• Pysselina

IVF Januari 2017

Hej! 
    Jag är helt ny här på Familjeliv och blev så glad när jag hittade denna tråden.
    Vill jättegärna vara med även om jag det nog är i senaste laget kanske?

LIte om mig:
    Efter 3 mf under 2 år så kör vi nu IVF som "sista" lösning. Är inne på ruvardag 7 idag, går i Uppsala och betalar allt själv pga ålder. Började med Synarela vid nyår och sen kört Menopur och Ovitrelle. Nu Lutinus. (Känner mig som ett apotek...)
    Blev bara ett befruktat ägg, så det är det som sitter inne nu. 

Har inte hunnit läsa alla över 800 inlägg i tråden ännu, men ville bara säga hej! 

Håller tummarna för er alla!
    Kram
    //M

• Pysselina
    Sjuttiosjuan skrev 2017-01-31 09:16:00 följande:

En fråga till er tjejer!

Är det någon av er som rider eller håller på med annan "skumpig" träning?

Vad har ni isåfall fått för rekommendationer? Har hört vissa som avrått från träning och ridning och vissa som tycker man ska leva på som vanligt efter hur man mår.

Jag har egen häst och det innebär ju en del planering om man måste lägga ridningen på hyllan hela ruvartiden. Har gjort båda alternativen men det blev ju inte bättre för det, blev nog snarare sämre känslomässigt den ivfen jag skippade ridning helt.

Håller tummarna för er alla<3

Hej! Man kanske inte bör rida kort trav just dessa veckor, eftersom man är öm i kroppen? Men jag har ridit i lugnt tempo senaste dagarna och fick instruktioner från kliniken att man kunde göra typ allt, så länge det kändes bra i kroppen. 
    Gnägg
  • Pysselina
    Emsoff skrev 2017-02-09 08:59:49 följande:
    Låter som att vi har lite liknande historier. Har 4 missfall bakom mig under 2,5 år. Hittade de något under er missfallsutredning?
    Jag har myom men efter flera olika undersökningar så säger läkarna att de inte ska störa. Så den troligaste orsaken är min ålder, dvs att kvaliteten på äggen är sämre. 

Vad trist med 4 missfall! Jag tycker att den upplevelsen gör att man inte vågar slappna av innan v12 alls. 
    Hur dealar du?
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 10:03:41 följande:
    Hej och välkommen.

Vi bekostar vår behandling själva med och fick med bara ett befruktat ägg som jag fick tillbaka förra torsdagen!

Hur känner du dig?
    Hej Ulrika! Tack! Det betyder otroligt mycket att få vistas "i gott sällskap"... 
    Då är vi i samma fas? Jag fick ett 2-dagars, vad fick du?
    Jag känner mig mycket lugnare nu, var ganska omtumlad efter utplock och isättning, så det tog ett tag att liksom landa igen.
    I början var mina bröstvårtor som otroligt ömma, nu har det lagt sig men jag tycker mig känna att brösten börjat växa lite. Nog för att de brukar bli lite större inför mens, så jag försöker att inte dra några stora växlar ännu. Sen vet jag inte hur länge som ägglossningssprutan fortfarande påverkar min kropp. 
    Har du varit gravid innan med ivf?
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 10:41:09 följande:
    Hej

Vi fick tillbaka ett 2dg med och jo jag har varit gravid flera gånger dock utan ivf..så är så frustrerad nu när jag har alls grav symtom men då lutinus ger samma symtom kan man ju inte lita på sin kropp!

Har du varit gravid innan?
    Förstår. Såhär första ivfet känns det som jag har noll koll på allt! Visste inte att det var Lutinus som påverkade, trodde det var Ovitrelle. Vilka symptom har du?
    Har 3 mf i bagaget så har åxå hyfsat bra koll på mina graviditetssymptom... får kolla först den 18 feb...
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 10:52:38 följande:
    Du vet nu borde ovitrelle va ur kroppen jag tog min den 29.. har gjort ett par tester för å se om den gått ur kroppen i söndags fick jag noll utslag på gravtesten..men sen i tisdags har jag börjat få streck

Jag har ömma bröst hade hemsk mensvärk i går..kan få illamående attacker på kvällarna men de går fort över!
    Har inte vågat testa ännu... 
    Då ska vi se här: jag tog också Ovitrelle den 29/1, så då har det nu gått exakt 11 dagar. Så då är den alltså "ute". Skönt. 
    Fasen va coolt att du börjar få utslag!!!!!
    Jag har också mått illa lite på kvällarna och i morse vaknade jag kl 05.00 och mådde lite illa. Är det alltså vanliga biverkningar på Lutinus också? 
    Man blir ju helt galen av att fundera/hoppas/spekulera...
    Uppskattar verkligen att ha en IVF-tvilling "därute"! Andra som inte håller på med sånt här, kan ju inte väntas ha den blekaste aning. Internets bästa fördelar, det här med forum alltså!
    Håll tummarna massor!!!
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 11:12:15 följande:
    Tyvärr ger både ovitrelle o lutinusen galna biverkningar hos många..medans andra inte märker så mycket.

