Inlägg från: Anonym (Tutten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tutten)

Blir barn mobbade pga utstickande öron?

Man kan bli mobbad för precis allt. Jag hade fula tuttar som jag blev mobbad för i högstadiet. Slutade duscha på skolgymnastiken och la av med simträningen som jag annars älskade för att slippa påhoppen. Opererade dem sen när jag fyllt 20. Förmodligen hade jag blivit retad ändå för något annat. Barn och ungdommar är dumma i huvudet men de flesta mognar och blir vettiga undivider så småningom.

Unika öron kan vara riktigt coola i vissa kretsar, se på brottare och Mma- fighters tex. Tror inte någon skulle våga reta en brottare för dess broccoliöron :) Så låt grabben börja nån kampsport så kommer han bli coolast i klassen!

• Anonym (Tutten)

Jag tycker inte man som förälder ska välja att operera sitt barn i "förebyggande syfte" utan det ska ske i dialog mellan barn och förälder om barnet upplever det som något problem. De enda operationerna jag tycker man ska göra i förebyggande syfte är rena missbildningar som ex gomspalt och liknande. Däremot måste skola/förskola och föräldrar/andra vuxna reagera starkt om de hör barn som påpekar andra barns utseende. Där ska råda nolltolerans.

Jag hade själv varit överlycklig om mina föräldrar låtit mig operera brösten som tonåring men jag tycker det är helt rätt att det var ett beslut jag fick fatta som vuxen istället. En kompis till mig har ett födelsemärke som täcker halva ansiktet och hon vill inte ta bort det utan hon anser att det är en del av henne. Hon är jätteglad att hennes föräldrar inte tog bort det när hon var barn, även fast läkarna uppmuntrade dem att göra det.

Svar på tråden Blir barn mobbade pga utstickande öron?