Hur sjutton får vi ordning på nätterna?
Har en 9 månaders son som vi har lite trubbel med på nätterna. Jag förstår givetvis att man inte kan förvänta sig att bebisar sover som små änglar hela nätterna men nu börjar vi föräldrar krackelera lite och det är svårt att orka dagarna.
Vi lägger honom klockan 20.00 på kvällen med en flaska ersättning i sin egen säng, jag måste ligga/sitta bredvid och hålla om honom. Han började vilja amma igen vid nattning runt 8 månaders ålder, men vi försöker sluta med det igen för att pappa också ska kunna natta så småningom. Som det ser ut nu så gråter han i timmar när pappa nattar. Han vaknar oftast till två gånger under kvällen, då man ibland kan få honom att somna om genom att klappa på honom men oftast måste amma eller ge ersättning.
Sen vaknar han igen runt klockan två på natten då vi flyttar över honom till oss och sen är han mer eller mindre vaken hela natten tills vi går upp på morgonen. Somnar till lite emellanåt, men ligger mest och sparkar på oss, klättrar på oss och viftar med armarna missnöjt. Kan ligga och maraton snutta på mina bröst, då är han mest stilla men sover inte riktigt och så fort man lossar honom från bröstet så drar han igång igen med viftandet och aktiviteten. Och det gör så ont i brösten att jag inte kan sova.
På dagen har han fram tills för ett par dagar sedan sovit två gånger en gång på förmiddagen vid 10 och en gång på eftermiddagen vid 14. Brukar sova runt en timme varje gång. Men nu det senaste så provar vi att bara sova en gång på dagen för att se om nätterna blir bättre men än så länge ingen förändring. Det känns som han sover för lite.
Jag vill sluta amma för att enklare kunna dela på nätterna med pappan, och han äter jätte bra med mat på dagarna så amningen är idag bara just mys. Han accepterar inte pappa vid sömn eller som tröst i största allmänhet. Vi har försökt ett par gånger i allt mellan 5 och 10 att bryta nattningsmönstret genom att pappa lägger honom eller att jag slutar erbjuda amning vid läggdags men det slutar med att vi avbryter för att vi inte orkar fortsätta kampen med en gråtande bebis tre timmar varje kväll.
Nu känner vi oss så trötta att påhittigheten tryter och vi vet inte från vilket håll vi ska börja. Ska vi sluta med amningen först och sen ta tag i sömnen eller tvärt om? Eller göra något helt annat? Han är motoriskt tidig och väldigt aktiv kille om det spelar någon roll?
Tack på förhand! Gäsp ????