• Mh4567

Kommunala skolor i Stockholms innerstad-behöver hjälp att välja!!

Jag och familjen ska flytta till Stockholms innerstad till höstterminen -17 och vår dotter ska börja fjärde klass. Vi ska göra "skolval" men vet inte så mycket om hur skolorna är och jag är ute efter info som inte går att se på deras hemsidor..

Stökigt? Mobbing? Bra pedagoger? Jag vill veta så mycket som möjligt!

• Svar på tråden Kommunala skolor i Stockholms innerstad-behöver hjälp att välja!!
  • Monchichier

Innerstaden som i vad? Ska vi tänka Gärdeskolan, högalidskolan eller kristinebergskolan?

Det bli ju liksom en ganska lång resväg till Gärdeskolan om ni ska flytta till Skanstull...

• hallontryffel

City -som i Norrmalm/Vasastan då? Har själv och/eller har bekanta som har barn på Adolf Fredriks, Lilla Adolf Fredriks, Matteus, Gustav Vasa, Engelbrekt och Hedvig Eelonora och ingen av dem/oss är missnöjda med skolorna där våra barn går.

Adolf Fredriks skola är det intagningsprov till (sång) och där är det rätt svårt att komma in. För övriga av de nämnda skolorna tänker jag att ni skulle kunna välja utifrån närhetsprincipen.

Är er dotter intresserad av något särskilt ämne skulle ni kunna se vilka profilklasser de olika skolorna har, och välja utifrån det.

På Stockholms stads hemsida kan ni också se resultaten av de "brukarenkäter" som varje år görs och där ni kan se hur nöjda de familjer som har barn på de skolor ni är intresserade av. Välkomna till City!

• MrsHughes

Beroende på vad du menar med city så har jag haft mina barn på Eiraskolan på Kungsholmen och vi har varit nöjda. Både föräldrar och barn.

• Monchichier
    Minimalen skrev 2017-01-09 01:12:44 följande:

Med City borde väl menas ungefär vid Sergelstorg eller däromkring.

Typ södra delen av norrmalm.
    Jag tänker Klarabergsviadukten, vidare mot hamngatan och allt söder om det till vattnet börjar..
  • Duckan

Det är inte bara att välja och vraka skulle jag säga. Många skolor har kö.
    City är trots allt ett ganska stort område ts.

• Duckan

När vi gjorde skolval för dottern född -07 var det så många ungar i den kullen att det fick startas en helt ny skola för att alla skulle få plats. Det var i Vasastan.

• Mh4567

Vi kommer att bo i Gamla stan och det är tydligen ganska fullt i klassen i Storkyrkoskolan det är därför jag undrar. Det verkar vara nästan lika långt mellan de andra skolorna och dottern har särskilda behov pga ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Hon går i vanlig klass nu men de är bara 20 barn. Vet ni kloka om någon skola är särskilt bra när det gäller det?

• Mh4567

Vi kommer att bo i Gamla stan och det är tydligen ganska fullt i klassen i Storkyrkoskolan det är därför jag undrar. Det verkar vara nästan lika långt mellan de andra skolorna och dottern har särskilda behov pga ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Hon går i vanlig klass nu men de är bara 20 barn. Vet ni kloka om någon skola är särskilt bra när det gäller det?

• hallontryffel
    Mh4567 skrev 2017-01-09 11:21:47 följande:

Sätt ändå Storkyrkoskolan som etta skulle jag då tipsa om. Det är en liten skola och det kanske är bra med ett mindre sammanhang för er dotter. Innerstadsskolorna har inte direkt svårt att rekrytera personal så jag tror som sagt att alla kommunala skolor är rätt likvärdiga. Jag vet att vänner som bor utanför stan "förlorade" sina barns superduktiga lärare till just Storkyrkoskolan för några år sedan.

Annars, kolla om det finns någon föräldraförening för barn med neuropsykiatriska funktionshinder i stan -där borde det finns föräldrar som har specialkunskap om just det!
Svar på tråden Kommunala skolor i Stockholms innerstad-behöver hjälp att välja!!