• mammadjuret

Vad gör ni när ni inte orkar umgås med era barn?

Min man fyllde i ledighetsansökan för julen och här sitter jag nu, medan han är på jobbet! Två minst sagt kreativa, spralliga barn med stark egenvilja.

Vad gör ni när ni inte orkar engagera er i barnen men tvingas umgås med dem? Mina barn är snart 3 och 5 år. Jag vill mest skjuta mig i huvudet.

• Svar på tråden Vad gör ni när ni inte orkar umgås med era barn?
  • Alexi

Vi har nog laddat upp med lite nya leksaker till såna lägen. Man kan köpa lite nytt (eller nytt begagnat) även efter jul. Sen kan man ha mysstund i soffan med en film. Lekdejt med någon annan familj där man kan umgås med vuxna medan barnen leker.

• nokitus

Jaadu, man har ju själv satt dom till världen så man får väl skylla sig själv. Men i den åldern kan dom väl leka tillsammans. Så får du ju sitta å smutta kaffe eller något. Personligen när jag behöver en paus, brukar jag låta mitt barn sitta.och klistra klistermärken eller måla målarbok, då behöver jag bara säga "oj vad fint" lite mellan varven. Eller bygga lego är också tacksamt. Dina är ju lite större, så du kan ju låta dom se en film.

• Sosozo

Pyssla. Ett limstift och några papper kostar inte mkt. Städa hemmet och ge dem olika städuppdrag. Sätt dem i badkaret en stund och sitt själv i badrummet och läs en bok. Baka. Ta med fika och klä er varmt och gå till lekparken.

Dra till ikea eller ica maxi och lämna in dem på lekstund. Eller slå dig ihop med barnens kompisar och turas om att bjuda över/ lämna bort i några timmar.

Se till att dra iväg så fort din man kommit hem. Gå på långpromenad, ta en öl med en kompis, gå och simma och basta i några timmar osv.

• Minimalen

Gör en enkel kakdeg. Låt dem forma kakor som de sen kan garnera med t.ex. strössel. Sen kan du grädda dem (kakorna alltså) och sen kan barnen få äta upp dem eller bjuda dig och pappa.

• mammadjuret
    Minimalen skrev 2017-01-03 13:38:00 följande:

Sen kan du grädda dem (kakorna alltså)

Skönt att få skratta lite. Är du säker på att jag inte kan grädda barnen?
  • mammadjuret
    nokitus skrev 2017-01-03 13:31:12 följande:

Jaadu, man har ju själv satt dom till världen så man får väl skylla sig själv.

Samtidigt är det ju omöjligt att föreställa sig hur det är att vara förälder innan man är det. Det är så många nivåer av komplexitet.
  • Anonym (Sara)

Lekplatser, kurragömma, måla, pyssla, läsa bok. Men jag tycker också de kan få ta det lugnt, titta på film, tv, tv-spel eller liknande. De behöver också vila och koppla av så man behöver inte ha dåligt samvete att de får göra det på jullovet.

• elyse

Vill de inte leka med varandra?

• Minimalen

Tänkte att någon knäppgök skulle skriva något om att jag menade barnen så jag ville förklara. Men kul att du fick skratta för det behöver du i stressen. Kom ihåg att barn älskar att baka med mamma. Min mamma fick mig att älska bakning för att resultatet är mumsigt.

Svar på tråden Vad gör ni när ni inte orkar umgås med era barn?