Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Misstänktas ursprung

TS måste formulerat frågan fel - den statistik som diskuterades i media nyligen (efter Agenda) gällde väl statistik över dömda brottslingar? Statistik över misstänktas ursprung är som flera redan påpekat mycket vanskligare och tillför betydligt mindre.

Jag anser det iaf självklart att statistik ska föras över dömda brottslingars ursprungsland, när de kom hit (om ej födda här) och om en eller bägge föräldrarna är födda utomlands (dvs, om de är andra generationens invandrare). Utan att definiera problemet kan man som redan sagts inte lösa det.

I övrigt har idioten till justitieminister helt fel i frågan om socioekonomiska faktorer, flera nordiska studier visar istället att invandrares överrepresantion inom framför allt våldsbrott kvarstår efter man justerat just för sådana.

Senaste gången statistiken togs fram i Sverige, år 2005, sågs en överrepresentation om 5 ggr för våldsbrott hos män från Mellanöstern och Nordafrika. Med tanke på de senaste årens demografiska förändring vore det naturligtvis väldigt intressant att veta hur det ser ut nu.

Och just på grund av de senaste (och kommande) årens demografiska förändring finns inte en chans att nuvarande riksdag tillåter det.

• Anonym (Suck)

Inte nödvändigtvis kopplat till etnicitet eller ens kultur nej, men helt klart till de värderingar individerna som utför brotten besitter. Och varifrån kommer våra värderingar, vår personliga moral? Varför tycker vissa människor att rån, misshandel, bilbränning och stenkastning är en bra idé?

I övrigt totalt trams.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-18 13:14:51 följande:

Tack för den informationen. Då behöver vi inte registrera misstänkta efter etnicitet. Vi har ju all fakta vi behöver. Skicka genast dina undersökningar och allt du samlat på dig till polisen så kan de genast fixa allt .

Tack - vad skönt - nu behöver vi inte heller fortsätta denna tråden.

Varför skriver du ens här? Du tillför absolut inget, eftersom du inte kan argumentera för din sak.

Självklart ska dömda brottslingars ursprungsland redovisas, både för att underlätta förebyggande insatser och motverka mytbildning. För det är ju en myt, att män från Mellanöstern är mer brottsbenägna. Eller?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-18 14:42:29 följande:

Hej Suck

jag skriver av samma anledningen som du. Jag har en åsikt och ingen doktorsgrad i ämnet. jag tycker att det är felaktigt att koppla brottstatistik till ursprung och etnicitet. Du tycker annorlunda. Vi har olika åsikter. jag behöver lika lite som du vara duktigt på att argumentera, jag har rätt att tycka saker.

bara för att man inte klan uttrycka sig på ett bra sätt innebär det inte att m,an inte har en åsikt. 

Om alla hade samma åsikt så vore denna tråd realitivt meningslös opch TS hade inte fått svar på sin fråga.

Så din åsikt är att man ska fortsätta mörka överrepresentationen av vissa invandrargrupper när det kommer till grov brottslighet. Du har inte riktigt framför några argument som visar på vad du grundar din åsikt - det enda du lyckats med hittills är att halmgubba de som tycker annorlunda.

Jag antar att du varken kan försvara din egen ståndpunkt eller bemöta andras, och att detta är anledning till hur du formulerar dig.

Det värsta är att inte att just du plaskar runt helt tappad i träsket, det värsta är att både våra folkvalda och den tredje statsmakten gjort exakt samma sak i snart ett decennium.
  • Anonym (Suck)
    Överste Senap skrev 2017-01-18 15:16:04 följande:

Du måste vara analfabet, alternativt medvetet skaffat skygglappar. Inga har förnekat att de med invandrarbakgrund är överrepresenterade i brottsstatistiken. Sedan är det en helt annan fråga om det beror på ursprunget eller att många inte får möjlighet att integreras i samhället. SD hävdar det förstnämnda. Men utan tillstymmelse till belägg.

Fast nu har ju tidigare studier som sagt visat att överrepresentationen kvarstår även efter man justerat för socioekonomiska faktorer. Dvs, dålig integration räckte inte som förklaring (i Sverige tidigare och i grannländerna nu).

Menar du att ursprunget - som i de värderingar man fått med sig under uppväxten - inte påverkar benägenheten att begå brott?

Du kanske skulle vara försiktig med att kalla andra för analfabet. Just saying.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (well) skrev 2017-01-18 23:57:12 följande:

Kan du länka eller ge namn på studierna du refererar till? Intresserad av att läsa!

Nedanstående exempel från Sanandaji:

Correlates of immigrant youth crime in Finland 2015: ?The relevance of socioeconomic factors was modest in our analysis. Our results do not support the view that young immigrants? higher delinquency could be explained by social disadvantage only?

Beckley 2015 om svenska studier: ?Studies unequivocally show that people with a foreign background have about double the rate of crime compared to people with a Swedish background (Martens, 1997; Martens & Holmberg, 2005; Nilsson, 2001; Pettersson, 2002; Von Hofer, Sarnecki, & Tham, 1997; von Hofer, Sarnecki, & Tham, 1998; Von Hofer & Tham, 1991). The crime rate disparity persists after standardizing for socioeconomic factors?

