Anonym (millencollin) skrev 2017-01-19 17:26:33 följande:
Ja det är kontraproduktivt och ineffektivt att subventionera nyanländas ineffektiva studier på sfi istället för att få folk i arbete. Jobba kan de oavsett. Och läsa kvällskurs i mån av intresse. Skulle vara lämpligare, mer konstnadseffektivt och öka allas välbefinnande mest
Språk handlar ju inte bara om risken för kriminalitet utan även hur man fungerar i samhället, hur man interagerar med en omgivning som i huvudsak är svenskspråkig och förmågan till at ta till sig information. Bara en sådan sak som att förstå hur saker och ting fungerar i det bostadsområde man bor i utan att kunna språket kan bli problematiskt.
Det innebär också en begränsning i vilka jobb man kan få utan att kunna svenska. Hur stor är den arbetsmarknaden? Räcker den för att sysselsätta alla som invandrar?
Här tycker jag mig också kunna se att man sänker kraven av arbetsmarknadspolitiska skäl, men vilka effekter får det för arbetsgivare, den verksamhet arbetsgivaren driver, arbetskollegor och kunder?
Jag har svårt att se att inledande studier i svenska är bortkastat om man ser det ur ett lite vidare perspektiv.