Men vi får hoppas att vi är gravida och att det inte bara är biverkningar.

Å så spännande att vi är på exakt samma dagar..ivf-tvilling låter riktigt kul!

Jag testar för jag vill inte bygga upp en stress inför testdagen..jag avdramatiserar testandet på mitt egna vis :)

Kommer du göra om detta om de visar sig att du inte är gravid?
    Ah, jag har tagit Lutinus vid tidigare graviditeter och upplevde inga särskilda symptom då... förutom mina gravsympton. Svårt att veta vilket som är vilket.

Bra idé att avdramatisera! Jag tycker jag hållt mig ganska cool hittills, just för att jag börjat kunna acceptera att det kanske inte blir nåt barn. Kunde inte det alls tidigare. Fick hjälp av den massör/terapeut som hjälpte mig att inse att det som avgjorde om jag är "lycklig" eller inte, är inte om jag får barn, utan om jag faktiskt tycker om mig själv. När den insikten slog till, släppte liksom 2 års sorg/skuld/förtvivlan. Bölade och snorade säkert i 20 minuter, men efter det infann sig liksom ett lugn. Visst vill jag ju fortfarande ha barn, men nu insåg att jag inte "allt" hänger på det.
    Svårt att förklara såhär i efterhand, men jag njuter av att må bra och inte vara konstans deppig och tycka livet är tungt och meningslöst.

Bra fråga... eftersom jag är 42 snart så tror jag inte det. I så fall inte med eget ägg. Men jag får ta den diskussionen med Mannen om detta nu inte går vägen. Oavsett vad vi gör, vill jag börja njuta av livet igen. 

Hur tänker du kring evtl fler försök?
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 11:40:47 följande:
    Jag är 39 och sambon 42 så blir det inga barn så blir det inte det och håller med att man får försöka hitta andra saker i livet som gör en lycklig.

Jag skulle nog kunna tänka mig ett försök till men med egna ägg. Äggdonation är inget vi vill göra!
    Ja, det är skönt att kunna vila mellan besluten. Om du "bara" är 39 nu så har ni ju lite mer tid på er åxå.
    Vi får se. En dag i taget just nu. Säger fröken superduperplaneraalltminstettåriförväg... För ibland blir det ju inte som man planerat riktigt...
    Just nu sitter jag i solen och njuter av stillheten... Lyxigt! Skolkar från dagens föreläsning och bara tar det lugnt. ????
    Vad gör du idag då?
  • Pysselina
    Emsoff skrev 2017-02-09 12:06:34 följande:
    Jag gör ju inte det! Jag mår piss. Väntan innan ultraljuden. Jag vill hoppa ut från fönstret och rusa där ifrån.
    Förstår.
    Kan du sysselsätta dig med nåt? Så fokus hamnar på nåt annat? Ofta bra att se om man kan hjälpa någon med nåt i sin närhet. Om inte annat så bygger man på lite positivt karma... ????
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 12:50:12 följande:
    Haha jo jag är ju bara 39 år ung men blir 40 till sommaren.

Du verkar ha en skön dag själv ser jag lite tv och pysslar på hemma! Skulle behöva gå och handla men är 15- här så vill ogärna gå ut!
    Här med! Jag finns i Härnösand, var är du?
    Har bylsat på mig och ser ut som en michelingumma. Låter därefter åxå... Upplever mig som grymt flåsig efter ivfen.. Har du nåt liknande?

Njut av ungdomen, hälsar hon med pensipnärsbroddarna...
  • Pysselina
    Emsoff skrev 2017-02-09 12:32:31 följande:
    Hjälper inte tyvärr! Har försökt med massor av olika saker. Jag är en sån som alltid har hundra saker på gång. Men det kommer alltid ikapp mig.
    Förstår. Skit åxå.
    Jag bingekollar bra serier på nätet när ångesten har krupit på.
    Outlandet, This is us, The Halcyon mm
    Kämpa!!!
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 13:29:39 följande:
    Nu vågade jag mig ner på Ica ...en Ume bo här..vi är ju nästan grannar ju.