Immigrant crime in Norway and Finland 2014 hittar stark effekt av socioekonomisk kontroll på stöld men inte på våldsbrott ?adjusting for income attenuates the coef?cients further when compared to M2 in Table 3, but most groups with a higher level of violence than the majority population retain a signi?cant positive association in both Norway and Finland"
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dabado) skrev 2017-01-19 07:40:41 följande:

Så de är mer genetiskt benägna att begå brott, menar du?

Nej. Värderingar sitter inte i DNA.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dabado) skrev 2017-01-19 07:47:37 följande:

Reglerar man invandringen så fortsätter de ju bara att begå brott, fast någon annanstans.

Inte nödvändigtvis sant. I länder där kvinnor inte får vistas ensamma ute, eller bara rör sig i grupp i heltäckande tält, är t ex sexuellt ofredande betydligt krångligare än i svenska folksamlingar. Lagstiftningen skiljer sig dessutom åt länder emellan. Bland annat baserat på vilka värderingar som samhället sluter upp bakom ("hedersmord" på för familjen misshagliga kvinnor kan gå helt ostraffade - omständigheterna anses så förmildrande att det mer är en förseelse än ett brott).
  • Anonym (Suck)
    Anonym (millencollin) skrev 2017-01-19 10:12:27 följande:

Skulle tippa på att en stor del av skillnaderna beror på dels på psykisk ohälsa (krigstrauman etc vars effekter för övrigt även går i arv) och kulturella skillnader. Många av dessa människor kommer ju från kulturer där mänskliga rättigheter inte är någon självklarhet och ett mänskligt liv inte är värt mycket.

Befängt att tro att dessa människor skulle kasta ifrån sig både sina trauman och sitt kulturella arv bara för att de korsar gränsen till Sverige.

Ja, helt befängt att tro det. Vansinne.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-19 11:14:51 följande:

Det var då väldigt vad du retar upp dig. Ta det lite lugnt och gå tillbaka till debatten. jag kan mycket väl försvara min ståndpunkt. Och denna debatten handlar om statistik på brottslighet inte om att utvisa eller stoppa invandringen.

Du har ju serverat mina argument: Alla vet ju att det är ett problem så varför behöver vi mäta ? Du säger ju själv att det är så. Då kan vi väl koncentrera oss på att lösa problemet istället för att lägga resurser på att föra statistik.

Alla vet också att fattigdom, utanförskap med mera ligger bakom brottslighet. Alla vet också att män är våldsammare än kvinnor. Alla vet också att barn som växer upp i problemhem med missbruk och kriminilatitet har större risk att bli krimminella. Alla vet att de utan gymnasieutbildning har större risk att bli brottslingar.

Mitt argument är att vi redan vet vilka faktorer som skapar brottslighet därför finns det ingen anledning att för mer statistik. Det är bättre att fokusera på att lösa problemen istället.

Räcker det för dig ? Jag tror nog att ditt huvudargument är att få hjälp att bevisa för oss puckon att invandrana är ett problem och att när vi får det så kommer vi automatiskt att alla rösta på SD, krossa aftonbladet och rensa upp Sverige från alla som inte har förfäder som bodde här innan Bernadotte kom till makten.

Haha. Nej, det är inte mitt huvudargument men det är intressant att ni redan vet att invandringen medför problem. Bara det är ett stort steg framåt faktiskt, jämfört med hur det lät för något år sedan.

Du verkar dock inte tagit till dig att faktorerna du rabblar upp ovan inte räcker för att förklara överrepresentationen. Där behövs statistiken, av flera skäl som t ex riktade åtgärder, undvika mytbildning och sist men inte minst för att de som redan bor här har rätt att veta. Har du hört uttrycket "informed consent"? Det har förvägrats oss.

Ingen aning om varifrån du får "utvisa och stoppa invandringen" - jag har inte med ett ord nämnt någondera. Ännu en halmgubbe. Tröttsamt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-01-19 13:32:51 följande:

Den stora debatten om invandring och brottslighet är inte ny. Det var en jättedebatt på 90-talet om exjuggarna och deras brottslighet. Samma var det när finnarna kom hit på 60-talet.

Vid varje stor invandring så blir det en ökad brottslighet på grund av missförhållanden, fattigdom och svårighet att anpassa sig till det svenska sammhället. Efter ett tag så ebbar det ut. jag tror inte att vi ser ett stort problem med tredje generationens finnar idag eller med andra generationens exjugoslavier.

Ska vi för statistik på misstänkta så måste vi bredda urvalen. Det kanske är så att vi skall kolla nåt annat än ursprung för att bevisa att ursprunget inte är det viktiga utan det faktum att man är fattig och traumatiserad utanför samhället som är det stora problemet oavsett om man är somalier, finne eller serb  .

Du TROR inte att vi har problem med kriminella exjugoslaver idag, säger du. På vad baserar du den känslan? Tänk, om det bara fanns ett sätt att VETA..

Överrepresententationen har tidigare (i vissa grupper - på den tiden man mätte då, innan fakta blev att likställa med rasism) till och med varit starkare hos andra generationens invandrare än första. Detta för tolv år sedan. Men de senaste åren har ju allt blivit så mycket bättre i våra förorter, ingen anledning att TRO att situationen istället skulle vara etter värre nu..!

Det är dessutom alls ingen säker sanning att problemen skulle "ebba ut". Permanenta utanförskapsområden och -grupper finns det gott om i resten av världen. Sverige står inför många spännande utmaningar, som det heter numera.
Svar på tråden Misstänktas ursprung