• Fröken W

Sova själv

Hej! Jag har en tremånadersbebis som sover hela nätter i egen säng vilket är jätteskönt. Dock vore det skönt om hon kunde somna lite tidigare på kvällarna och klara av att sova i sin säng tills vi går och lägger oss.

Som det är nu så somnar hon när vi går och lägger oss, runt 22/23. Vissa kvällar somnar hon tidigare men om man lägger henne i hennes säng så sover hon max 40min innan hon vaknar igen.

På dagarna kan hon sova 2-3 timmar i sin säng så "problemet" är bara kvällarna.

Har ni några tankar om hur vi kan få henne att sova i sängen även på kvällarna?

• Svar på tråden Sova själv
  • Hejo Svejo

Tankar..... alltså du har en TREmånadersbebis, och du har bråttom att hon sover själv...varför? Uppenbarligen är hon inte redo för det. Det är egentligen rätt lätt att ta hand om bebisar, om man lyssnar på deras behov och inte sina egna. Jag tycker det är väldigt intressant att veta varför hon måste somna själv tidigare? Är det jobbigt redan? Du inser att du har ett antal år framför dig där du behöver göra allt du kan för att ditt barn ska växa upp till en trygg och stabil människa? Pusha inte är mitt råd då.

Att hon ens sover i egen säng redan är lite förvånande, men visst, hon kanske inte sov bra med er eller nåt sånt (vilket eg går emot barns instinkt, men absolut, alla är inte lika...).

Jag tycker du tar och väntar in ditt barn, för poff helt plötsligt ska du se att det där kommer naturligt och helt av sig självt -när HON är redo för det och är trygg i det. Skulle inte det kännas lite bättre ändå?

• katrinp

Jag har en 4,5 månaders som vaknar ca 1 g\ h om han sover i vår säng. Alla bebisar vill inte sova tätt inpå, eller sover direkt dåligt då.

Testa att håll bebis vaken efter ca 16 och se om det blir bättre. Annars får su nog vara ganska nöjd:)

Min vaknar var fjärde timme fortfarande.

• Fröken W
    Hejo Svejo skrev 2017-01-02 21:51:39 följande:

Tankar..... alltså du har en TREmånadersbebis, och du har bråttom att hon sover själv...varför? Uppenbarligen är hon inte redo för det. Det är egentligen rätt lätt att ta hand om bebisar, om man lyssnar på deras behov och inte sina egna. Jag tycker det är väldigt intressant att veta varför hon måste somna själv tidigare? Är det jobbigt redan? Du inser att du har ett antal år framför dig där du behöver göra allt du kan för att ditt barn ska växa upp till en trygg och stabil människa? Pusha inte är mitt råd då.

Att hon ens sover i egen säng redan är lite förvånande, men visst, hon kanske inte sov bra med er eller nåt sånt (vilket eg går emot barns instinkt, men absolut, alla är inte lika...).

Jag tycker du tar och väntar in ditt barn, för poff helt plötsligt ska du se att det där kommer naturligt och helt av sig självt -när HON är redo för det och är trygg i det. Skulle inte det kännas lite bättre ändå?

Jag har inte bråttom. Förstår inte hur du kan tolka det utifrån min text. Jag är fundersam över varför hon kan sova i sin säng på dagarna och under nätterna men inte på kvällarna. Det var därför jag frågade, inte för att det är jobbigt för mig. Ofta är hon ju trött på kvällen men kan inte riktigt komma till ro förens alla går och lägger sig.

Jag blir på riktigt ledsen och samtidigt förbannad över att du verkar försöka få mig att få dåligt samvete "är det redan jobbigt, kanske inte sov bra hos er vilket går emot barns instinkter, lätt att ta hand om bebisar om man lyssnar på deras behov".

Jag lyssnar på mitt barns behov, jag skulle aldrig tvinga henne att sova själv om hon blev ledsen av detta men det har aldrig varit ett problem.
  • LejonSa
    Fröken W skrev 2017-01-02 23:05:34 följande:
    Jag har inte bråttom. Förstår inte hur du kan tolka det utifrån min text. Jag är fundersam över varför hon kan sova i sin säng på dagarna och under nätterna men inte på kvällarna. Det var därför jag frågade, inte för att det är jobbigt för mig. Ofta är hon ju trött på kvällen men kan inte riktigt komma till ro förens alla går och lägger sig.

Jag blir på riktigt ledsen och samtidigt förbannad över att du verkar försöka få mig att få dåligt samvete "är det redan jobbigt, kanske inte sov bra hos er vilket går emot barns instinkter, lätt att ta hand om bebisar om man lyssnar på deras behov".

Jag lyssnar på mitt barns behov, jag skulle aldrig tvinga henne att sova själv om hon blev ledsen av detta men det har aldrig varit ett problem.

Ta inte åt dig!
    Riktigt dålig ton av dig Hejo Svejo!!

Jag håller med om att vid 3 mån så får man följa barnens signaler men man kan uttrycka det på ett bättre och trevligare sätt, och inte läsa in egna fördomar i TS!

Fröken W, jag vet inte om jag har direkta tips till dig men nu är min son 16 mån. Känner igen det delvis. Vid 3 mån började han sova hela nätter, sov då från ca 23 till 07, idag sover han från 20-21 till 08-08.30 utan att vakna. Vid 3 mån kunde han somna vid 21 men vaknade alltid en timme senare, fick lite ersättning, sen var han vaken till 23 och somnade sedan för natten. Han sov då nära oss, där vi var och sedan vid 23 la vi honom i hans säng/bedside crib som låg jämte vår säng. O strax därefter la vi oss också. Upplevde också att han inte sov ordentligt om inte vi också låg bredvid. Vi gjorde inte så mkt åt det dock. Vi följde honom. Om inte vi la oss samtidigt så hade vi honom hos oss där vi var. Han behövde den tryggheten och närheten tänkte jag. Han sov dock också superbra under dagarna utan att vi var i samma rum. Idag sover han som en stock vare sig vi är i rummet eller ej. Han sover fortfarande i vårt rum i sin säng. 

Alla barn sover för övrigt inte i sina föräldrars sängar som Hejo Svejo verkar tro eller tycka att man ska. Vår son har i princip inte sovit mellan oss förutom vid de tillfällen han varit sjuk eller om det varit annat som gjort att man känt att man vill ha honom extra nära. Han sov/sover mkt bättre i sin egna säng, jämte oss. När han låg i bedside crib så låg han ju i princip i vår säng. 

Hursomhelst, jag tänker att ju äldre hon blir desto lättare blir det att få till en rutin som kanske också medför en trygghet för henne så att hon kommer till ro även när resten av familjen är vakna. Nu när hon är 3 mån så kanske hon är lite för liten för det än... Ha henne nära till ni lägger er, typ i ett babynest kanske?

• Chinhana

Jag skulle säga njuuut. Behöver ni verkligen ändra så mycket? Tror det är bättre än många andra småbarnsföräldrar har det där bebisarna vaknar flera gånger under natten.

Om ni kan få till det så att hon "kvällsvaknar" en stund innan ni går och lägger och sedan sover hela natten låter det ju nästan optimalt i mina öron.

Svar på tråden Sova själv