• Vaniljcola

Bolån med en inkomst

Vi har just sökt bolån och fått nej. Anledningen är att vi bara har en inkomst, min man jobbar och jag pluggar. Tycker det är lite konstigt att vi får nej eftersom min sambo har ca 45.000kr i månaden och vi kommer ha ca 600.000kr i egenkapital när vi ska köpa nytt hus.

Inga av oss har skulder.

Vi har alltså fått nej pga jag studerar nu. Kan man verkligen inte få ett lån på dessa förutsättningar? Mannen har ju väldigt bra lön och de 600000kr vi har i egenkapital är våra gemensamma.

Känns lite surt att lägga lika mycket pengar i månaden (om inte mer) på en hyresrätt som vi skulle lägga på ett eget hus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-29 13:34
    Kan min man stå på lånet själv? Han säger att det är olagligt att göra så men är det det?

• Svar på tråden Bolån med en inkomst
  • Vaniljcola
    En glad tjej skrev 2016-12-29 14:12:55 följande:

Vi fick inte ens lägga om våra bolån pga att jag pluggar. Bankerna är stenhårda.

Jo vars jag märker det :(
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:29:11 följande:
    Jag förstår ju att vi får nej eftersom jag pluggar, men ska absolut fråga om ett lägre lånebelopp om det kan påverka :)
    Sa banken det? Då kunde ni kollat om han stod på allt vore en öppning.

• Vaniljcola
    Kjell2 skrev 2016-12-29 14:40:37 följande:
    Sa banken det? Då kunde ni kollat om han stod på allt vore en öppning.

Jag sa det till min man men enligt honom får man inte göra så. Så han ville inte ens fråga.
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:43:41 följande:
    Jag sa det till min man men enligt honom får man inte göra så. Så han ville inte ens fråga.
    Ni måste få igång en dialog med banken. Ni har god ekonomi så i grunden borde ni ha en ok kreditvärdering. Prata med banken red ut vad som är problemet och hur en lösning skulle kunna se ut. Var aktiv.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:43:41 följande:
    Varför frågade inte du?
  • Vaniljcola