• EllisO

Bästa bytesdagen??

Jag och barnets pappa har varit separerade sedan 1 nov. Vi har varannan vecka och byter på söndagar. Personalen på dagis tycker oftast barnet är extra ledsen på måndagar då barnet t.ex kommit till mig vid lunch på söndag, vi får en halv dag och sedan direkt till dagis på måndag. Jag bor en bit bort från dagis, 30 min och pappan bor 2 min från dagis i vår gamla lgh. Jag kör 30 min till dagis, sen 15 min till jobbet, jobbar till 16.15, sen är det köer så jag är på dagis strax innan 17, sen är det köer när vi ska hem så vi är hemma vid 17.45 så vi hinner ju knappt umgås innan det ska nattas och sedan upp tidigt igen..

Pappan vill byta på fredagar, men om jag då lämnar barnet på fredagar så begränsar jag hela min helg. Jag vill också kunna gå på en AW efter jobbet men nu måste jag alltid ha bilen med.. det är dyrt nog med bensin och tullavgifter.. pappan bidrar inte en krona till detta då han tyckte att jag 'valde' att flytta långt bort.. lätt att få en hyreslägenhet liksom, hade såklart gärna sett att vi bodde grannar för barnets bästa.

• Svar på tråden Bästa bytesdagen??
  • glutten

Byt lördag eftermiddag? Eller måndag kväll? Eller så byter ni fredagar och du
    a) låter bilen stå under AW:n och hämtar den dagen efter, eller
    b) dricker alkoholfritt på AW:n.
    Detta är ju inte för evigt heller.

• Charlotte N

Jag är övertygad om att fredagar är bäst för barnen. Aw kan du ha ändå, alkoholfri!

• Dementoria

Kan ni inte byta på måndagar? Den förälder som haft barnet på helgen lämnar på förskolan och den andra föräldern hämtar och har barnet till nästa måndag morgon.

Då får barnet hela helger med båda föräldrarna och ni föräldrar får varannan helg helt ledig.

• ventilera mera

Jag är helt för måndagsbyte. Vi har haft det i fyra år nu och det har helt klart varit det bästa alternativet. Pappa lämnar till skolan på morgonen och jag hämtar på eftermiddagen, och tvärtom förstås.

Tycker att det är toppen att starta barnveckan med vardag och avsluta med helg. Skulle INTE vilja ändra.

• Brumma

Förlåt men - anser du att begränsande av din helg är viktigare än ditt barns mående? Om barnet hade mått bättre av byte fredagar så får du antingen dricka alkoholfritt på en eventuell afterwork, åka hem o lämna bilen innan eller ställa bilen till nästa dag.

Byter ni på söndagar måste du ju köra samma sträcka som på fredagen. Visserligen blir det då ingen tullavgift men bensinkostnaden blir ju densamma.

• Brumma
    ventilera mera skrev 2017-01-06 20:23:37 följande:

Jag är helt för måndagsbyte. Vi har haft det i fyra år nu och det har helt klart varit det bästa alternativet. Pappa lämnar till skolan på morgonen och jag hämtar på eftermiddagen, och tvärtom förstås.

Tycker att det är toppen att starta barnveckan med vardag och avsluta med helg. Skulle INTE vilja ändra.

Tror också att måndagsbyten är bra.

Då får man hela helgen tillsammans och behöver inte bryta den på söndagen. Hjälper ju även om man vill åka bort en helg tex, då behöver man inte anpassa hemresan för att vara hemma tills det är byte :)
  • ventilera mera
    Brumma skrev 2017-01-07 09:05:49 följande:

Tror också att måndagsbyten är bra.

Då får man hela helgen tillsammans och behöver inte bryta den på söndagen. Hjälper ju även om man vill åka bort en helg tex, då behöver man inte anpassa hemresan för att vara hemma tills det är byte :)

Precis! Vi kan t ex åka ut till landet under helgen utan att behöva tänka på annat än läggtider på söndagen och vi har två hela dagar att planera in saker på istället för en och en som måste hackas upp.

Och en vecka känns på nåt sätt mer "normal" när den sträcker sig från måndag till måndag också. När barnen är hos sin pappa planerar jag matveckan på söndagkvällen och beställer mat eller åker och handlar, sen har jag något kortare schema på måndagen så kvällen blir lite längre då. Är helnöjd med upplägget, och barnen, exet och respektive sambos med.
  • Iza2011

Jag och pappan till mitt barn gjorde som så (på den tiden när han fortfarande var intresserad av att träffa sin dotter) att jag lämnade på dagis på fredagen och han hämtade. Han hade sedan henne över helgen och lämnade på dagis på måndag då jag hämtade.
    Om ni nu har var annan vecka så ser jag inte att det behöver bli mer omständigt. Du tex lämnar på dagis varannan fredag och hämtar varannan fredag. 

• Mammablå

Vi har två barn tillsammans och Vi byter torsdagar med den äldsta och fredagar med den yngsta. Då får de egen tid med varsin förälder varje vecka och vi tycker vår lösning funkar jätte bra för alla involverade :)

De skiljer 5 år mellan barnen :)

• Skytten11

Min sambo har två barn sedan tidigare som nu är stora. Vi har just nu onsdagar och jag tycker det funkar jättebra. Vi har tidigare haft torsdag och fredagar men gillade inte alls att byta på fredag då man blir så begränsad då

Svar på tråden Bästa bytesdagen??