Inlägg från: Frankie Bean |Visa alla inlägg
  • Frankie Bean

Blir barn mobbade pga utstickande öron?

Har en liten son som inte ska börja skolan på många år men har funderat på en sak. Han har ganska utstickande öron, lite Shrekstuk som jag finner oändligt söta. Men som sagt, de sticker ju ut.

Maken kommer från England och där blir man tydligen definitivt mobbad om man har utstickande öron och han oroar sig nu. Detta är inget jag kommer ihåg var en "grej" när jag gick i skolan men hade heller inte sådana öron. Är det vanligt med mobbning pga öronform i Sverige?

• Svar på tråden Blir barn mobbade pga utstickande öron?
  • Frankie Bean
    Anonym (q) skrev 2017-01-05 08:58:49 följande:

För det första kan hans utseende ändras innan skolan börjar, han växer ju en hel del fram till skolålder. Visst kan det finnas folk som mobbas både för öron, glasögon och annat men det är skolans sak att i så fall ta hand om det! 

Om detta verkligen skulle vara ett problem kan barnet ha en frisyr där håret täcker öronen. 

Jag hoppas du inte är en sån förälder som oroar dig för allt möjligt flera år i förväg, det blir otroligt jobbigt för dig själv + att du kan "smitta av" dig din oro på barnet. 

Jag tycker hans öron är jättefina men vet att inte alla kommer att göra det. Det är mer pga makens oro som jag funderar över detta. I England, enligt honom, är det liksom ett säkert kort att utstickande öron leder till mobbning. I Sverige har jag mer fått känslan att det kan vara lite vad som helst, så bara för att hans öron är lite mer utstickande behöver inte det betyda någonting.

I värsta fall får man väl operera, men det känns väldigt drastiskt. Vet att utseendet ändras men det verkar som öronen "vecklats ut" mer och mer så känns tveksamt om de kommer gå tillbaka. Min lilla apa! :D
  • Frankie Bean
    Anonym (Tyvärr) skrev 2017-01-05 12:53:34 följande:

Ja det blir man tyvärr jag önskar min föräldrar hade fixat mina öron när jag var liten så jag slapp bli mobbad och slapp lida för det även nu när jag är vuxen. Går det att fixa så för hans skull gör det. Hur liten är han? Vet att vissa tejpat med gott resultat men vet inte hur små dom måste va då för att det ska fungera

Han är bara 7 månader än så länge. Har hört att tejpning inte fungerar? Jag tycker ju om hans små öron. Riskerar man inte att ge honom komplex genom att operera när han är liten utan att han bett om det?
Svar på tråden Blir barn mobbade pga utstickande öron?