• Pappas pojke

Styvson svartsjuk på min relation med hans pappa

Hej,

Jag har bott ihop med min kille och hans barn i snart två år nu. Han och hans exfru skildes för ca 4 år sen - vilket var en skilsmässa där båda parter ville separera. Vi har barnen hos oss varannan vecka. 
    Den yngre sonen (10 när vi flyttade ihop, idag 12) går det jättebra med och vi kan hänga, mysa, skratta och ha kul - inga spänningar där.
    Men äldre sonen (som var 12 när vi flyttade ihop, nu 14), han har alltid varit fruktansvärt svartsjuk på mig. 
    När jag kom in i bilden blev han först extremt klängig på sin pappa, vilket jag kan förstå och gav utrymme för och respekterade. Han har tydligen alltid haft en enormt stark anknytning till sin pappa, även innan skilsmässan, och ser upp till honom som sin idol; ropade alltid mer på pappa än mamma tydligen. Så jag kan förstå om han först blev rädd för konkurrens. Men vi har verkligen försökt att både visa och säga att kärleken räcker till för fler än en, han behöver inte känna sig hotad.
    Men han har en ton och ett sätt mot mig som bara inte är ok och den blir bara värre och värre. Varesig jag eller hans pappa kan få bukt med det. Han är superartig och gullig mot andra (inklusive mina föräldrar, dvs hans nya styvmorföräldrar som han gillar skarpt) och sen hemsk i tonen och respektlös mot mig. 
    Jag har talat mycket med honom, både mjukt och förstående men också blivit förbannad någon gång om det behövts. Och han har sagt att det inte är personligt utan han vill bara att hans pappa inte ska ha någon annan än honom. Han har till och med gått så långt att han har "erkänt" att han försöker att få sin pappa att må så dåligt som möjligt genom att stressa honom så att pappa förhoppningsvis bryter ihop och det blir slut mellan oss. Rakt upp och ner sa han till mig att det var det han försökte göra, se till att pappa mådde dåligt på barnveckorna så att vi skulle göra slut. Hur barnsligt som helst och vi visade att det funkar inte. Sen blev det mycket bättre ett bra tag efter han fick "erkänna" det, men nu har det blivit värre igen.
    Nu efter 2 år börjar det kännas personligt. Jag ger utrymme för att han är tonåring och kan ha moods up and down men det är inget som man kan skylla på i längden. Han är en expert på att manipulera och skrämma sin pappa, är väldigt egoistisk till naturen och det gör både mig och hans bror och pappa mfl galen. Men vad tusan gör man? Vi vill ju ha harmoni här hemma, säkert han med egentligen! Några tips? (Har försökt att göra saker själv med honom han gillar etc. etc.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-10 20:08
    Ingen som har några tankar?

• Svar på tråden Styvson svartsjuk på min relation med hans pappa
  • Trolletrigge

Hmmm...den enda som egentligen faktiskt kan göra nåt är din sambo. Han måste helt enkelt markera både genom tal och handling att det sonen gör inte är okej samt att det inte kommer att fungera att på detta sätt komma emellan er. Skulle det ändå vara så att ni känner att det tär på relationen så får din sambo hålla masken ett tag och verkligen visa att det inte biter, och att han tänker hålla fast vid dig. Visst kan man på ett sätt förstå vart killens känslor kommer ifrån, men att systematiskt försöka sabba relationer mellan människor tenderar en aning till överdrift.

Jag menar inte att din sambo ska visa att han väljer dig framför honom, men förklara på skarpen att detta bara leder till att relationen mellan honom och så en påfrestas och att försäkra honom om att det handlar om två helt olika slags kärlek som inte konkurrerar ut varandra. Vad fan är detta för beteende liksom??? Han får pränta in i killen att pappas lycka också är viktig och att man ska önska gott åt de man älskar osv.

• Pappas pojke

Tack, precis så som vi har hållit på senaste åren. Bra ändå att läsa att någon annan tänker och tycker likadant. Får hoppas att det biter snart, min kille kommer att markera lite mer framöver.

