Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Misstänktas ursprung

Anonym (Dabado) skrev 2017-01-17 03:27:50 följande:

Vad tycker ni om beslutet att inte föra statistik över misstänkta brottslingars ursprung?

Just misstänkta brottslingars ursprung vet jag inte, men definitivt dömda brottslingars ursprung.

Statistik ger ju indikationer på förhållanden som kan ge skäl till ytterligare utredning i orsaker och motåtgärder samt motverka mytbildning, så statistik är bra om den används rätt.
  • Tom Araya
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-19 11:03:36 följande:
    Endast arbete egentligen. Studier visar på arbetande invandrare klarar sig bra oavsett om de kan språket eller ej. Språket är helt överhypat i relation till arbete. Arbete är däremot helt avgörande.

Det stora problemet med invandring i Sverige är att vi har en trög arbetsmarknad och ett välutbyggd välfärd. Vårt samhälle är inte konstruerat för att "tvinga" folk ut i arbetslivet. Eller om man uttrycker det annorlunda är normen i Sverige inte självförsörjning. Vårt samhälle är alltså i grund och botten dåligt rustat för att ta emot invandrare.
    Fast arbete blir såklart lättare om man klarar språket.
  • Tom Araya
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-19 17:26:33 följande:
    Ja det är kontraproduktivt och ineffektivt att subventionera nyanländas ineffektiva studier på sfi istället för att få folk i arbete. Jobba kan de oavsett. Och läsa kvällskurs i mån av intresse. Skulle vara lämpligare, mer konstnadseffektivt och öka allas välbefinnande mest
    Språk handlar ju inte bara om risken för kriminalitet utan även hur man fungerar i samhället, hur man interagerar med en omgivning som i huvudsak är svenskspråkig och förmågan till at ta till sig information. Bara en sådan sak som att förstå hur saker och ting fungerar i det bostadsområde man bor i utan att kunna språket kan bli problematiskt.

Det innebär också en begränsning i vilka jobb man kan få utan att kunna svenska. Hur stor är den arbetsmarknaden? Räcker den för att sysselsätta alla som invandrar?
    Här tycker jag mig också kunna se att man sänker kraven av arbetsmarknadspolitiska skäl, men vilka effekter får det för arbetsgivare, den verksamhet arbetsgivaren driver, arbetskollegor och kunder?

Jag har svårt att se att inledande studier i svenska är bortkastat om man ser det ur ett lite vidare perspektiv.
  • Tom Araya
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-20 09:06:01 följande:
    Ja det är klart språket är viktigt. Men arbete är ännu viktigare. Varför? Jo för att forskning visar på att det går bra för de invandrare som kommer in på arbetsmarknaden och blir självförsörjande. Trots att de kanske inte kan språket.
    Jovisst och arbete bidrar även till språkinlärning. Sedan kan det ju vara så att det finns underliggande orsaker till att en immigrerad kommer i arbete fortare än genomsnittet som kan bestå i ambition, kunskap, erfarenhet och andra personliga egenskaper och som också direkt är en faktor för framgång i sammanhanget.
  • Tom Araya

Angående diskussionen om språk tror jag det är oerhört viktigt för integrationen.
    Jag har många gånger reflekterat över hur min uppfattning om en person starkt påverkas av språket. Senast i förrgår talade jag med en kvinna av afrikanskt ursprung, där hennes utseende är påtagligt och något man lätt kan fokusera på och tänka som icke-svenskt, men där uppfattningen snabbt ändras när hon öppnar munnen och talar god svenska utan tydlig brytning, fokuseringen på hennes utseende bröts.

Svar på tråden Misstänktas ursprung