Inlägg från: Anonym (40+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (40+)

På naturlig väg trots hinder på vägen

Hej på er alla som läser.

Tänkte bara skänka lite hopp om naturlig fertilitet över 40, jag baserar det här lilla hoppet på egen erfarenhet. Det går att bli gravid även om man inte är helt tiptopfrisk:) Läser man bara statistiken är den dock nattsvart som ni säkert också luskat fram. Efter 43 ger statistiken liksom inte mycket hopp om chans att bli gravid.

Jag är 40+ men har några kvar till 45...har hypotyreos och medicinerar med Levaxin. Är något överviktig (kanske 6 kg kvar till ett optimalt BMI). Jag och min man försökte först ett par månader utan nån koll på mina cykler och utan ägglossningsstickor. Sen köpte vi ägglossningsstickor i höstas (2016), den mer avancerade sorten som Clearblue har. Fungerade utmärkt och vi blev gravida. Tyvärr fick vi ett tidigt missfall vecka åtta. Det är ju tyvärr jättevanligt. Jag hade tur och fick inga långvariga blödningar av missfallet. Vi ville, orkade och var mentalt redo för ett nytt försök på en gång men det varierar från person. Min ägglossning kom tillbaka precis som vanligt månaden efter (använde samma stickor från Clearblue) och jag har fått samma lilla nidblödning som första graviditeten. Det ser lovande ut och hur det går vet man inte .... - men för fertilitetens skull - det är inte kört ladies ?? Köp ägglossningstest det är mitt bästa tips! Lycka till med försöken!

• Svar på tråden På naturlig väg trots hinder på vägen
  • Anonym (40+)

Just ja, ett till tips jag fick från läkare: sköldkörtelvärde TSH bör ligga under 3 (helst under 2.5) för fertilitetens skull! Över 3 påverkas fertiliteten. Så kolla era värden. Om ni blir gravida, se till att TSH håller sig under 2 hela graviditeten (missfallsrisk).

Svar på tråden På naturlig väg trots hinder på vägen