• Strudel

Hjälp - sovplats för nyfödd bebis?

Jag väntar första barnet och funderar på hur vi ska ordna med sovplats för barnet den första tiden!

Hur gjorde ni?

Är det någon som har erfarenhet med den här bedinbed grejen?

kamcaredesign.jetshop.se/bedinbed-p-82-c-160.aspx

Vi har en väldigt stor säng o inte mycket plats på sidorna i sovrummet, så tänkte det kunde funka som alternativ till en bedside Crip? Eller räcker det med ett babynest?

När hade ni användning av spjälsängen?

Så många saker man ska klura ut innan barnet kommer :D  Tacksam för lite input!

• Svar på tråden Hjälp - sovplats för nyfödd bebis?
  • Anonym (Bsbsb)

Jag har samsovit med min ända fram tills hon var 6.5 månad då hon fick börja sova i spjälsängen i sitt egna rum.

I början hade jag babynest i sängen men från att hon var tre månader och hamnade i en ganska jobbig fas vad gällde sömnen så har vi legat bredvid varandra. Jag började sova med pyjamas för att inte behöva ha täcket för högt upp så hon inte skulle få det på sig. Har funkat hur bra som helst. Iom att jag ammat mycket på nätterna också så har det varit optimalt att ha henne bredvid

• LaFontaine

Vi har använt spjälsäng från första början, men också nästet, både i spjälsäng och i vår säng. Ett vanligt enkelt näste har fungerat utmärkt för oss!

• Anonym (Bsbsb)
    Anonym (Bsbsb) skrev 2017-01-07 11:11:14 följande:

Jag har samsovit med min ända fram tills hon var 6.5 månad då hon fick börja sova i spjälsängen i sitt egna rum.

I början hade jag babynest i sängen men från att hon var tre månader och hamnade i en ganska jobbig fas vad gällde sömnen så har vi legat bredvid varandra. Jag började sova med pyjamas för att inte behöva ha täcket för högt upp så hon inte skulle få det på sig. Har funkat hur bra som helst. Iom att jag ammat mycket på nätterna också så har det varit optimalt att ha henne bredvid

Enda fram till 6,5 månad*
  • elyse

Babynest uppe vid era huvuden (så att ni inte råkar rulla över nestet i sömnen) tror jag på. Min dotter blir tre i april och har ännu inte någon riktig användning av sin säng... När de är små kan de ju sova i vagnen också.

• Visstedudet

Man vet sällan i förväg vad som behövs. Vårt ena barn sov i spjälsängen från dag ett. Vårt andra är fem år nu och sover oftast i vår säng fortfarande. Gångerna hon låg i spjälsängen kan jag räkna på fingrarna.

Med facit i hand hade jag gjort så här: Börja med att ha bebisen i sängen - väl skild från er av hårda kuddar eller dylikt (pga risk för psd). Prova att hen sover ensam i liggdelen till barnvagnen eller en låda (typ kartong eller byrålåda). Om hen gillar att sova där kan det vara värt att skaffa en spjälsäng sen när hen blivit för stor för liggdelen/lådan.

• Carambolan

Våra har sovit i dubbelsängen med oss. Första sov mellan oss, uppe vid huvudänden som sagt. Med andra och tredje ställde vi sängen med ena långsidan mot en vägg så att bebisen låg innerst i babynest, därefter jag i mitten och maken mot kanten. Då fredades bebisen från de syskon som kom in och la sig mellan mig och mannen på natten.

• Anonym (MammaLina)

Jag vill rekommendera Cocoonababy från Red castle - min bebis älskade den, blev trygg, somnade lugnare och lättare än utan den och sov väldigt gott!

Finns bla på jollyroom.

• Mascaraklumpar

Den första tiden sov jag och dottern på varsin 80-cm madrass på golvet - mannen fick sova på soffan. Dottern hade en fast madrass och vi hade inga täcken eller annat i sängen som skulle kunna orsaka kvävning eller överhettning. Samsovning är aldrig helt säkert utan det bästa är att barnet sover i egen säng från dag 1, men detta funkade helt enkelt inte för oss så vi fick försöka göra det bästa av situationen.

Väljer du att använda babynest så välj ett med hårda kanter och inte en massa mjukt tyg som bebisen riskerar att hamna med ansiktet mot.

• Hannama88

Väntar också mitt första barn och funderar mycket på detta. Vill helst att bebis sover i egen säng eftersom maken rör sig väldigt mycket när han sover och är svårväckt. Kommer ha spjälsäng från början och hoppas det funkar, men kommer även köpa babynest med hårda kanter som jag kan ha på min sida sängen om bebis kräver närhet.

• Anonym (Amanda)

Hade en liten vagga med babynest i de första 4-5 mån. Sedan samsov med och sedan utan babynest. Ännu vill hon inte sova i spjälsängen... (8 mån).

Svar på tråden Hjälp - sovplats för nyfödd bebis?