• Söder73

2 år är väldigt lång tid. Min dotter höll på sådär ett halvår och då hjälpte det att hon och min nya partner gjorde saker själva.
    Du skriver att han manipulerar och skrämmer sin pappa, hurdå? Att låta sig manipuleras av sin tonåring är det värsta man kan göra oavsett anledning. Problemet ligger mellan sonen och pappan. Något i pappans beteende gör sonen osäker. Detta har inte med dig att göra egentligen tror jag. Det finns bra familjeterapeuter inom kommunen som de två kan gå på.

• Anonym (Hmm)

Kanske bo särbos varannan vecka? Sonen bor ju inte hemma alltför många år till.

• Miss Skywalker

Ger pappan några konsekvenser när han beter sig illa?

• Pappas pojke
    Söder73 skrev 2017-01-10 21:56:40 följande:

2 år är väldigt lång tid. Min dotter höll på sådär ett halvår och då hjälpte det att hon och min nya partner gjorde saker själva.
    Du skriver att han manipulerar och skrämmer sin pappa, hurdå? Att låta sig manipuleras av sin tonåring är det värsta man kan göra oavsett anledning. Problemet ligger mellan sonen och pappan. Något i pappans beteende gör sonen osäker. Detta har inte med dig att göra egentligen tror jag. Det finns bra familjeterapeuter inom kommunen som de två kan gå på.

Jag har försökt att göra saker med honom, det funkar ibland, går i vågor. Han blir mest irriterad på mig och/eller tycker jag är pinsam (senaste året bara, typiskt tonår, jag tyckte också att vuxna var pinsamma). Men det känns respektlöst, eller, det är respektlöst. Han manipulerar/skrämmer sin pappa genom att skapa skuldkänslor hos pappan över än det ena än det andra. Pappan blir superstressad över att alla inte mår bra och sen deppig och arg. Han blir som paralyserad. Fast han talar ordentligt och bråkar med sonen också, men det blir liksom inga riktiga kosekvenser mer än skarpa tillsägelser. Har också föreslagit familjeterapeut.
  • Pappas pojke
    Miss Skywalker skrev 2017-01-10 22:14:02 följande:

Ger pappan några konsekvenser när han beter sig illa?

Han blir jättearg på honom, det är konsekvensen. Men det blir aldrig några påtagliga "sakliga" konsekvenser. De har t ex ingen månadspeng han kan dra in, utan de får pengar när de behöver något som t ex bio. Det är egentligen en gullig kille, speciellt mot alla andra, men något måste göras åt relationen med mig och avundsjukan.
  • Pappas pojke
    Anonym (Hmm) skrev 2017-01-10 22:02:53 följande:

Kanske bo särbos varannan vecka? Sonen bor ju inte hemma alltför många år till.

Det här är mitt hem, vårt hem, finns inget annat hem för mig att flytta till och gör vi så "vinner" sonen och det anser vi inte att han skulle må bra av i långa loppet. Blir ingen bra vuxen av att honom lära sig att man vinner genom att bete sig illa.
  • Anonym (ledsen tjej)

Dt kan ju vara så att du bara tolkar det som svartsjuka för att det passar dig. Det kan ju vara så att han faktiskt hatar dig, mår dåligt av dig och ändå tvingas bo med dig....

• Pappas pojke
    Anonym (ledsen tjej) skrev 2017-01-11 10:06:32 följande:

Dt kan ju vara så att du bara tolkar det som svartsjuka för att det passar dig. Det kan ju vara så att han faktiskt hatar dig, mår dåligt av dig och ändå tvingas bo med dig....

Förvisso, men det tror jag inte för han brukar visa på olika sätt att han tycker om mig när han har har en bra "period". Det känns inte så på något sätt. Samt jag har inte gjort något för att han ska hata mig, utan jag är både snäll och rättvis mot honom och hans bror och försöker att hitta på saker han gillar + lämnar egentid åt honom och hans pappa med varandra, stöttar honom... 
Svar på tråden Styvson svartsjuk på min relation med hans pappa