• Vaniljcola

Bolån med en inkomst

Vi har just sökt bolån och fått nej. Anledningen är att vi bara har en inkomst, min man jobbar och jag pluggar. Tycker det är lite konstigt att vi får nej eftersom min sambo har ca 45.000kr i månaden och vi kommer ha ca 600.000kr i egenkapital när vi ska köpa nytt hus.

Inga av oss har skulder.

Vi har alltså fått nej pga jag studerar nu. Kan man verkligen inte få ett lån på dessa förutsättningar? Mannen har ju väldigt bra lön och de 600000kr vi har i egenkapital är våra gemensamma.

Känns lite surt att lägga lika mycket pengar i månaden (om inte mer) på en hyresrätt som vi skulle lägga på ett eget hus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-29 13:34
    Kan min man stå på lånet själv? Han säger att det är olagligt att göra så men är det det?

• Svar på tråden Bolån med en inkomst
  • Vaniljcola
    En glad tjej skrev 2016-12-29 14:12:55 följande:

Vi fick inte ens lägga om våra bolån pga att jag pluggar. Bankerna är stenhårda.

Jo vars jag märker det :(
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:29:11 följande:
    Jag förstår ju att vi får nej eftersom jag pluggar, men ska absolut fråga om ett lägre lånebelopp om det kan påverka :)
    Sa banken det? Då kunde ni kollat om han stod på allt vore en öppning.

• Vaniljcola
    Kjell2 skrev 2016-12-29 14:40:37 följande:
    Sa banken det? Då kunde ni kollat om han stod på allt vore en öppning.

Jag sa det till min man men enligt honom får man inte göra så. Så han ville inte ens fråga.
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:43:41 följande:
    Jag sa det till min man men enligt honom får man inte göra så. Så han ville inte ens fråga.
    Ni måste få igång en dialog med banken. Ni har god ekonomi så i grunden borde ni ha en ok kreditvärdering. Prata med banken red ut vad som är problemet och hur en lösning skulle kunna se ut. Var aktiv.

• Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:43:41 följande:
    Varför frågade inte du?
  • Vaniljcola
    Kjell2 skrev 2016-12-29 14:55:14 följande:
    Varför frågade inte du?
    Det var han som skötte kontakten med banken och han sa till mig att det är olagligt att han står på lånet själv. Jag är inte så insatt i hur det är, så jag litade på det. Men det är bara ett par dagar sen vi fick svaret från banken så jag ska kontakta dom själv nu :)
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 14:58:36 följande:
    Det var han som skötte kontakten med banken och han sa till mig att det är olagligt att han står på lånet själv. Jag är inte så insatt i hur det är, så jag litade på det. Men det är bara ett par dagar sen vi fick svaret från banken så jag ska kontakta dom själv nu :)
    Din sambo är helt klart inte insatt heller.

Boka en tid på en annan bank och gå dit båda två

• Vaniljcola
    Kjell2 skrev 2016-12-29 15:02:13 följande:
    Din sambo är helt klart inte insatt heller.

Boka en tid på en annan bank och gå dit båda två

Tack för svar. Är du 100% säker på att man får göra så?
  • Kjell2
    Vaniljcola skrev 2016-12-29 15:07:46 följande:
    Tack för svar. Är du 100% säker på att man får göra så?
    Visst får man men banken kanske inte går med på det.

Ett bolån är en frivillig överrenskommelse mellan två parter. Finns inget krav på att en part måste acceptera vissa vilkor. När båda parterna är överrens om vilkoren så blir det ett avtal och lån.

Så ni kan inte tvinga banken att låna er pengar. Däremot kan ni komma med olika förslag på upplägg och se om banken accepterar.

• Vaniljcola
    Kjell2 skrev 2016-12-29 15:13:47 följande:
    Visst får man men banken kanske inte går med på det.

Ett bolån är en frivillig överrenskommelse mellan två parter. Finns inget krav på att en part måste acceptera vissa vilkor. När båda parterna är överrens om vilkoren så blir det ett avtal och lån.

Så ni kan inte tvinga banken att låna er pengar. Däremot kan ni komma med olika förslag på upplägg och se om banken accepterar.

Tack för att du tagit dig tid och svarat! Ska kolla upp detta :)
Svar på tråden Bolån med en inkomst