. Eller i alla fall jag. De hade räknat ut ett tidsintervall när barnet blev till, och frågade vilka jag hade legat med under dessa månader. Fick lova på heder och samvete eller vad det kallades, att jag talade sanning. Kände mig fruktansvärt förnedrad. Bestämde då att om vi ska ha fler barn så blir det efter vi gift oss, nu är vi gifta och andra barnet blev till på bröllopsnatten. Jag trodde det var så för alla men det verkar ha varit odramatiskt för de andra som skrivit här. Vårt samtal pågick en stund och det på pekades hela tiden vikten av att tala sanning, att man var under ed eller liknande.

• Anonym (Usch)
    Nyfikna72 skrev 2017-01-17 13:03:43 följande:

Det är väl synd att kalla det förhör? Det är bara enkla frågor och är man överens som partners så är det bara säga att man bara varit med sin partner och att det inte finns nå tvivel. Man måste inte berätta allt om man inte vill. Det är som sagt gjort på fem minuter om allt är solklart. Börjar man däremot tveka och nämna andra sexxpartners så är det klart de frågar mer ingående. Allt är ju för barnets skull så det får två vårdnandshavare. Förstår inte vad som är så olustigt med det och vaddå att det är soc man går till. Det är möjligen samma ställe men oftast helt annan personal och även om det nu skulle vara samma så lär de ju inte stå och skratta åt en och säga att här kommer olydiga pelles föräldrar...........det är ju liksom bara rutinjobb.

Allt var solklart för oss med. Har aldrig varit med någon annan än min man, någonsin. Ändå fick jag en väldigt obehaglig känsla, inte som att de ställde basic frågor utan förhörde mig. För vår del var det alltså inte bara enkla frågor. Trots att jag svarade att det inte var några tvivel var det inte klart där, hon frågade om jag var helt säker och hur viktigt det var att berätta allt och upprepade frågan. Var väldigt ung så hon kanske var fördomsfull helt enkelt. Oavsett var det ingen kul upplevelse. Men som tur är verkar det ha varit ett undantagsfall.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (S) skrev 2017-01-17 12:57:49 följande:

Ser det som rätt självklart att man som ogift måste skriva på papper vem som är fadern. Eller ska de bara hitta på någon? Som gift tas det (tyvärr) som självklart.

Det handlar inte om att endast uppge faderns namn och att denne intygar detta genom att skriva under. De ställer frågor om sexuella relationer under en tidsperiod de räknat ut. Om det är så viktigt att utesluta alla möjligheter till att någon annan är far till barnet, dessutom genom att anta att mamman själv inte är kapabel att veta vem det kan vara så att det behövs följdfrågor, då borde man ställa alla dessa frågor till gifta par också. Som att relationen förändras för att man skriver på papper i stadshuset och ingår äktenskap. Lite förlegat är det allt.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Hm) skrev 2017-01-17 13:32:04 följande:

Fast det handlar inte om att kvinnor som är sambo ligger runt mer, utan att i och med äktenskapet tar mannen i förväg på sig faderskapet till alla barn hans fru föder. Någon ska man ju registrera som far ? hur ska myndigheterna veta vem?

Var någonstans skriver mannen på att han tar på sig det, som du skriver? När vi gifte oss fick vi ingen sådan information i alla fall. Om kvinnan är otrogen och blir gravid med någon annan vill väl knappast mannen stå som fader till det barnet.

Poängen är att det räcker med en underskrift, att skicka in en blankett. Hela utfrågningen som bara ska göras på vissa kvinnor kan man skippa helt.
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???