• Anonym (Ledsen)

Bodelning

Min man har träffat en annan kvinna och vill nu skilja sig

Vi är gifta och har ett barn.

Vi äger ett hus tillsammans. Jag står med på halva

Huset dock ej på lånet eftersom jag pluggar så fick

Jsg inget lån. Han tog därför ett lån själv och hans far

Tog ett lån som vi betalar tillbaka. Vi fick även en del AB handpenningen av hans föräldrar. Vi äger även en bil som

Står på honom men som vi fick Av hans föräldrar.

Vi har inga äktenskapsförord och hans föräldrar har aldrig

Skrivit något om att det var gåvor till endast honom.

Nu vill han som sagt skiljas och han antyder att

Han har mer rätt till pengarna för hus och bil eftersom hans föräldrar betalat dem. Men är man gift delar män väl på allt oavsett. Vi var gifta redan när vi fick

Handpenning på huset och bilen.

Så min fråga är vad händer nu, är det bara och dela lika på hus och bil.

Jag studerar fortfarande och har inte råd att ta över varken hus eller bil

Utan för att klara mig måste jag väl få det som jag har rätt till?

Frågorna är många och sorgen är stor, alla dessa funderingar hjälper inte

Oss i vår relation att hålla sams och kunna arbeta ihop för barnets skull.

• Svar på tråden Bodelning
  • Anonym (Cccg)

Finns det inget äktenskapsförord eller papper där det står att grejerna är enskild egendom så ska det delas 50/50

• Anonym (E)
    Anonym (Cccg) skrev 2016-12-31 21:28:14 följande:

Finns det inget äktenskapsförord eller papper där det står att grejerna är enskild egendom så ska det delas 50/50

Precis. I mitt fall fick mitt ex betala mig den summan som behövdes för att köpa ut mig så han kunde bo kvar i bostadsrätten.
  • Anonym (em)

Man delar 50/50.

Dock hade jag själv inte kunnat leva med mig själv om det var så att han hade stått för handpenning och lån osv.

• Anonym (dfghjkl)
    Anonym (em) skrev 2017-01-01 11:43:10 följande:

Man delar 50/50.