• silhuett

Det här med ergonomisk sittdel..?

Jag har funderat ett tag över om ergonomiska sittdelar är så bekväma egentligen? Att aldrig kunna ändra sittställning, eller lägga sig på magen eller sidan.. Hur skönt är det för barnet? Och hur blir sittkomforten när barnet växer?

Av ren nyfikenhet, ni som har valt detta till er vagn, hur har det funkat för ert barn?

• Svar på tråden Det här med ergonomisk sittdel..?
  • Anonym (tvillingvagnar)

Jag följer din tråd då jag nu för fullt letar efter en tvillingvagn med ickeergonomiska sittdelar. Då jag tänker precis som dig. Hur skönt kan det vara. Jag har dessutom haft två sidosovande barn sen innan...å tänker att det kanske dessa två också bli, men tvillingvagn med "vanliga" sittdelar verkar inte existera typ...

Så är väldigt nyfiken på hur det det fungerar...

• Carambolan

Vi har haft det och jag har inte märkt att det skulle funka dåligt på nåt sätt. Barnen sov jättebra i vagnen både som halvåringar och som treåringar.

• Dementoria
    Carambolan skrev 2017-01-11 18:28:56 följande:

Vi har haft det och jag har inte märkt att det skulle funka dåligt på nåt sätt. Barnen sov jättebra i vagnen både som halvåringar och som treåringar.

Samma här!
  • Pedalen
    Anonym (tvillingvagnar) skrev 2017-01-11 15:08:34 följande:

Jag följer din tråd då jag nu för fullt letar efter en tvillingvagn med ickeergonomiska sittdelar. Då jag tänker precis som dig. Hur skönt kan det vara. Jag har dessutom haft två sidosovande barn sen innan...å tänker att det kanske dessa två också bli, men tvillingvagn med "vanliga" sittdelar verkar inte existera typ...

Så är väldigt nyfiken på hur det det fungerar...

Vi har kört med en äldre Emmaljunga med gamla modellen på sittdel (fast tvillingvarianten då) Stor som ett skepp, men barnen har sovit som så grisar i den och gör än, 2,5 år gamla. Har dock en mindre och lättare vagn i bilen...
  • Blicka
    Carambolan skrev 2017-01-11 18:28:56 följande:

Håller med plus att när min yngsta började använda sittdelen satt hon mkt bättre än vad de äldre gjorde i vanlig sittdel. Bara nöjd med ergonomisk sittdel!
  • Dumbledore

Det är väl lite omtvistat det där med ergonomisk sittdel. Barnen får ju aldrig en chans att sträcka ut sig i vagnen när de sover, utan tvingas ligga på rygg med benen uppåt. Är det bara kortare stunder det handlar om spelar det väl ingen roll, men flera timmar kanske inte är så skönt.

Sittande är det bra med ergonomisk sittdel! Men jag vill kunna reglera ryggstöd och fotstöd oberoende av varandra. Lite mer pyssel med två grejer, men värt det för mig och våra barn.

Våra har hatat ergonomisk sittdel, de vill ligga på sidan och sova, ibland på mage, det är omöjligt i en ergonomisk. Men barn är olika.

• ika_109

Vi har haft en och det har fungerat jättebra, han har sovit så gott under alla barnvagnspromenader. Men ändå när vi skulle välja vår dubbelvagn så vill jag ha en vagn med fullt liggläge, har en annan mamma som fick en liten magliggare där inget annat fungerade så det var bara för dem att byta vagn...

Så den här gången blev det en Kronan Syskon.

Lycka till i ditt val men jag hade nog valt en vagn med fullt liggläge med det sagt är inte dem ergonomiska dåliga på ngt sätt!

• silhuett

Tack för alla svar som har kommit hittills!

Jag tror också att ergonomisk sits kan vara väldigt bra när barnet sitter upp, men är som sagt tveksam till när barnet ska ligga, och då under längre promenader.
    Det är ju väldigt surt om man får ett barn som avskyr sitsen, när man lagt ner åtskilliga tusenlappar på vagnen

Får fundera vidare på detta.. Har några månader på mig

• Sommarnatt10
    ika_109 skrev 2017-01-12 07:51:55 följande:

Vi har haft en och det har fungerat jättebra, han har sovit så gott under alla barnvagnspromenader. Men ändå när vi skulle välja vår dubbelvagn så vill jag ha en vagn med fullt liggläge, har en annan mamma som fick en liten magliggare där inget annat fungerade så det var bara för dem att byta vagn...

Så den här gången blev det en Kronan Syskon.

Lycka till i ditt val men jag hade nog valt en vagn med fullt liggläge med det sagt är inte dem ergonomiska dåliga på ngt sätt!

Hur upplever du kronan, vi har fått höra att den är så liten att man måste byta vagn efter 1,5år å det är vi inte så sugna på...
  • Kakan32

Hej!

Vi har 2 barn och har hunnit testa flera olika barnvagnsvarianter. Vi trodde i början att plant liggläge var det enda rätta och den första vagn vi köpte var därför precis en sådan. Sedan kom lillasyster och vi behövde en syskonvagn. Utbudet av syskonvagnar där sittdelen har plant liggläge var i princip obefintlig vilket gjorde att vi var tvungna att testa detta med ergonomisk sits. 

Och nu efter att ha testat ergonomisk sittdel i nära 2 år får jag helt enkelt svälja mina tidigare fördomar mot ergonomiska sittdelar då båda våra barn sovit väldigt bra i dessa. Sonen som är äldst fick testa syskonvagnen redan innan lillasyster kom och trots att han tidigare endast sovit plant sov han mycket längre och djupare i den ergonomiska sittdelen. 

Nu sover inte sonen i vagnen längre, men dottern som är 1,5 sover väldigt bra i den fortfarande. 

Svar på tråden Det här med ergonomisk sittdel..?