• Anonym (Bbngvll)

Zopiklon?

Min sambo går och gör tester för att få tillbaka sitt körkortstillstånd efter att han blev av med kortet för 6 år sen. Han lever nyktert förutom nån öl på helgen. Han har på senaste tiden haft svårt att somna på kvällen och det påverkar han mycket då kan måste gå upp kl.5 så de blir inte många timmar per natt, så för en vecka sen fick han en zopiklon av sin mamma som han tog utan att tänka sig för. Han har lämnat prov idag (urin), och det skickas på analys, tror ni det kommer visa nånting? Han kommer givetvis inte ta någon mer tablett. Båda är bara oroliga att allt har förstörts nu!

• Svar på tråden Zopiklon?
  • Ser0tonin
    Det kommer förmodligen visa på spår av bensodiazepiner då Zopiklon är Benso-besläktat. 

• klyban

Man berättar givetvis att man medicineras för sömnlöshet och tar en insomningstablett vid lämnandet.
    Svårt och se detta ska vara en i fatet, men ibland är detta lite godtyckligt, kanske man blir tvungen att presentera ett läkarintyg.
    Det man är intresserad av är intag av olagliga droger.

Sen vet jag att på olagliga droger och inte ens framförande av fordon, så kan man få behålla körkort lika väl som man kan bli av med körkortet.

• Anonym (Bbngvll)

Ja de är bensobesläktat men det är inte benso så är säker på att de inte ger utslag för bensodiazepiner. Men dom kan ju kolla efter zopiklon/imovane så frågan var väl hur lång tid det tar innan de lämnar kroppen. De är som sagt 8 dagar sen och han tog en 5mg.

• Anonym (Bbngvll)
    klyban skrev 2016-12-29 19:37:42 följande:

Man berättar givetvis att man medicineras för sömnlöshet och tar en insomningstablett vid lämnandet.

Svårt och se detta ska vara en i fatet, men ibland är detta lite godtyckligt, kanske man blir tvungen att presentera ett läkarintyg.

Det man är intresserad av är intag av olagliga droger.

Sen vet jag att på olagliga droger och inte ens framförande av fordon, så kan man få behålla körkort lika väl som man kan bli av med körkortet.

Han har det inte utskrivet utan fick en tablett av sin mamma, och han tog en 5mg för 8 dagar sen. Han lämar prover på vuxenpsyk så dom har redan koll på vilka mediciner han tar.
  • Anonym (Bbngvll)
    Ser0tonin skrev 2016-12-29 19:33:16 följande:

Det kommer förmodligen visa på spår av bensodiazepiner då Zopiklon är Benso-besläktat. 

Ja de är bensobesläktat men det är inte benso så är säker på att de inte ger utslag för bensodiazepiner. Men dom kan ju kolla efter zopiklon/imovane så frågan var väl hur lång tid det tar innan de lämnar kroppen. De är som sagt 8 dagar sen och han tog en 5mg.
  • klyban
    Ser0tonin skrev 2016-12-29 19:33:16 följande:

Jag har läst upp mig nu, och det ger inget utslag på någon sticka läste jag mig till.
    Tycker inte man ens nämna benzo ibland dessa mediciner, även om du har rätt i sak att det är en benzobesläktad substans.

• Anonym (B)

Men om det ger utslag så kanske han kan förklara det med att han verkligen hade jättesvårt att sova, och att hans mamma då erbjöd för att han hade ett viktigt möte dagen därpå typ... eller är det kört då? Kan ju tycka att de borde förstå en sådan sak.

• Anonym (B)

Hoppas det löser sig för det var ju ett misstag :(

• klyban
    Anonym (Bbngvll) skrev 2016-12-29 19:44:40 följande:
    Han har det inte utskrivet utan fick en tablett av sin mamma, och han tog en 5mg för 8 dagar sen. Han lämar prover på vuxenpsyk så dom har redan koll på vilka mediciner han tar.

Hittade att det inte skulle upptäckas vid UP och sticka, gör man annan analys så vågar jag itne svara på frågan då jag vet inte hur omfattade dessa är.
    Enda som kan ändra detta är om informationen är föråldrad och det kommit en sticka för detta.
    www.ferle.se/korsreaktion/
    Står under läkemedelsnamnet imovane.

• klyban
    Anonym (B) skrev 2016-12-29 19:48:51 följande:
    Men om det ger utslag så kanske han kan förklara det med att han verkligen hade jättesvårt att sova, och att hans mamma då erbjöd för att han hade ett viktigt möte dagen därpå typ... eller är det kört då? Kan ju tycka att de borde förstå en sådan sak.
    Man är nog föga intresserad av att höra bortförklaringar, det är trots allt en myndighet som är inblandad.
Svar på tråden Zopiklon?