Å man ä ju inte äldre än vad man gör sig:)
    Hejaheja!!!
    Ja det är ju nästgårds! Jag är ju egentligen sörlänning så jag bylsar alltid på mig hur mkt som helst. Och så blir man omsprungen på gatan av norrländsk tonåring i tunna converse, t-shirt och öppen jacka.... Jaja... LOL

Ha så kul på ica! Nu dags för tidskriftavdelningen på bibblan... Har lite roliga inredningstidningar där, sånt är trevligt. Och gratis!!
  • Pysselina
    Emsoff skrev 2017-02-09 13:25:21 följande:
    Tack för pepp! <3
    Har du nån bra serie du kan tipsa om?
    Kram!
  • Pysselina
    Emsoff skrev 2017-02-09 14:03:55 följande:
    Kollade senast på The Fall. Sen kan jag tipsa om The Crown, Narcos och Flaked. Älskar också Suits och House of Cards. Och när jag vill plåga mig lite extra kollar jag på Call The Midwife.
    Underbart!!! Tack för tips!
    Har bara kollat på the midvives, men tog ett litet uppehåll efter senaste mf...
    Ska götta ner mig i de andra efter helgen.
    Ta hand om dig!!!
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-09 13:49:56 följande:
    Haha så lustigt jag är från södra Sverige med..bara bott här uppe i 6 år..ha en fin dag!
    Gött! Jag bodde senast i Halmstad. Durå?
    Häpp!
  • Pysselina
    Sjuttiosjuan skrev 2017-02-09 16:26:33 följande:
    Nä, det har du rätt i:) På kliniken igår sa hon att man kan göra allt som känns bra,det låter bra tycker jag. Precis efter äp kunde jag knappt gå så rida var inte att tänka på då, men sen kändes det ok. Det är nämligen en hoppkurs jag sett framemot länge drygt 1 v efter äp som jag räknar med att gå på:)
    Spännande med hoppkurs! Ja, enligt kliniken så ligger ju ägget skyddat i livmodern så det är bara att känna in hur dagsformen är.
    Jag är grymt fånig såhär på ruvardag 7, nåt du upplevt oxå?
  • Pysselina
    Pysselina skrev 2017-02-09 17:32:18 följande:
    Spännande med hoppkurs! Ja, enligt kliniken så ligger ju ägget skyddat i livmodern så det är bara att känna in hur dagsformen är.
    Jag är grymt fånig såhär på ruvardag 7, nåt du upplevt oxå?
    Haha, damn you auto correct!!! Jovisst, är jag även fånig, men det skulle stå "flåsig" ju!!! LOL!!! 
  • Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-13 07:09:44 följande:

2 februari fick vi tillbaka ett 2dg i går fick vi det här glada beskedet!

Helt overkligt! Speciellt då jag hade en mindre blödning i fredags..men med facit i handen var det nog en nidblödning jag hade!

Wohooooooooo!!!! Stort grattis!!! Fasen va kul!

hejaheja!!!
  • Pysselina

Jag är inne på ruvardag 11 och i helgen hade jag gravidsympton men nu har de avtagit. De tidigare så svullna brösten har börjat återgå till normala känslan.
    Mådde sjukt illa igår och blev nästan svimfärdig, kanske var att det "lossnade" då... Så jag ställer in mig på att det nog inte tog sig... jaja.
    Får testa först på lördag så det är ju några dagar kvar tills dess. 

• Pysselina
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-15 12:20:57 följande:

Fy vill bara lägga mig ner och inte gå upp igen!

För 13 dagar sen fick vi ju tillbaka ett 2dg.

Helgen testade jag posetivt men ack den lycka som varar.

I går började jag få en rosa flytning och i morse kom det ut en slemsträng om var lite blodfärgad.

När jag senare när jag på toa kom det färskt blod på pappret ingenting i bindan men bara när jag torkade mig!

Sitter nu och funderar på om jag vill utsätta mig för en helt ny behandling då vi inte fick något ägg till frysen!

Vet att detta va ett deppigt inlägg men behövde få skriva av mig!

Hej! Är i samma situation som du med blod sen i morse. Dock kände jag ganska starkt redan i måndags att "det var kört". Men officiellt gravtest är på lördag för mig, så då får jag definitivt svar.

Förstår helt och hållet dina funderingar kring ny behandling.  Jag upplevde det som himla jobbigt att bli så påverkad av hormoner.  
    Började kolla upp lite med äggdonationer också, trodde att jag som mottagare skulle slippa de flesta medicinerna då... men nu läser jag lite mer och det låter som man typ får samma... gaaaah! Jag får ta reda på mer.

Ta hand om dig Ulrika!!!
Svar på tråden IVF Januari 2017