• Anonym (Ledsen)

Bodelning

Min man har träffat en annan kvinna och vill nu skilja sig

Vi är gifta och har ett barn.

Vi äger ett hus tillsammans. Jag står med på halva

Huset dock ej på lånet eftersom jag pluggar så fick

Jsg inget lån. Han tog därför ett lån själv och hans far

Tog ett lån som vi betalar tillbaka. Vi fick även en del AB handpenningen av hans föräldrar. Vi äger även en bil som

Står på honom men som vi fick Av hans föräldrar.

Vi har inga äktenskapsförord och hans föräldrar har aldrig

Skrivit något om att det var gåvor till endast honom.

Nu vill han som sagt skiljas och han antyder att

Han har mer rätt till pengarna för hus och bil eftersom hans föräldrar betalat dem. Men är man gift delar män väl på allt oavsett. Vi var gifta redan när vi fick

Handpenning på huset och bilen.

Så min fråga är vad händer nu, är det bara och dela lika på hus och bil.

Jag studerar fortfarande och har inte råd att ta över varken hus eller bil

Utan för att klara mig måste jag väl få det som jag har rätt till?

Frågorna är många och sorgen är stor, alla dessa funderingar hjälper inte

Oss i vår relation att hålla sams och kunna arbeta ihop för barnets skull.

• Svar på tråden Bodelning
  • Anonym (Cccg)

Finns det inget äktenskapsförord eller papper där det står att grejerna är enskild egendom så ska det delas 50/50

• Anonym (E)
    Anonym (Cccg) skrev 2016-12-31 21:28:14 följande:

Finns det inget äktenskapsförord eller papper där det står att grejerna är enskild egendom så ska det delas 50/50

Precis. I mitt fall fick mitt ex betala mig den summan som behövdes för att köpa ut mig så han kunde bo kvar i bostadsrätten.
  • Anonym (em)

Man delar 50/50.

Dock hade jag själv inte kunnat leva med mig själv om det var så att han hade stått för handpenning och lån osv.

• Anonym (dfghjkl)
    Anonym (em) skrev 2017-01-01 11:43:10 följande:

Man delar 50/50.

Dock hade jag själv inte kunnat leva med mig själv om det var så att han hade stått för handpenning och lån osv.

Det hade jag lätt kunnat göra om det vore som i TS fall att han varit otrogen.

TS, som övriga säger så är det bara för honom att bita i det sura äpplet och köpa ut dig till halva värdet av huset och ägodelarna.
  • Anonym (12345)

Det är inget krav att dela 50/50 bara för att det saknas äktenskapsförord, man kan komma överens om en fördelning själv som båda parterna är nöjda med.

• Anonym (dfghjkl)
    Anonym (12345) skrev 2017-01-01 13:18:42 följande:

Det är inget krav att dela 50/50 bara för att det saknas äktenskapsförord, man kan komma överens om en fördelning själv som båda parterna är nöjda med.

Absolut men här är de ju inte överens. Mannen vill inte ge TS något alls och då är det 50 % som gäller.
  • Anonym (Julia)

Det kan spela in hur länge man varit gift. Regeln 50/50 gäller först efter fem års äktenskap.

• Anonym (E)
    Anonym (Julia) skrev 2017-01-01 13:59:42 följande:

Det kan spela in hur länge man varit gift. Regeln 50/50 gäller först efter fem års äktenskap.

Beror lite på vad som delas också. I mitt fall hade vi köpt möbler och allt tillsammans men bostadsrätten var en gåva från hans mamma. Vi hade varit tillsammans i 4 år. De hävdade att gåvan endast var till honom och ville att jag skulle få 0 kr. Det jämkades så att jag fick 50% av bohagets värde och 40% av bostadsrättens värde. Hade vi varit tillsammans längre tid hade allt blivit 50/50.
  • Anonym (em)
    Anonym (dfghjkl) skrev 2017-01-01 12:13:26 följande:
    Det hade jag lätt kunnat göra om det vore som i TS fall att han varit otrogen.

TS, som övriga säger så är det bara för honom att bita i det sura äpplet och köpa ut dig till halva värdet av huset och ägodelarna.
    Står väl inte att han varit otrogen?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Julia) skrev 2017-01-01 13:59:42 följande:

De fem åren börjar räknas redan när man blir sambo!

TS, det spelar ingen roll vem som står på lånen. Om lånen avser huset så ska de dras bort från husets värde. Dessutom ska latent reavinstskatt dras bort och oftast även en fiktiv mäklarkostnad. Av det som sedan blir kvar ska du ha hälften.

I princip ska man räkna som om ni sålde allt ni äger pch betalade alla skulder, skatter etc. Av det som blir kvar ska du ha hälften.
Svar på tråden Bodelning